هنر پست مدرن ظرفیت مناسبی برای خلق آثار عاشورایی د ارد

ایکنا , 28 مهر 1393 ساعت 9:22

حجت‌‌الله احمدی گفت: به عقیده من، هنر پست مدرن به دلیل المانها و نشانه‌هایی که به گذشته ارجاع می‌دهد، ظرفیت بهتری برای خلق آثار عاشورایی است.


حجت‌الله احمدی، هنرمند نقاش،  با بیان اینکه مفهوم عاشورا قابلیت بالایی برای پرداختن در هنر دارد، گفت: موضوع عاشورا در یک قرن گذشته در قالب نقاشی قهوه‌خانه‌ای به شکلی جدی مورد توجه قرار گرفت. در این میان بزرگانی چون «حسین قوللر آغاسی» بودند که کارهای بسیار فاخری خلق کردند، البته پیش از انقلاب این شکل از هنر که از زمان قاجاریه رشد کرده بود، تحکیم یافت و همین امر هم سبب شد تا پرده‌خوانی‌ها درباره عاشورا رواج پیدا کند.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی مضامین عاشورایی در نقاشی مدرن هم مورد توجه قرار گرفت و نمایشگاه‌ها و کارگاهایی هم با این محوریت از سوی وزارت ارشاد برگزار شد، اما متاسفانه نتوانست به نتایج و دست‌آوردهایی لازم دست پیدا کند، چون حمایت لازم در ادامه از آن صورت نگرفت.

برگزیده جشنواره نگارگری دفاع مقدس ادامه داد: من هنر پست مدرن را به دلیل المانها و نشانه‌هایی که به گذشته ارجاع می‌دهد، محل بهتری برای کارهایی عاشورایی می‌دانم، همچنین باید به یاد داشت که هنر عاشورایی تنها در نقاشی خلاصه نشده، بلکه در کارهای حجم و... هم می‌توان به این موضوع پرداخت.

وی با بیان اینکه باید از محیط‌های شهری هم برای پرداختن به هنر عاشورایی بهره برد، گفت: میدان امام حسین(ع) یا ایستگاه متروی آن به نام ابا عبدالله مزین است، اما با کمی خوش‌سلیقگی می‌شد در آن منطقه از هنر عاشورایی برای زیباتر کردن محیط شهری بهره برد، ولی متأسفانه در ایستگاه مترو و یا میدان امام حسین نشانه‌هایی از هنر عاشورایی مشاهده نمی‌شود.

وی به توضیح فوق اضافه کرد: امروز از گرافیک میدانی در بسیاری از کشورهای جهان استفاده موضوعی می‌شود. در این رابطه شهرداری تهران هم کارهای خوبی انجام داده است. برای مثال گرافیک‌های قرآنی در برخی بزرگراه‌ها به شکلی زیبا خلق شده، اما ضروریست که موضوع عاشورا هم مورد توجه جدی قرار گیرد.

این کارشناس سازمان میراث فرهنگی در پایان گفت: اگر به هنر عاشورایی اجازه شکوفایی داده شود، زمینه برای رشد فراهم است. این اتفاق در گذشته نیز روی داده است؛ برای نمونه استفاده از علامت‌ها در عزادرای‌ها شکلی هنری به مناسک داد. این اتفاق در زمان حال نیز قادر است برای هنر مدرن رخ دهد به شرطی‌ که تنها به نمایشگاه خلاصه نشود، بلکه در بحث تولید نیز این، مورد توجه جدی قرار گیرد.


کد مطلب: 21217

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/21217/هنر-پست-مدرن-ظرفیت-مناسبی-خلق-آثار-عاشورایی-د-ارد

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir