کد مطلب : ۲۱۴۹۷
سیدحسن خمینی:
علت بقای اسلام سیدالشهداء(ع) است
انفجار عاشورا؛ نیاز جامعه منحط سال ۶۱
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار با رئیس، مدیران فرهنگی و دانشجویان جدیدالورود واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) اظهار کرد: مرحوم شیخ جعفر کاشف الغطاء از علمای بزرگ نجف تعبیری دارد که می گوید «اسلام محمدی الحدوث و حسینی البقاء است»؛ یعنی اگر علت محدثه اسلام پیامبر(ص) است، علت باقی ماندن آن نیز سیدالشهدا(ع) است. همانطور که امام راحل در مورد انقلاب اسلامی تعبیری مشابه داشتند که علت مبقیه انقلاب، همان علت محدثه آن یعنی ایمان و وحدت کلمه است.
وی در خصوص چرایی تأثیر عاشورا در بقاء اسلام، افزود: گاهی مسئلهای را آنقدر تکرار میکنیم که دیگر دیده نمیشود و اصولا یکی از راههای اینکه چیزی را از بین ببریم این است که آن را زیاد و بد تکرار کنیم. یکی دیگر از دلایل اختفاء یک حقیقت هم ظهور زیاد آن است؛ مانند وجود آب برای ماهی که به دلیل آنکه تمام اطرافش را فراگرفته، متوجه آن نمیشود. بحث عاشورا هم آنقدر تکرار میشود که ممکن است که حتی در برخی اذهان اینگونه شکل بگیرد که این واقعه آنگونه که گفته میشود نبوده است!
یادگار امام با بیان اینکه اتفاق سال ۶۱ هجری، فروافتادن اسلام به مرز انحطاط بود، گفت: بعضیها رابطه امام حسین(ع) و دین اسلام را «تضحیه» برای دین میدانند؛ بدین معنا که ایشان خود و اهل بیت پیامبر(ص) را قربانی کرد تا اسلام باقی بماند و در این زمینه آن حدیث مشهور از ایشان وجود دارد که فرمودند «اگر دین خدا جز با کشته شدن من زنده نمیشود، پس ای شمشیرها مرا در بر گیرید».
سید حسن خمینی با بیان اینکه علت بقای اسلام سیدالشهداء(ع) است، تصریح کرد: تأثیرگذارترین حادثه در تاریخ ادبیات عرب عاشوراست و تاکنون حداقل ده جلد کتاب شامل مراثی این واقعه نوشته شده است.
وی گفت: در واقعه عاشورا انحطاطی شکل گرفته بود که سپاه مقابل امام حسین(ع)، ظهر عاشورا نماز خواند و در حالی که بر پیامبر(ص) و خاندان ایشان صلوات فرستادند، ساعتی بعد خاندان پیامبر(ص) را کشتند که این عمل هم میتواند ناشی از انحطاط در اندیشه باشد و هم در رفتار؛ انحطاط در اندیشه یعنی اینکه اعمال زشت توجیه فکری میشود، اما انحطاط عمل توأم با توجیه نیست که این نوع انحطاط قابل درمان است؛ به عنوان مثال اگر فردی مرتکب فسق شود و خودش بداند که فاسق است میتوان او را اصلاح کرد، اما اگر آن را توجیه کند، کار سختتر میشود.
یادگار امام(ره) گفت: جامعهای که دچار چنین انحطاطی هم در اندیشه و هم در عمل شده بود، احتیاج به تلنگر نداشت، بلکه احتیاج به یک انفجار داشت؛ زیرا تلنگر برای کسی است که به خواب کوتاه رفته باشد، اما جامعه آن روز دچار انحطاطی شده بود که به واقعهای چون عاشورا نیاز داشت تا بیدار شود.
سید حسن خمینی در پایان سخنان خود با تبریک ورود به دانشگاه، گفت: قرار است که دانشگاه آزاد در آینده جهت خود را به سوی تحصیلات تکمیلی متمرکز کند تا ان شاء الله عقبافتادگی علمی که محصول چندین قرن کار نکردن است، جبران شود و دانشگاه آزاد در این مسیر نقش مهمی دارد.
پیش از سخنان یادگار امام(ره)، دکتر عباسپور، رئیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد طی سخنانی گزارشی از فعالیتهای این واحد دانشگاهی ارائه کرد.
وی در خصوص چرایی تأثیر عاشورا در بقاء اسلام، افزود: گاهی مسئلهای را آنقدر تکرار میکنیم که دیگر دیده نمیشود و اصولا یکی از راههای اینکه چیزی را از بین ببریم این است که آن را زیاد و بد تکرار کنیم. یکی دیگر از دلایل اختفاء یک حقیقت هم ظهور زیاد آن است؛ مانند وجود آب برای ماهی که به دلیل آنکه تمام اطرافش را فراگرفته، متوجه آن نمیشود. بحث عاشورا هم آنقدر تکرار میشود که ممکن است که حتی در برخی اذهان اینگونه شکل بگیرد که این واقعه آنگونه که گفته میشود نبوده است!
یادگار امام با بیان اینکه اتفاق سال ۶۱ هجری، فروافتادن اسلام به مرز انحطاط بود، گفت: بعضیها رابطه امام حسین(ع) و دین اسلام را «تضحیه» برای دین میدانند؛ بدین معنا که ایشان خود و اهل بیت پیامبر(ص) را قربانی کرد تا اسلام باقی بماند و در این زمینه آن حدیث مشهور از ایشان وجود دارد که فرمودند «اگر دین خدا جز با کشته شدن من زنده نمیشود، پس ای شمشیرها مرا در بر گیرید».
سید حسن خمینی با بیان اینکه علت بقای اسلام سیدالشهداء(ع) است، تصریح کرد: تأثیرگذارترین حادثه در تاریخ ادبیات عرب عاشوراست و تاکنون حداقل ده جلد کتاب شامل مراثی این واقعه نوشته شده است.
وی گفت: در واقعه عاشورا انحطاطی شکل گرفته بود که سپاه مقابل امام حسین(ع)، ظهر عاشورا نماز خواند و در حالی که بر پیامبر(ص) و خاندان ایشان صلوات فرستادند، ساعتی بعد خاندان پیامبر(ص) را کشتند که این عمل هم میتواند ناشی از انحطاط در اندیشه باشد و هم در رفتار؛ انحطاط در اندیشه یعنی اینکه اعمال زشت توجیه فکری میشود، اما انحطاط عمل توأم با توجیه نیست که این نوع انحطاط قابل درمان است؛ به عنوان مثال اگر فردی مرتکب فسق شود و خودش بداند که فاسق است میتوان او را اصلاح کرد، اما اگر آن را توجیه کند، کار سختتر میشود.
یادگار امام(ره) گفت: جامعهای که دچار چنین انحطاطی هم در اندیشه و هم در عمل شده بود، احتیاج به تلنگر نداشت، بلکه احتیاج به یک انفجار داشت؛ زیرا تلنگر برای کسی است که به خواب کوتاه رفته باشد، اما جامعه آن روز دچار انحطاطی شده بود که به واقعهای چون عاشورا نیاز داشت تا بیدار شود.
سید حسن خمینی در پایان سخنان خود با تبریک ورود به دانشگاه، گفت: قرار است که دانشگاه آزاد در آینده جهت خود را به سوی تحصیلات تکمیلی متمرکز کند تا ان شاء الله عقبافتادگی علمی که محصول چندین قرن کار نکردن است، جبران شود و دانشگاه آزاد در این مسیر نقش مهمی دارد.
پیش از سخنان یادگار امام(ره)، دکتر عباسپور، رئیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد طی سخنانی گزارشی از فعالیتهای این واحد دانشگاهی ارائه کرد.
مرجع : ایکنا