«مجلس شهادت حر» برپا می‌شود

مهر , 10 آبان 1393 ساعت 10:00

محوطه مجموعه تئاتر شهر از هشتم تا شانزدهم آبان با اجرای ۹ مجلس تعزیه به مناسبت گرامیداشت ایام سوگواری شهادت حضرت سید الشهدا (ع) و یاران فداکارش میزبان تماشاگران خواهد بود.


محوطه مجموعه تئاتر شهر از هشتم تا شانزدهم آبان با اجرای ۹ مجلس تعزیه به مناسبت گرامیداشت ایام سوگواری شهادت حضرت سید الشهدا (ع) و یاران فداکارش میزبان تماشاگران خواهد بود.

این مجالس تعزیه به سرپرستی احمد عزیزی با موضوعات مختلف از هشتم تا شانزدهم آبان ماه ساعت ۱۹ در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر در قالب ویژه برنامه های «شب های واقعه» اجرا می شود.

از شنبه هشتم آبان تعزیه حضرت مسلم، یکشنبه نهم آبان تعزیه « شهادت حر»، دوشنبه دهم آبان تعزیه « حضرت علی اکبر»، سه شنبه یازدهم آبان تعزیه «حضرت قاسم»، چهارشنبه دوازدهم آبان تعزیه « حضرت عباس(ع)»، پنجشنبه سیزدهم آبان تعزیه « حضرت سید الشهدا(ع)»، جمعه چهاردهم آبان تعزیه « بازار شام»، شنبه پانزدهم آبان تعزیه « شهادت شاهچراغ» و یکشنبه شانزدهم آبان مجلس شبیه خوانی « متوکل بن عباس» اجرا می شود.

همچنین در ادامه سوگواره «شب های واقعه» در مجموعه تئاتر شهر، نمایشنامه خوانی «می خواستم ببوسمت باران گرفت» خوانش خواهد شد.

این نمایشنامه به نویسندگی میلاد اکبر نژاد و کارگردانی فریدون محرابی خوانش می شود.

این نمایشنامه خوانی با نقش آفرینی بهرام ابراهیمی، شمس صادقی، سیروس همتی، بهرام سروری نژاد، مهدی نمینی مقدم، مجتبی طباطبایی و محمد رضا قلم بر در روزهای پنجشنبه و جمعه ۸ و ۹ آبان ماه ۹۳ ساعت ۱۸ در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا خواهد شد.

«می خواستم ببو سمت باران گرفت»به مقطعی از زندگی مسلم بن عقیل می پردازد. سوگواره «شب های واقعه» تا جمعه ۱۶ آبان ماه ادامه خواهد داشت.

شهادت حر در پنجمین مجلس تعزیه نیاوران

در ادامه برگزاری مجالس تعزیه عاشورایی در دهه اول ماه محرم، مجلس شهادت «حربن یزید ریاحی» شامگاه پنجشنبه ۸ آبان در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.

برگزاری مجالس تعزیه در فرهنگسرای نیاوران از روز چهارم آبان مصادف با اول محرم ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه آغاز شده و شامگاه چهارشنبه ۷ آبان، مجلس تعزیه «شهادت طفلان مسلم» در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود.

همچنین در ادامه این مجالس و در پنجمین روز محرم، پنجشنبه هشتم آبان مجلس «شهادت حربن یزید ریاحی» برگزار خواهد شد.

سید علاءالدین قاسمی سرپرست گروه تعزیه با اشاره به ویژگی های مجلس «شهادت حربن یزید ریاحی»، اظهار کرد: داستان حر دو بخش دارد. بخش اول بارگاه ابن زیاد و جلساتی است که با حضور شمر، ابن سعد و حر در خصوص چگونگی لشگر کشی به کربلا انجام می شود. حر و یارانش به عنوان اولین لشگری انتخاب می شوند که به کربلا اعزام خواهند شد.

قاسمی با ذکر این نکته که حر نماد انسانی است که با تفکر و تعقل، اخلاق و انسانیت را فدای خواسته های دنیایی نمی کند، افزود: زمانی که لشگر حر به سپاه امام حسین (ع) می رسد بحث هایی بین آنها شکل می گیرد و حتی بحثی بین حضرت عباس (ع) و حر اتفاق می افتد اما مهربانی ها و لطف امام حسین(ع) همچون سیراب کردن لشگر تشنه حر باعث تحول عمیق فکری در حر می شود و در نهایت حر به همرا پسرش و غلامش به لشگر امام حسین ملحق می شود.

سرپرست گروه تعزیه همچنین در رابطه با رنگ زرد که لباس حر در تعزیه است گفت: هر رنگی در تعزیه نماد شخص و یا تفکری است. مثلا رنگ قرمز نماد تفکر و شخصیت منفی یا همان اشقیاء است و رنگ سبز نماد امام و یا اهل بیت او است. رنگ زرد نماد دگرگونی است و شخصیتی را توصیف می کند که با به کار گیری تفکر و منطق تغییرات بزرگی را در رفتار خودش ایجاد کرده و هرچند ابتدا با اشقیاء بوده اما به اولیاء ملحق می شود. در واقع حر نماد و مظهر آزادگی است.
مدت زمان اجرای این تعزیه ۸۰ دقیقه است و نقش آفرینان آن ابوالفضل احمدی، علی خانی، مرتضی اسماعیلی، مهدی قاسمی، فرشاد و علاءالدین قاسمی هستند.

مجالس تعزیه عاشورایی، توسط بنیاد آفرینش های هنری نیاوران و با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دهه اول محرم هر شب از ساعت ۲۰:۳۰ در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود.


کد مطلب: 21479

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/21479/مجلس-شهادت-حر-برپا-می-شود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir