تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۱۴۸۹

ثبت ۱۱ اثر معنوی عاشورایی گیلان در آثار ملی کشور

ثبت ۱۱ اثر معنوی عاشورایی گیلان در آثار ملی کشور
رضا علیزاده، مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از گیلان، با بیان اینکه ۱۱ اثر معنوی ناملموس عاشورایی گیلان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، اظهار کرد: ۴۰ اثر معنوی ناملموس از گیلان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده که ۱۱ اثر از آن مرتبط با مراسم عاشورایی است.

وی ادامه داد: عزاداری دهه اول محرم در ماسوله، علم واچینی، تعزیه در دیلمان و ضیابر، کرب زنی در لاهیجان، تاسوعای سید شرف شاه، چهل علم گیلان، هفت کوگاه، یازدهم محرم رودبنه و مراسم تشت برکرده اسالم و محرم در باورها و آیین های مردم گیلان یادگاران عاشورایی به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی کشور است.

علیزاده افزود: گردهم آوردن مردم در فواصل زمانی منظم و حفظ خطوط ارتباط و همکاری آن‌ها، یکی از مهم ‌ترین کارکردهای مراسم آیینی به حساب می‌ آید که از طریق یکپارچه ‌سازی جامعه، باعث اعتبار بخشیدن به وضع موجود و در نهایت، ثبات اجتماعی در سطح جامعه می‌ شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: گیلان با پیشینه‌ ای کهن، سرشار از آیین ‌ها و مراسمی است که هر یک در فصل، زمان و مکان خود اجرا می‌ شود و هرکدام نشان‌ گر فرهنگی کهن است و این بار موسم عزای حسینی است و محرم چند روزی است که آغاز شده و هریک به راه خویش این روزها را پاس داشته و علاوه بر عزاداری تلاش می‌ کنند تا کردار آن امام آزاده را پیشه راه سازند.

وی متذکر شد: آیین‌ ها و مراسمی که از زمان ‌های گذشته به ما ارث رسیده، علاوه بر این‌که بیان‌گر قدمت و پیشینه تاریخی جامعه‌ مان است، گویای هویت فرهنگی ما نیز هست و به سخن دیگر، این آیین‌ ها همانند شناسنامه‌ ای هستند که مشخصات ایرانی بودن و اسلامی بودن بر صفحات آن حک شده است.

علیزاده عنوان کرد: بی ‌گمان فرهنگ هر قوم و ملتی، ترکیبی از اعتقادات، باورها، اسطوره‌ ها، آیین‌ ها و مراسم و به‌طور کلی شیوه ‌ها و الگوهای زندگی است که در طول تاریخ توسط پیشینیان و اجداد انسان ‌ها ساخته و پرداخته شده و طی فرآیند جامعه‌ پذیری از نسلی به نسل دیگر منتقل می ‌شود و موجب تداوم و حفظ الگوهای اجتماعی و فرهنگی در جامعه می ‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان اظهار کرد: هرچند ممکن است الگوهایی که میراث گذشتگان است، در گردش روزگار دچار دگرگونی و تغییر شده و مورد بازنگری نسل‌ های بعدی قرار گیرند، ولی آن‌چه مهم است این‌که زندگی انسان ‌های حاضر از اندیشه ‌ها و احساسات گذشتگان ساخته می ‌شود.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما