آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی تأکید کرد:

پرهیز از اهانت به مقدسات دیگران در مجالس عزاداری امام حسین(ع)

6 آبان 1393 ساعت 12:44

عزاداران حسینی به‌ویژه جوانان عزیز از امورى که مایه اختلاف بین مسلمین مى‌شود یا بهانه به دست دشمن مى‌دهد اجتناب فرمایند، به‌ویژه از قمه‌زنى و آسیب‌هاى مهم به بدن و اهانت به مقدسات دیگران بپرهیزند.


آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی از مراجع تقلید و مفسر تفسیر نمونه در پیامی به مناسبت حلول ماه محرم‌الحرام در توصیه به عزاداران سید‌الشهدا(ع) پیامی صادر کرد. متن پیام به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

اگر در تمام جهان سیر کنیم حادثه‌اى مثل حادثه عاشورا را پیدا نمى‌کنیم که این همه شعاع آن در افق زمان و مکان گسترده باشد و علی‌رغم گذشت زمان که طبیعتش فراموش‌کارى است، ابعادش همه سال وسیع‌تر شود.

اضافه بر این هیچ حادثه تاریخى تا این حد آثار حیات‌بخش نداشته است، عاشورا از یک‌سو سبب وحدت صفوف پیروان مکتب اهل بیت(ع) بلکه مسلمین مى‌شود، از سوى دیگر تزریق خون تازه شهامت و شجاعت و قیام در برابر ستمگران در رگ‌هاى عاشقان حسینى مى‌کند.

همچنین سبب تهذیب نفوس و تربیت اخلاقى و بازگشت و توبه به درگاه خداوند متعال است.

قرائن نشان مى‌دهد که در عاشوراى امسال بیش از هر سال دیگر، مراسم عزادارى خامس آل عبا(ع) پرشور و باشکوه خواهد بود. امیدوارم عزاداران عزیز و خطبا و مداحان گرامى چند موضوع را فراموش نفرمایند.

۱. سعى کنند عزادارى به شکل سنتى که مورد رضاى معصومین(ع) بوده و هست، اجرا شود و از سبک‌هاى موهن که در شأن شهداى گران‌قدر کربلا نیست بپرهیزند.

۲. عزاداران سعى کنند ضمن سوگوارى بر شهیدان کربلا به اهداف قیام امام حسین(ع) و یارانش آشناتر شوند و خطبا و مداحان محترم آنها را در این راه یارى دهند.

۳. عزاداران به‌ویژه جوانان عزیز اجازه ندهند از مجالس عزادارى و همچنین از دسته‌جات محترم عزادار بهره‌بردارى سیاسى و جناحى شود. از امورى که مایه اختلاف بین مسلمین مى‌شود یا بهانه به دست دشمن مى‌دهد اجتناب فرمایند، به‌ویژه از قمه‌زنى و آسیب‌هاى مهم به بدن و اهانت به مقدسات دیگران بپرهیزند که در شرایط فعلى هزینه زیادى براى جهان تشیع خواهد داشت و دشمنان در سراسر جهان از آن سوء‌استفاده مى‌کنند.

اینجانب از صمیم دل به همه خطباى محترم و مداحان عزیز و عزادارانى که از این حادثه بزرگ تاریخى بهترین بهره‌هاى معنوى و روحانى و اخلاقى را مى‌برند به‌ویژه جوانان که از همه بیشتر در این مراسم حضور دارند دعا مى‌کنم و بدانید عاشوراى حسینى خارى است در چشم همه دشمنان اسلام. والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته

ناصر مکارم شیرازى

۱۳۹۳/۰۸/۰۵»

*منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی


کد مطلب: 21429

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/21429/پرهیز-اهانت-مقدسات-دیگران-مجالس-عزاداری-امام-حسین-ع

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir