تاریخ انتشار
چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۴
۰
کد مطلب : ۲۱۴۷۲

تولید ۱۳ اثر آیینی توسط مؤسسه هلال

تولید ۱۳ اثر آیینی توسط مؤسسه هلال
حجت‎الاسلام حسین فتحی، مدیرکل مؤسسه هنر و ادبیات هلال وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه در محرم سال گذشته بحث مغفول ماندن تعزیه و مورد آسیب قرار گرفتن آن مطرح شد، گفت: طبق دستور رئیس سازمان تبلیغات گروهی در مؤسسه هلال با حضور محققان و دانشگاهیان فعال در این عرصه از جمله استاد فتحعلی بیگی که ریاست انجمن تعزیه کشور را بر عهده دارند تشکیل و کار تحقیق و پژوهش در عرصه تعزیه آغاز شد.

وی از کمک و همکاری استاد سادات اخوی، شاعرمعاصر و توانمند کشورمان برای بازسازی شعرهای تعزیه مربوط به ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال گذشته سخن گفت و اعلام کرد: مؤسسه هنر و ادبیات هلال برای اولین بار با استفاده از بهترین تعزیه‌خوان‌ها شروع به ضبط نسخ باسازی شده کرد که به اذعان استاد فتحعلی بیگی می‌تواند در آینده به‌ عنوان مرجع تعزیه برای هنر کشورقابل استفاده باشد.

تولید نسخه تصویری مجلس شهادت مسلم بن عقیل(ع) با کارگردانی داود فتحعلی بیگی
حجت‎الاسلام فتحی ماحصل تلاش‌های صورت گرفته را تولید نسخه تصویری مجلس شهادت مسلم بن عقیل(ع) با کارگردانی داود فتحعلی بیگی اعلام و عنوان کرد: این اثر درمحرم ۱۴۳۶ هجری قمری وارد بازار شد.

مدیرکل مؤسسه هلال افزود: کتاب و لوح فشرده مجموعه مرثیه و نوحه‌خوانی گروهی «هم صدا با بال جبرئیل» که شامل نوحه‌ها و مراثی سینه زنی سنتی است با صدای امیرحسن احمدی؛ حمید بهاری، علی اهرابی‌نیا و جمعی از مداحان برجسته کشور تولید و راهی بازارنشر شده است که تولید این نوع اثرآیینی به نوبه خود برای اولین بار درکشوراتفاق می‌افتد.

وی همچنین اعلام کرد: لوح فشرده و کتاب «تکیه خیابان فرات» که مجموعه نمونه خوانی و نوحه‌های زنجیر‌زنی برای دسته‌های محلی است که بر روی اشعار آن ساعت‎ها کار پژوهشی انجام شده تا اثری بدون آسیب تولید شود، به کوشش مهدی سادات اخوی و با اجرای علی خراسانی، حسین ذولفقاری و گروه هم‌خوانان تولید و راهی بازار نشر شده است.

فتحی با تأکید براینکه مؤسسه هنر وادبیات هلال برای تولید آثار بدون آسیب درعرصه مداحی، ادبیات آیینی و تعزیه ساعت‌ها کار کارشناسی انجام داده است، تصریح کرد: از آثار تولید شده مؤسسه هنر و ادبیات هلال در محرم۱۴۳۶هجری قمری تولید لوح فشرده «گنجیه الاسرار» عمان سامانی با صدای استاد سید مصطفی موسوی و جمع‌آوری و چاپ کتاب مجموعه مراثی و نوحه‌های زنده یاد علی اکبر خوش دل تهرانی است که این دو اثرهنری آیینی نیز برای اولین در کشور تولید شده است.

مدیر کل مؤسسه هنر و ادبیات هلال عنوان کرد: از دیگر فعالیت‌های محرمی مؤسسه هلال تولید کتاب و لوح فشرده «زخم عتیق» مجموعه اشعار سعید میرازیی است که در این کتاب برای اولین بار اشعاری به صورت غزل بحر طویل سروده شده که شکل جدیدی از نوحه بوده و اشعار و نوحه‌های آن با صدای سید مسعودمرتضایی اجراشده است.

لازم به ذکر است: تولید کتاب‌های «آتش مهر» و جلد هشتم شعر و مرثیه «یک ماه خون گرفته» اثر استاد غلام رضا سازگار، شماره سوم کتاب «کربلا زمزمه سی» مجموعه نوحه های آذری، کتاب دموع و دماء(۳) شامل نوحه و اشعار عربی همراه لوح فشرده، تولید دوآلبوم نواهای عاشورایی «سالم السون» و« خورشید» باصدای شهروز حبیبی و امیرحسن مدرس و تولید نرم افزار چند رسانه‌ای «نخل میثم» مجموعه کامل آثار استاد غلامرضا سازگار از دیگر فعالیت‌های مؤسسه هنر وادبیات هلال در محرم۱۴۳۶ هجری قمری است.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما