تبیین آداب ذاکری اهل بیت توسط آیت‌الله ری‌شهری

فارس , 29 مهر 1393 ساعت 13:08

آیت‌الله ری‌شهری: خدمتی که به عهده ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است بسیار مهم و ارزنده است. ذاکر و مداح اهل بیت عصمت و طهارت قدر خودش را بداند و کارش را برای رضای خداوند متعال و ائمه اطهار انجام دهد.


آیت‌الله محمد محمدی‌ ری‌شهری در جمع اعضای سازمان بسیج مداحان استان تهران اظهار داشت: فرصت ارزشمندی است که ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در آستانه ماه محرم در کنار مضجع نورانی حضرت عبدالعظیم الحسنی که بوی کربلا و عاشورا را دارد، گردهم آمده‌اند. امیدواریم به دعای حضرت عبدالعظیم الحسنی و امامزادگان واجب‌التکریم مجاورش به گرمی نفس شما افزوده شود و بتوانید در مستمع خود و عاشورائیان به‌ویژه نسل جوان تاثیر بیشتری داشته باشید و تحول آفرینی کنید.

در این مراسم که که با حضور مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه حضرت سیدالشهدای استان تهران و در تالار شیخ صدوق(ره) آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) برگزار می شد، آیت الله ری شهری گفت: خدمتی که به عهده ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است بسیار مهم و ارزنده است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در ارتباط با ذاکری اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بیان داشت: شیخ طوسی در کتاب همانی نقل کرده است: امام صادق(ع) به یکی از صحابه فرمودند «سلام و پیام من را به دوستانم برسان.» و در ادامه فرمودند «رحمت خدا به کسی که با دیگری جمع شوند و امر ما را یاد کند. اگر دو نفر با هم در کنار هم قرار گرفته و ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بودند سومین حاضر آن جمع فرشته‌ای است که برای آن‌ها دعا و استغفار می‌کند.»

وی افزود: امام صادق(ع) فرمودند «باری‌تعالی به مجلسی که ذکر اهل بیت عصمت و طهارت در آن جاری باشد و جمع‌هایی که به نام ائمه اطهار(ع) تشکیل می‌شود و نام و پیام حضرات معصومین زنده می‌شود، می‌بالد. بهترین مردم بعد از ما (ولایت و عصمت) کسی است که ذاکر پیام ما باشد.»

آیت‌الله ری‌شهری ذاکری اهل بیت عصمت و طهارت را فضیلتی بزرگ خواند و تاکید کرد: ذاکر و مداح اهل بیت عصمت و طهارت قدر خودش را بداند و کارش را برای رضای خداوند متعال و ائمه اطهار انجام دهد.

اخلاص، بهره‌گیری از مطالب و اشعار معتبر و صحیح‌خوانی از آداب ذاکری اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است

رئیس دانشگاه علوم قرآن و حدیث، اخلاص را نخستین و مهمترین ادب ذاکران اهل بیت عصمت طهارت(ع) عنوان کرد و افزود: کار اگر اخلاق و توجه به خدا در فعالیت‌ها وجود نداشته باشد، کار پوچ است. مغز عمل و آنچه به فعالیت‌ها و اعمال روح می‌دهد و ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت را محبوب می‌کند و کار و آثار عملکرد را ماندگار می‌کند، اخلاص است.

وی خطاب به ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت بیان داشت: قدر کار خودتان را بدانید و تلاش کنید این کار بسیار مهم برای کسی که خادم و ذاکر ائمه اطهار است، ماندگار شود.

آیت‌الله ری‌شهری با تاکید بر تالیف دو جلد کتاب مفید و موثر به‌عنوان ابزار کار ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت عنوان کرد: تدوین یک کتابی متشکل از اشعاری که به‌واسطه منابع معتبر سروده شده باشد ضرورت دارد. نظر بنده این است کتابی غنی از مرثیه‌ سرایی و اشعار عاشورایی برگرفته از منابع معتبر تهیه شود و ذاکران ائمه اطهار بتوانند از این محتوا در مراسم‌هایشان بهره‌‌‌مند شوند.

وی افزود: اقداماتی در این راستا به همت عباس سلیمی، معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) صورت پذیرفت و تلاش ما این است کتابی جامع و در فصول مختلف تدوین شود که ذاکران و مداحان اهل بیت بتوانند از بین اشعار موجود در این کتاب‌ها که بر اساس منابع معتبر تدوین شده است اشعار مورد نیاز خود را انتخاب کنند.


کد مطلب: 21272

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/21272/تبیین-آداب-ذاکری-اهل-بیت-توسط-آیت-الله-ری-شهری

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir