تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۵
۰
کد مطلب : ۲۱۵۲۲

جلسه ساماندهی هیئت‌های تعزیه یزد برگزار شد

جلسه ساماندهی هیئت‌های تعزیه یزد برگزار شد
در این جلسه که دشتی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان یزد، رضایی نماینده پلیس امنیت، ورشویی معاون هنری اداره‌کل ارشاد، وکیل رئیس شورای و اعضای تعزیه شهرستان حضور داشتند، ساماندهی و نظارت گروه‌های تعزیه مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای جلسه دشتی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان یزد ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با اشاره به مباحث مطروحه در شورای فرهنگ عمومی استان در خصوص نحوه عزاداری بعضی از گروه‌های تعزیه که بعضا باعث ایجاد نارضایتی مردم و بانیان مجالس عزاداری و برخی از متدینین شده است خواستار چاره‌اندیشی برای ساماندهی این دسته از تعزیه‌خوانان شد.

دشتی گزارش کاملی از نحوه شناسایی ۳۰ گروه تعزیه، برگزاری انتخابات شورای تعزیه، تلخیص نسخه‌ها و مناسب‌سازی آن با فرهنگ امروز شیعه و اعطا به گروه‌ها توسط شورای تعزیه، برگزاری کلاس‌های آموزش تعزیه را مطرح و اظهار کرد: با بررسی‌ها و تحقیقات میدانی صورت گرفته، عدم متولی رسمی تعزیه، ایجاد وهن به ائمه توسط اجرای بعضی از گروه‌های تعزیه‌، ورود بدون دعوت و اقدام به کشکول‌گردانی و گهواره‌گردانی در مجالس عزاداری را سه مشکل عمده گروه‌های تعزیه است.

در ادامه این جلسه رضایی نماینده پلیس امنیت یزد ضمن بیان اینکه هنر آئینی و سنتی تعزیه به دلیل شنیداری و دیداری بودن آن می‌تواند در بیان ابعاد قیام امام حسین(ع) وترویج فرهنگ ناب حسینی بسیار مؤثر باشد مواردی را به عنوان آسیب‌های گروه‌های عزاداری مطرح کرد.

وی مشخص نبودن متولی خاص در تعزیه، خرافه‌پرستی وانحراف مذهبی، مستند نبودن نسخه‌ها، استفاده از نمادهای بی‌معنا و تمثال منتسب به ائمه(ع)، توزیع کتب و کتابچه بی‌سند توسط بعضی از گروه‌ها، عدم هماهنگی با پلیس راهور در راه‌اندازی خودروهای سنگین در سطح شهر و پوشیدن چکمه و کفش بر روی فرش‌های عزاداری را از جمله این آسیب‌ها برشمرد و خواستار مشخص کردن متولی تعزیه در اقدام اول و همچنین تشکیل کارگروه جهت شناسایی اعضای این گروه‌ها شد.

در ادامه این جلسه محمد وکیلی رئیس شورای تعزیه شهرستا ن یزد و اعضای شورای تعزیه، دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

در پایان این جلسه مقرر شد اقدام عاجل برای تعیین متولی تعزیه در استان، شناسایی کلیه گروه‌های تعزیه با تأکید بر گروه‌های دوره گرد و تذکر لسانی به سرپرستان گروه‌هایی که اقدام به حضور بدون دعوت در مجالس و گهواره و کشکول‌گردانی می‌‌کنند صورت گیرد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما