تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۳
۰
کد مطلب : ۲۱۱۸۸

مضامین اشعار آیینی برای کودک باید توصیفی و داستان‌گونه باشد

مضامین اشعار آیینی برای کودک باید توصیفی و داستان‌گونه باشد
مصطفی محدثی‌خراسانی، عضو شورای شعر آئینی رسانه ملی، درباره نمود مبانی آئینی در حوزه شعر کودک و نوجوان اظهار کرد: در سال‌های پیش از انقلاب شاهد رشد چشمگیری در حوزه شعر کودک بودیم و این رویکرد در سال‌های پس از انقلاب نیز از نظر کمی و کیفی رو به رشد بود. نسل جوان به صورت جدی وارد این عرصه شده‌ است و آثار آئینی درخشانی را در حوزه شعر کودک و نوجوان از خود به جا گذاشته‌اند که این رویکرد جای امیدواری دارد.

محدثی با اشاره به وجود اشعار آئینی شاخص و ارزنده در حوزه شعر بزرگسال عنوان کرد: البته نمی‌توان منکر این بود که در حوزه شعر بزرگسال به نسبت شعر کودک و نوجوان، مضامین آئینی بیشتر به کار رفته‌اند.

شعر آئینی در حوزه کودک، کارنامه قابل قبولی دارد
وی با بیان اینکه باید کارهای بیشتری در این حوزه انجام شود، گفت: با این حال به نظر من شعر کودک در تمام مضامین از جمله مضامین آئینی، کارنامه قابل قبولی از خود به جا گذاشته است؛ هرچند که کمیت آثار آیینی دچار ضعف است و باید آثار بیشتری در این حوزه تولید شود.

محدثی‌خراسانی با بیان اینکه در این راستا باید فرهنگسازی شود، ادامه داد: منظومه «روز دهم» قیصر امین‌پور کاری ارزشمند در این حوزه به شمار می‌آید که مضمونی آئینی دارد و بسیار دلنشین و تأثیرگذار است.

انتظارات در این حوزه باید بیشتر باشد
وی اظهار کرد: سیاستگذاران فرهنگی در این زمینه باید از جامعه شاعران مطالبه بیشتری می‌کردند. در این حوزه باید تعداد جشنواره‌هایی که برگزار و فراخوان‌هایی که داده می‌شود، همچنین درخواست‌هایی که از سوی سیاستگذاران فرهنگی در این راستا ارائه می‌شود، بیشتر باشد.

سراینده «هزار مرتبه خورشید» عنوان کرد: تصمیم‌گیری سیاستگذاران فرهنگی در این راستا سبب ایجاد انگیزه بیشتر در شاعران می‌شود تا به صورت جدی‌تر به این عرصه ورود پیدا کنند.

فقدان جشنواره شعر آئینی در حوزه کودک و نوجوان
وی همچنین برگزار نشدن جشنواره شعر آئینی در حوزه کودک و نوجوان را دلیل دیگر ضعف آثار این حوزه بیان کرد و گفت: کمتر پیش آمده است که در این حوزه فراخوان ملی درباره برگزاری جشنواره‌ها اعلام شود. اگر هم تلاشی در این باره صورت گرفته است، بر اساس حس تکلیفی بوده که شاعران در این حوزه داشته‌اند و گاه نیز ضرورت‌هایی پیش آمده است که شاعران به برگزاری جشنواره‌ای در این زمینه اقدام کرده‌اند.

محدثی‌خراسانی اظهار کرد: با توجه به اینکه دریافت کوکان از مفاهیم این حوزه، بیشتر توصیفی و داستان‌گونه است، نمی‌توان به لایه‌های عمیق این حوزه چندان ورود پیدا کرد.

لزوم بیان مطالب ساده برای کودکان
وی ادامه داد: ورود به لایه‌های عمیق فکری در این حوزه سبب می‌شود که ارتباط سراینده شعر با مخاطب قطع شود و این رویکرد، کار را دشوار می‌کند. افرادی که در این حوزه گام برمی‌دارند، مسائل را این گونه مطرح می‌کنند که برای این گروه سنی باید برداشت‌های خیلی صاف و ساده مطرح شود تا کودکان و نوجوانان بتوانند با موضوع ارتباط بگیرند.

خالق «شاعران پروازی» در بخش دیگری از سخنانش گفت: اگر به فلسفه این مفاهیم آئینی بپردازیم و عمیق‌تر وارد این مقوله شویم، کار دشوار می‌شود و دریافت آن از سوی کودکان دشوارتر.

نیازمند ورود چهره‌های بادانش هستیم
وی افزود: البته مطلب دیگر در این باره این است که شاید بیان چنین نظراتی، توجیهی از سوی شاعران باشد که ناتوانی خود را در تبدیل اندیشه‌ها در قالب آثاری که هم عمق داشته باشد و هم ذهن و زبان کودک و نوجوان، توجیه می‌کنند.

محدثی‌خراسانی با اشاره به اینکه خلق شعر با این رویکرد از توان هر کسی برنمی‌آید و توجیه از این رو در این راستا راه پیدا کرده است، گفت: در این عرصه نیازمند ورود چهره‌های باسوادتر و هنرمندتری به حوزه شعر کودک و نوجوان برای پرداختن به مضامین آئینی هستیم.

وی با تأکید دوباره بر «ظهر دهم» اظهار کرد: این اثر نمونه مناسبی با رویکرد مطلوب مورد نظر ماست که می‌تواند با ذهن و زبان کودک و نوجوان ارتباط خوب برقرار کند و از سویی پرداختن به شیوه عمیق به موضوع عاشوراست.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما