حواشی ناپسند هیئت‌ها کاهش یافته است/ ده‌ها قومیت عزاداری ملی را در تهران برگزار می‌کنند

ایکنا , 6 آبان 1393 ساعت 9:41

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران با اشاره به برگزاری کارگاه‌های توجیهی متعدد برای مدیران هیئت‌های عزاداری از کاهش آسیبی که تحت عنوان به راه افتادن کارناوال پشت سر هیئت‌ها از آن نام برده می‌‌شد، خبر داد.


حجت‌الاسلام و المسلمین نصیر نیک‌نژاد، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران در پاسخ به این سؤال که چند نوع و سبک عزاداری در تهران برگزار می‌شود، گفت: تهران قومیت های مختلفی را در خود جای داده است و این یک فرصت فرهنگی است و رویکرد ما نسبت به برگزاری مراسم های مختلف مذهبی در تهران بسیار مثبت است.

حسینیه ها و تکایا به صورت انحصاری در اختیار قومیت های مختلف نیست
وی ادامه داد: قومیت های مختلف در استان های خودشان بر اساس عرف سنتی خودشان عمل می کنند اما وارد تهران که شده اند زیاد به دنبال احیای سنت ها و سبک های محل خود نبوده اند، چرا که حسینیه ها و تکایا به صورت انحصاری در اختیار قومیت های مختلف نیست.

حجت‌الاسلام نیک‌نژاد، تصریح کرد: حسینیه های متعلق به قومیت های خاص در تهران وجود دارد اما فقط همین گروه از افراد نیستند که در این حسینیه ها حضور پیدا می کنند بلکه از گروه ها و قومیت های مختلف در برنامه های عزاداری و سایر برنامه های مذهبی شرکت می کنند.

وی اعلام کرد: آذری ها به صورت محدود در برخی از مراسم ها متفاوت از عزاداری معمول در تهران عمل می کنند، خوزستانی ها نیز سبک عزاداری خاصی دارند، اقوام لر هم تاحدودی چنین برنامه های دارند اما نه مثل برنامه هایی که در استان های خود اجرا می کنند بلکه در برنامه های تهران فاقد نمادهای محلی خود هستند.

سبک عزاداری تهران جنبه ملی پیدا کرده است
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران عنوان کرد: سبک عزداری تهران سبک مشخصی است که سایر سبک ها را نیز در خود پذیرفته و جنبه ملی پیدا کرده و از آنجایی که از همه قومیت ها در این مراسم ها حضور دارند هیچ محلی نداریم که مخاطب آن از یک قومیت خاص باشند بلکه بیشتر ترکیبی از اقوام مختلف هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا آسیبی که تحت عنوان تبدیل عزاداری ها با کارناوال از آن یاد می شد، همچنان وجود دارد یا خیر، گفت: کار هیئت و عزاداری کاری مردمی است و هیچ سازمان دولتی و غیر دولتی نمی تواند در امور مربوط به آنها دخالت کند بلکه خود هیئت ها و مردم هستند که در مقابل حاشیه های مربوط به هیئت ها مقابله می کنند.

کارگاه های توجیهی زیادی برای مدیران هیئت ها برگزار کردیم/ آسیب ها کم شده است
نیک نژاد ادامه داد: همچنان افرادی هستند که پشت سر هیئت ها به راه می افتند و برخی رفتارهای نامناسب را انجام می دهند اما این مسئله نسبت به گذشته بسیار کاهش پیدا کرده است. طی سال های اخیر کارگاه های توجیهی زیادی برای مدیران هیئت ها برگزار و حواشی هیئت ها را به عنوان یک کار و تجمع ناپسند تشریح کردیم که خوشبختانه موجب کاهش این آسیب شد.

وی در پایان تصریح کرد: البته نگاه کردن به دسته های عزاداری و به نوعی در این عزا خود را شریک کردن هیچ ایرادی ندارد منتهی برخی شئونات را رعایت نمی کنند و از نظر پوشش، حجاب و برخی از برخوردها رفتار مناسبی ندارند، که خوشبختانه مدیران هیئت ها خود این مسئولیت را قبول و تلاش کردند این آسیب ها را کاهش دهند.


کد مطلب: 21411

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/21411/حواشی-ناپسند-هیئت-ها-کاهش-یافته-ده-ها-قومیت-عزاداری-ملی-تهران-برگزار-می-کنند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir