عناصر نمایش در هنر تعزیه در حال موزه ای شدن هستند

سازمان تبلیغات اسلامی , 27 مهر 1393 ساعت 11:09

مدیر کانون نمایش‌های دینی کشور گفت: در هنر تعزیه تمام عناصر نمایش از جمله موسیقی، شعر، لباس، حرکت و میزان سن وجود دارد اما به دلیل علمی نشدن آن در کشور، در حال موزه‌ای شدن هستند.


به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان، محمود فرهنگ در حاشیه دهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان در جمع خبرنگاران، دنیا را دوستدار هنر تعزیه ایران دانست و یادآور شد: بسیاری از نمایش‌ها از جمله تئاتر روایی برگرفته شده از هنر تعزیه ایران است و در واقع هنرمندان این گونه نمایشی از عناصر نمایش تعزیه بهره گرفته‌اند.

وی با اشاره به فعالیت چهار ساله کانون نمایش‌های دینی کشور اظهار کرد: طی این مدت، ۳۲ مجموعه با ۵۰۰ نمایشنامه در موضوعات مختلف به چاپ رسیده است اما خلأ موضوعات دفاع مقدس و انقلاب اسلامی مشهود است.

مدیر کانون نمایش‌های دینی کشور با بیان اینکه بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ هنرمند با این کانون از سراسر کشور در ارتباط است عنوان کرد: بیشترین نمایشنامه‌های ارسالی به این مرکز از شهرهای مشهد، کرمانشاه و همدان است.

فرهنگ، عملکرد جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان را مثبت ارزیابی کرد و بیان داشت: گسترش تئاترهای خیابانی در این جشنواره از رویکردهای جدید این جشنواره است که در معرفی این هنر به شهروندان نقش بسزایی دارد.

وی توجه به مسائل ارزشی از دیگر رویکردهای قابل تقدیر این جشنواره ذکر و عنوان کرد: پس از ۳۵ سال هنوز در آثار نمایش‌های ارزشی با کمبودهایی روبرو هستیم که برگزاری چنین جشنواره‌هایی در کاهش این خلأها بسیار مؤثر و حائز اهمیت است.

وی از انجام مطالعات پژوهشی برای خلق آثار هنری دینی به‌عنوان یک ضرورت نام برد و بیان داشت: برای انتقال موضوعات و مفاهیمی قرآنی و دینی به مخاطب که کار بسیار دشواری است نیاز به تلاش و پژوهش جدی است که هنرمندان باید به این مقوله بیشتر اهتمام ورزند.

به گفته وی با توجه به تهاجم فرهنگی موجود باید نسبت به رویکردهای ارزشی و دینی در آثار بیشتر توجه شود و باید آنچه که در فرهنگ دینی ماست مورد توجه جدی قرار گیرد که یکی از مسیرهای انتقال این مفاهیم به جامعه هنر فاخر تئاتر است.

داور دهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان، در ادامه با اشاره به تنوع و نظم خوب این جشنواره، بر استفاده از گروه‌های هنرمند میهمان در جشنواره سال آینده و اجرای سالانه یک اثر فاخر در زمینه هنر تئاتر برای اعتلای این هنر در این شهرستان تأکید کرد.

وی در ادامه به انتشار دایرة‌المعارف نمایش‌های ایمانی جهان اثر فرهاد ناظرزاده در محرم امسال اشاره و تصریح کرد: این اثر که حاصل ۲۰ سال فعالیت پژوهشی است نخستین دایرةالمعارفی محسوب می‌شود که همه سبک‌های نمایش ایمانی در جهان را مورد کنکاش قرار داده و درآینده‌ای نزدیک به‌عنوان کتب درسی ارائه می‌شود.

یادآور می‌شود؛ دهمین جشنواره سراسری تئا‌تر مهر کاشان، ۲۴ مهر ماه در کاشان به کار خود پایان داد.


کد مطلب: 21198

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/21198/عناصر-نمایش-هنر-تعزیه-حال-موزه-شدن-هستند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir