لزوم جلوگیری از ورود اعمال خرافی و غلط در فرهنگ عاشورا

ایکنا , 10 آبان 1393 ساعت 12:07

امام جمعه رضوانشهر ممانعت از ورود موضوع‌های خرافی در فرهنگ عاشورا را مورد تاکید قرار داد و ابراز کرد: باید جلوی فرهنگ‌های خرافی و غلط را بگیریم و طبق فتاوای مراجع عظام انجام اعمال خرافی حرام تلقی می‌شود.


علیرضا ملکی‌نژاد، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رضوانشهر  ۷ آبان در جلسه شورای فرهنگ عمومی این شهرستان که با محوریت محرم برگزار شد، ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری امام حسین(ع) و تقدیر و تشکر از اعضای حاضر در جلسه، دستور کار جلسه را که نقش فرهنگ عاشورا در مدیریت‌های فرهنگی و بررسی مصوبات جلسه گذشته بود عنوان و اظهار کرد: ابزار نامشروع نباید در عزاداری‌ها استفاده شود، استفاده از هنر و فناوری‌های جدید در عزاداری‌ها تاثیرگذار است، اما از رفتارهای ناروا با انجام فعالیت‌های فرهنگی در عزاداری‌ها باید جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: ترویج فرهنگ شهادت‌طلبی برگرفته از عاشورا توسط مبلغان دینی و مداحان، باید صورت بگیرد طبق آمار مستند شبکه‌های ماهواره‌ای با استفاده از کارشناسان علیه شیعیان در ماه محرم برنامه پخش می‌کنند و به دنبال اختلاف‌افکنی بین شیعیان هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی حبیبی، رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان رضوانشهر در ادامه این جلسه، تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر دو فریضه واجب است که اجرای آنها سبب پیروزی و سعادتمندی افراد می‌شود.

وی با اشاره به ایثارگری رزمندگان و شهدا، بیان کرد: اگر امروز در این کشور امنیت داریم به برکت ولایت و رهبری و خون شهدای گرانقدر است که رزمندگان ما در طول دوران دفاع مقدس به تأسی از امام حسین(ع) از شیرین‌ترین هستی خود که جان می‌باشد گذشتند تا ارزش‌ها در جامعه حفظ شود.

این کارشناس دینی عنوان کرد: محرم و مجالس حسینی بهترین فرصت برای نهادینه کردن فرهنگ حسینی و عاشورا است که در دیگر مناسبت‌های سال گردآوری چنین جمعیت عظیمی از اقشار مختلف به خصوص جوانان کار سختی است که به برکت امام حسین(ع) امروز این فرصت را در اختیار داریم.

حجت‌الاسلام حبیبی در ادامه ممانعت از ورود موضوع‌های خرافی در فرهنگ عاشورا را مورد تاکید قرار داد و ابراز کرد: باید جلوی فرهنگ‌های خرافی و غلط را بگیریم و طبق فتاوای مراجع عظام هرگونه ارتکاب به این موضوع‌ها و قمه‌زنی نیز حرام تلقی می‌شود.

این مسئول فرهنگی احیای فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه همگان دانست و گفت: فرهنگ تذکر لسانی با شیوه‌های مناسب جلوی بخش بزرگی از ناهنجاری‌های اجتماعی را می‌گیرد.

حمیدرضا امام‌پناهی، فرماندار رضوانشهر نیز در ادامه این نشست گزارشی از اقدامات و تصمیمات اتخاذ شده در برخی از جلسات درخصوص مراسم عزاداری در سطح شهرستان ارائه کرد و گفت: باید تمام توان خودمان را صرف جلوگیری از بدعت‌های نامیمون در فرهنگ عاشورا بکار ببندیم.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته درخصوص تهاجم فرهنگی و جنگ نرم، افزود: مردم و مسئولان باید توجه جدی‌تری به این مسئله داشته باشند تا دشمن به اهداف خود نرسد.

امام‌پناهی خاطرنشان کرد: نقش رهبری و هدایت‌های امام خمینی(ره)، روحیه عاشورایی ملت ایران و غیرت ایرانی سه عاملی بود که باعث شد دشمن در جنگ تحمیلی و دیگر توطئه‌های شیطانی علیه نظام اسلامی به اهداف خود نرسد.

نایب رئیس جلسه شورای فرهنگ عمومی رضوانشهر در ادامه به ضرورت برنامه ریزی مناسب برای هرچه بهتر برگزار شدن آیین دو ماه محرم و صفر اشاره کرد و ادامه داد: امروز هدف پیروان امام حسین(ع)، حفظ جوانان از این خطرها و آسیب‌های اجتماعی و عقیدتی است.


کد مطلب: 21490

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/21490/لزوم-جلوگیری-ورود-اعمال-خرافی-غلط-فرهنگ-عاشورا

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir