اتصال وقایع روز جامعه به عاشورا

«صور اسرافیل» به «سوگ چامه‌‌گان» می‌رود

مهر , 14 آبان 1393 ساعت 11:45

ایوب آقاخانی از اجرای نمایش «صوراسرافیل» در برنامه «سوگ چامه‌‌گان» که به مراسم‌های آیینی - عاشورایی در محوطه باز برج میلاد اختصاص دارد، خبر داد.


ایوب آقاخانی نویسنده و کارگردان تئاتر درباره اجرای نمایشی در برنامه «سوگ چامه‌گان» گفت: قرار است در برنامه ای با عنوان «سوگ چامه‌گان» که اختصاص به اجتماع آیینی اصحاب فرهنگ و هنر دارد از میان ۱۰ خیمه ای که در آن هنرهای مختلف به نمایش گذاشته می شود خیمه ای نیز با عنوان «پرده عاشقی» برای اجرای نمایش برپا شود که از چند کارگردان نیز دعوت شده نمایشی را در این خیمه به صحنه ببرند. در همین راستا من نیز قرار است نمایش «صوراسرافیل» را اجرا کنم.

وی افزود: این نمایش که یک تک‌گویی به حساب می آید در مسیر کارهای قبلی ام قرار دارد به این ترتیب که در نگارش متن تلاش کرده ام اتفاقات و حوادث گذشته را به وقایع روز اجتماعی و پدیده های معاصر پیوند بزنم. در این نمایش به وقایع تاریخی نپرداخته ام اما در ریشه های روایتِ داستان، اتصالی بین فضای عاشورا و یکی از جذاب ترین پدیده های اجتماعی معاصر وجود دارد.

آقاخانی درباره بازیگر این نمایش و زمان اجرای آن گفت: نگارش نمایشنامه به تازگی پایان یافته و به احتمال زیاد بازیگر این تک گویی نیز برزو ارجمند خواهد بود. «صوراسرافیل» از ۲۷ آبان تا اول آذرماه طی ۵ شب ۵ اجرا در برج میلاد خواهد داشت.

کارگردان نمایش «نام همه مصلوبان عیسی است» درباره فقیر بودن ادبیات نمایشی ایران در زمینه نگارش آثاری با مضمون عاشورا توضیح داد: متاسفانه کمبود متون جذاب و با کیفیت به علت جزم‌اندیشی است که در مورد این آثار وجود دارد. در برخی مواقع خطوط نظارتی آنقدر پررنگ می شود که خلاقیت را از هنرمندان می گیرد. در طول این سالها نویسندگان ما تلاش کرده اند تفسیرهای معاصری از این حماسه پیدا کنند و کمتر به سراغ روایت وقایع تاریخی آن دوران بروند.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: حماسه عاشورا اتفاق ساده ای نیست بنابراین باید اجازه داد تا آزادانه و رهاتر به این مقوله پرداخته شود. مطمئنا قصد هنرمندان ما به هم ریختن سازه های واقعی و مستند وقایع عاشورا نیست بلکه این افراد به شکلی احساسی، عقلانی و شخصی با این واقعه برخورد می کنند بنابراین باید اجازه آفرینش خلاقانه به آنها داده شود.

آقاخانی در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد: بدیهی است که همه ما با ملاحظه و احترام و باور قلبی به سراغ وقایعی چون عاشورا می رویم بنابراین بهتر است کمی از نگاه های جزم اندیشانه کاسته شود.

خیمه‌های «سوگ چامه‌گان» با هدایت و کارگردانی حسین پارسایی در محوطه‌ باز برج میلاد برپا می‌شود. در مجموعه برنامه‌ها‌ی «سوگ چامه‌‌ها» که از تاریخ ۲۲ آبان‌ماه آغاز می‌شود، ۱۰ خیمه برای اجرای نمایش و مراسم‌های آیینی - عاشورایی میزبان عزادارن حسینی خواهد بود.

«سوگ چامه‌گان» از ۲۲ آبان‌ تا اول آذرماه از ساعت ۱۸ تا ۲۲ در برج میلاد میزبان اهالی فرهنگ و هنر و عموم علاقمندان فرهنگ عاشورایی است.


کد مطلب: 21587

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/21587/صور-اسرافیل-سوگ-چامه-گان-می-رود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir