تحقیقات جدی درباره امام حسین(ع) بسیار کم است

ایکنا , 3 آبان 1393 ساعت 13:22

یک عاشوراپژوه گفت: اغلب کتاب‌های عاشورایی مبتنی بر تحقیقات جدی نبوده و تنها از سر ارادت به امام حسین(ع) نوشته شده‌اند.


حجت‌الاسلام والمسلمین صحتی‌ سردرودی، عاشوراپژوه، درباره موضوعات مغفول‌مانده در کتاب‌های عاشورایی گفت: بیشتر آثار که در رابطه با امام حسین(ع) نوشته شده به موضوع شهادت این امام(ع) اختصاص یافته است؛ در حالی که شهادت فقط بخشی از زندگی ایشان بود و از دوران کودکی تا شهادت امام حسین(ع) سرشار از آموزه‌های اخلاقی است.

وی افزود: این موضوع شاید به این دلیل است که امام حسین(ع) با مظلومیت و شهادت خود توانست رسالتش را برای همگان تبیین کند و بسیاری پس از شهادت ایشان آگاهی یافتند و در پی اهداف امام حسین(ع) رفتند.

غفلت از دوران پیش از شهادت امام حسین(ع)

حجت‌الاسلام صحتی‌سردرودی با بیان اینکه افراط در این نگاه نوعی انحراف است، اظهار کرد: امام حسین(ع) ۵۷ سال عمر کردند که سه روز آخر زندگی‌شان در محاصره بود و آنچه گفته شده در حال اضطرار بوده است؛ از این رو حق این بود که امام(ع) را از اول زندگی ایشان می‌شناختیم و این شناخت سبب می‌شد ما روز‌های آخر عمر ایشان را که به شهادت انجامید، بهتر بشناسیم.

وی تصریح کرد: البته یک دهه است که خیزشی در پرداختن به زندگی قبل از شهادت امام حسین(ع) به وجود آمده است. اما نویسندگان باید با عمق بیشتری به کاوش در زندگی امام بپردازند.

این عاشوراپژوه در پاسخ به اینکه می‌توان دلایل نپرداختن به این موضوعات را کمبود منابع دانست، بیان کرد: در این زمینه درست است که منابع زیادی از بین رفته‌اند، اما منابع کم نداریم و شاید دلایل این موضوع این باشد که پس از شهادت امام حسین(ع) شرایطی بر شیعیان تحمیل شده که همواره در حالت دفاعی قرار داشتند و نویسندگان شیعی از این طریق خواسته‌اند مظلومیت و حقانیت خود را اثبات کند.

تحقیقات جدی درباره امام حسین(ع) بسیار کم است

حجت‌الاسلام صحتی‌سردرودی با اشاره به کتاب‌های نوشته شده درباره امام حسین(ع) گفت: من یک کتابخانه تخصصی درباره امام حسین(ع) و عاشورا دارم که نزدیک به ۴ هزار جلد کتاب است و بیشتر آنها را تورق کرده‌ام ولی کتاب جدی و عمیق در رابطه با این موضوع بسیار کم است و می‌توان گفت، از میان این تعداد کتاب، ۲۰۰ عنوان ارزش بازچاپ دارد و بیشتر آنها از سر ارادت به امام(ع) نوشته شده است و نویسندگان نخواسته‌اند تحقیق جدی درباره امام(ع) انجام دهند و این بلا متأسفانه روبه‌روز بیشتر شیوع می‌یابد.

وی با اشاره به عوامل بروز این معضل در جامعه فرهنگی و دینی گفت: با توجه به اینکه به نواندیشان و متفکران بها و ارزشی که لازم است، داده نمی‌شود. این موضوع هم از طرف مسئولان و هم از سوی مردم انجام می‌شود و ما به نوعی گرفتار تنبلی در تفکر هستیم و این امر تنها به موضوع امام حسین(ع) محدود نمی‌شود، بلکه این واقعیت تلخی است که گرفتار آن هستیم.

این نویسنده بیان کرد: بسیار کم هستند کسانی که می‌اندیشند و از میان آنها نیز کم هستند کسانی که نو می‌اندیشند، یعنی بسیار کم هستند کسانی که شهامت اندیشیدن دارند. وضع کنونی به شکلی است که همه از چند منبع می‌نویسند و به این دلیل است که در بیشتر کتاب‌ها شاهد تکرار مکررات هستیم.

تازه‌های نشر در رسانه ملی نقد و بررسی شود

حجت‌الاسلام صحتی‌سردرودی ادامه داد: سال‌هاست در موضوع تحریف‌شناسی موضوعات عاشورایی در کتاب‌ها تحقیق می‌کنم و دیده‌ام که بسیاری از جوان‌ها آثار خوبی به نگارش درآورده‌اند و از نواندیشی استقبال می‌کنند، اما نسل میان‌سال و پیر واهمه دارند.

وی یکی از عوامل دیگر را رسانه ملی دانست و گفت: رسانه ملی باید برنامه‌هایی را برای نقد کتاب اختصاص دهد و از منتقدان دعوت شود تا کتاب‌هایی را که چاپ می‌شود نقد و بررسی کنند؛ چرا که اگر نقد در جامعه جا بیفتد، هر کسی نمی‌تواند هر آنچه دلش خواست بنویسد.


کد مطلب: 21324

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/21324/تحقیقات-جدی-درباره-امام-حسین-ع-بسیار-کم

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir