تاریخ انتشار
دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۹
۰
کد مطلب : ۲۱۳۷۰
نشست خبری دومین جایزه محتشم برگزار شد؛

ترویج فرهنگ عاشورا در جامعه، هدف اصلی جایزه محتشم است

ترویج فرهنگ عاشورا در جامعه، هدف اصلی جایزه محتشم است
نشست خبری دومین جایزه هنر و ادبیات محتشم، پیش از ظهر یکشنبه ۴ آبان با حضور محمدحسین اسماعیلی؛ معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، محمد محمودی‌کیا؛ دبیر اجرایی این جایزه و نمایندگان هیئت داوران در بخش‌های گوناگون این جایزه در ساختمان معاونت هنری و سینمایی برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمدحسین اسماعیلی در سخنانی گفت: ما با برگزاری جایزه محتشم و سایر رویدادهای مناسبتی در ارشاد استان تهران درصدد گسترش فرهنگ عاشورایی در جامعه هستیم و براین اساس تلاش خود را می‌کنیم که همه برنامه‌ها و جشنواره‌های برگزار شده به همت این اداره کل خروجی مشخص و هدفمندی داشته باشد.

قصد داریم جشنواره‌ها را تبدیل به یک جریان تأثیرگذار فرهنگی کنیم
وی گفت: تمام سعی خود را می‌کنیم که جشنواره‌ها و سایر رویدادهای فرهنگی و هنری به صرف اینکه جشنواره‌ای برگزار شود، روی ندهند بلکه تبدیل به یک جریان فرهنگی شوند به همین دلیل است که دور نخست جایزه محتشم تنها به شعر اختصاص داشت اما امسال این جشنواره را گسترش داده و در رشته‌های تجسمی، فیلم، عکس و بخش مکتوب آن را برگزار می‌کنیم.
اسماعیلی با ابراز امیداوری اینکه این جایزه در دوره‌های آتی خود پربار از دور قبل برگزار شود، تصریح کرد: این جایزه گام به گام رو به تکامل به پیش می‌رود و در سالهای آینده آن را در سطحی بسیط و متنوع‌تر و با سطح بالای کمی و کیفی برگزار خواهیم کرد.
معاون هنری و سینمایی ارشاد استان تهران ادامه داد: داوری این دوره از جایزه در دو بخش به انجام خواهد رسید، در مرحله نخست ارزیابی برای انتخاب آثار متقاضی شرکت در جشنواره صورت خواهد گرفت و در مرحله بعد داوری نهایی را در مورد آثار رایه یافته به جایزه خواهیم که براساس اولویت‌ها و اهدافی به انجام خواهد رسید.
اسماعیلی به محورها و اهداف این جایزه اشاره کرد و گفت: بسط و ترویج فرهنگ عاشورا با تأکید بر ظرفیت‌های فرهنگی و هنری، بهره گیری از ظرفیت موجود در رشته‌های هنری به منظور تبیین فرهنگ عاشورا، تکریم و معرفی عناصر فرهنگی عاشورا، استفاده از ابزار فرهنگی در ترویج فرهنگ عاشورا و توسعه، ترویج فرهنگ عاشورا در شبکه های گوناگون اجتماعی و فرهنگی از جمله محورهای مورد نظر در برگزاری این جایزه است.

تدارک ۱۱ رشته فرهنگی و هنری برای دومین دوره جایزه محتشم
در ادامه این نشست محمد محمودی‌کیا؛ دبیر اجرایی دومین جایزه هنر و ادبیات محتشم به ایراد سخن پرداخت و گفت: طبق وعده ای که در نشست آغاز به کار این دوره از جایزه داده بودیم در این نشست داوران بخش‌های مختلف جایزه را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد، بخش‌هایی که نسبت به دور قبلی جایزه که در دو قسمت برگزار شد اکنون در ۱۱ قسمت در قالب سه بخش قصد داریم آن را برگزار کنیم.
وی ادامه داد: ابتدا به معرفی قسمت‌های گوناگون این جایزه براساس بخش‌بندی آن خواهم پرداخت که عبارتند از:
بخش مکتوب شامل کتاب، پایان نامه، داستان کوتاه و شعر
بخش فیلم کوتاه شامل مستند و داستانی
بخش تجسمی شامل عکس، پوستر، نگارگری، تصویرسازی، نقاشی و نقاشی‌خط
محمودی‌کیا گفت: در انتخاب هیئت انتخاب و داوری این جایزه معاونت سینمایی و هنری ارشاد استان تهران تمرکز بر توان تخصصی و داخلی خود داشت که در نهایت از میان نخبگان و اساتید برجسته بخش‌های فرهنگی و هنری کارشناسانی به شرح زیر به عنوان داوران بخش‌ها و رشته‌های مختلف انتخاب شدند:
در بخش پوستر(بهرام کلهرنیا، کوروش پارسانژاد،مهدی حاجی‌محمد فریمانی)ـ در بخش نقاشی( مرتضی گودرزی دیباج، بهنام جلالی جعفری، محمدرضا فیروزه‌ای)ـ در بخش نگارگری(محمدباقر آقامیری، عبدالله محرمی، اردشیر مجرد)ـ در بخش تصویرسازی(کیانوش غریب‌پور، سیدکمال طباطبایی، هدی حدادی)ـ در بخش نقاشی‌خط (عین الدین صادقزاده، نصرالله افجه‌ای، داوود فرشباف لواسانی)ـ در بخش عکس (داریوش محمدخانی، محمدمهدی رحیمیان، علیرضا کریمی صارمی، مجید ناگهی و سلیمانی)ـ در بخش فیلم (رهبر قنبری، ابوالفضل جلیلی،انسیه شاه‌حسینی) و دبیر بخش مکتوب این جایزه نیز محمد اسفندیاری است.

برگزاری کلیه مراحل جایزه تا پیش از داوری نهایی به شکل مجازی
دبیر اجرایی دومین جایزه محتشم در ادامه تأکید کرد: دبیرخانه این جایزه آی تی‌ پایه است به این معنی که تا پیش از داوری نهایی همه دریافت‌های دبیرخانه و حتی ارزیابی و انتخاب آثار به منظور شرکت در مرحله نهایی آن از طریق مجازی و با مراجعه به سایت جایزه به نشانی www.mohtashamawards.ir به انجام رسیده و برای کاربردان قابل مشاهده است.
وی در پایان با اشاره به اینکه علاقه‌مندان تا پایان ماه محرم می‌توانند در بخش‌های مختلف این جشنواره ثبت‌نام و شرکت‌کنند گفت: این جایزه بخش جنبی نیز خواهد داشت که به نقد و بررسی کتب عاشورایی اختصاص دارد و البته درصدد هستیم تا از یک شاعر پیشکسوت آئینی و عاشورایی نیز تجلیل کنیم و پس از قطعیت اطلاع‌رسانی خواهد شد.
در ادامه این نشست محمد اسفندیاری دبیر بخش مکتوب در سخنان کوتاهی گفت: بخش مکتب و این جایزه از اهمیت بسزایی برخوردار است چرا که ما از گذشتگان خود در باب آثار مکتوب درباره امام‌حسین(ع) کتاب مستقل کم داریم به شکلی که در هزاره نخست پس از ظهور اسلام تنها ۱۰ کتاب مستقل در مورد امام‌حسین(ع) به رشته تحریر درآمده است و بیشتر آثار عاشورایی مربوط به قرن ۱۱، ۱۲ و سیزده هجری است که تازه اثار سیصدسال اخیر هم به استثنای برخی آن چنان ارزنده نیستند و آثار ارزشمند در مورد امام‌حسین(ع) بیشتر منحصر به قرن چهاردهم می‌شوند و من اعتقاد دارم در این قرن امام‌حسین(ع) کشف مجدد می‌شود.
وی ادامه داد: به این دلیل درصدد هستیم که در بخش مکتب و این جایزه آثار را با حساسیت بالایی مور ارزیابی و داوری قرار دهیم تا این اثار در آینده دستمایه ای برای خلق آثاری کاملاً حرفه‌ای و قابل استناد برای نشر مکتوب آثار فرهنگی با موضوع عاشورا شود.
مرتضی گودرزی‌دیباج، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و داور بخش نقاشی این جایزه دیگر سخنران این نشست بود که گفت: این جایزه فرصتی را برای هنرمندان و به ویژه هنرمندان جوان پدید می آورد تا براساس شعار و هدف جایزه نگاهی کاملاً متفاوت و غیر جشنواره‌ای به فرهنگ و هنر عاشورا داشته باشند.

آثار نقاشی جایزه باید حرفه‌ای و کاربردی خلق شوند
وی ابزار امیدواری کرد: آثار این جایزه به آن سطح حرفه‌ای و کاربردی خود برسند که بتوان آنها را در فضاها و انظار عمومی مورد استفاده قرار داد تا علاوه بر تزئینات شهری با استفاده از المان‌های عاشورایی، طیف گوناگونی از افراد جامعه نیز نسبت به سبک و سیاق اینگونه آثار آشنا شوند.
دیباج در پایان سخنان خود گفت: قرار است با برگزاری این جایزه به ترویج و تعمیق فرهنگ عاشورا کمک شود، امیدوارم تلاشی نوآورانه را در تولید آثار هنری در این دوره از جایزه را شاهد باشیم؛ آثاری که معاصرسازی شده و بتوانند ارتباط مطلوب و تنگاتنگی را با سطح خواست و مطالبه مخاطبان برقرار کنند.
در بخش دیگری از این نشست کیانوش غریب‌پور، داور بخش تصویرسازی جایزه محتشم از اضافه شدن بخش تصویرسازی به این جایزه ابراز خرسندی کرد و گفت: سابقه تصویری درخشانی در حوزه تصویرسازی دینی به ویژه پس از زندیه و افشار و به تبع آن قاجار و از طریق چاپ سنگی در ایران به یادگار مانده است.

لزوم خلق تصاویر جدید در مورد عاشورا احساس می‌شود
وی ادامه داد: در اوایل شکل‌گیری اسلام به دلیل پرهیز از تصویر، تبلیغ مصور رویدادهای اسلامی در محاق قرار داشت و بعدها با وجود همه ممانعت‌ها و البته اعمال سلیقه‌ها شاهد تصویرگری مذهبی در سطحی قابل قبول و گسترده‌ای بودیم و خوشحالم که در قالب چنین جایزه‌هایی فرصت برای شکوفایی هر چه بیشتر هنرمندان تصویرگر به وجود آمده است و امیدوارم به سمت خلق تصویر جدید از فرهنگ عاشورا حرکت کنیم.
غریب‌پور تصریح کرد: واقعه کربلا ظرفیت‌های بسیار فرهنگی دارد که البته به فرهنگ جهانی نیز نزدیک است و به عنوان یک جریان تاریخی توانسته جریان فرهنگی و تمدنی دنیا و دست کم خاورمیانه را متحول سازد، امیدوارم در قالب این جایزه شاهد حرکت رو به جلوی تصویرسازی مذهبی باشیم و همچنان استناد به الگوهای تصویرسازی که از گذشته به یادگار مانده است نکنیم.
دیگر سخنران این نشست ابوالفضل جلیلی، داور بخش فیلم جایزه محتشم بود که ابتدا به عشق و علاقه خود برای حضور و فعالیت در رویدادهای فرهنگی و هنری با موضوع عاشورا پرداخت و نشست را با ذکر خاطراتی از دوران حرفه‌ای خود متحول کرد.
وی در ادامه گفت: همه ما و از جمله اینجانب با شور و اشتیاق فراوانی تنها به عشق امام‌حسین(ع) و حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و هنری با موضوع عاشورا اینجا جمع شده‌ایم و امیدوارم آنچه به بهانه این جایزه اتفاق می‌افتد در خور این فرهنگ عظیم باشد و میزان عشق و ارادت ما را به این خاندان و ساحت مقدس به اثبات برساند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما