تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۶
۰
کد مطلب : ۲۱۵۸۸

امیدواریم راه ساخت فیلم‌های مذهبی مانند راه کربلا شلوغ شود

امیدواریم راه ساخت فیلم‌های مذهبی مانند راه کربلا شلوغ شود
مراسم عزادارای سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) شنبه ۱۰ آبان ماه با حضور جمعی از اهالی سینما در محل خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، جواد فریدزاده نظریه پرداز و استاد فلسفه گفت: باید بین کسی که فیلمنامه دینی می نویسد و موضوعی که درباره آن می نویسد، سنخیت وجود داشته باشد. آیا سینمای ایران می تواند به تاریخ قدسی نزدیک شود، آیا سینمای ایران این توان را دارد؟ و اگر در توانش نیست موانع این امر کجاست؟ من چندان از زحمات دوستان در ساخت فیلم هایی که به ائمه و انبیاء پرداخته اند، راضی نیستم.

وی ادامه داد: اگر شاعر آشنا به زبان قدسی باشد می تواند با شعر واقعیت را به بالاترین مرتبه حقیقت برکشد، همانطور که امام حسین (ع) فرمودند، اگر دین ندارید آزاده باشد، پس عاشورا می‌تواند دعوت به تامل در باب مرگ و دعوت به آزادی باشد.

علیرضا شجاع‌نوری بازیگر فیلم سینمایی «روز واقعه» با اشاره به حرف های فریدزاده گفت: ما همه تلاشمان را کرده ایم و اگر شما راضی نیستید امیدوارم خدا راضی باشد. بازی من در این فیلم برای من بزرگترین افتخار بود، من هیچ نقشی در این انتخاب نداشتم، یک دفعه خوانده شدم و رفتم. در واقع یک پاس گل به من داده شد و من آن را گل کردم.

وی ادامه داد: در طول ساخت «روز واقعه» انرژی مثبتی وجود داشت که این انرژی به پشت صحنه نیز منتقل می‌شد و حتی مردم بافق نیز به تماشای این همدلی می‌نشستند. در طول این فیلم گروهی روزه بودند و بعضی نیز روزه نبودند و کسانیکه روزه نبودند به شهر می‌رفتند و برای روزه داران افطار می‌گرفتند. امیدوارم سعادت یارم باشد تا باز سر این سفره ها با حال و همراه با همدلی ها حضور داشته باشم.

به جای روضه عطش از اخلاق امام حسین (ع) بگوییم

منوچهر محمدی تهیه کننده فیلم سینمایی «عصر روز دهم» در ادامه این مراسم گفت: به عنوان کسی که سال‌های سال پای منبرها بوده، آسیب‌شناسی در این حوزه داشته‌ام و دوست دارم درباره آن صحبت کنم. در روزهایی که عظمت عاشورا در برخی مداحی‌ها از جایگاه واقعی اش کاسته می‌شود در نتیجه آن درسی که باید بگیریم را نمی‌گیریم. آن چیزی که درباره آن غفلت شده و گفته نمی‌شود اخلاق و ادب است و روضه اصلی در این زمینه باید باشد؛ اخلاق و ادبی که نزد این بزرگواران بوده و اوج آن را در عاشورا می‌بینیم، به خصوص در این روزها که یک ‌سری از ارزش‌ها در حال گم شدن است و به جای روضه عطش، باید از اخلاق امام (ع) بگوییم.

محمدی در ادامه گفت: ما امروز داستان حر را کمتر می‌شنویم اما آنچه که باید در آن دقت کنیم نحوه برخورد امام با حر است که بسیار درس آموز بود. باید به زندگی شخصیت‌هایی همچون حر و سرانجام آن‌ها دقت کنیم و به‌جای آنکه دائم روضه عطش بخوانیم بهتر است که روضه اخلاق و ادبی که در عاشورا وجود داشت را بخوانیم و بر بی‌اخلاقی یزیدیانی که در روز عاشورا حضور داشتند و علت آن دقت کنیم.

در ادامه مراسم، تقی علیقلی زاده تهیه‌کننده فیلم سینمایی «رستاخیز» گفت: رمز زنده ماندن واقعه عاشور این است که هنوز درگیر این ماجرا هستیم و هنوز یزیدهای زیادی هستند که قرائت‌های مختلفی از دین دارند. من در کارنامه کاری خود ساخت ۲ فیلم سینمایی با موضوع واقعه عاشورا دارم که این مسئله باعث افتخار من است. اول در فیلم سینمایی «روز واقعه» که مدیر تولید بود و دوم در فیلم سینمایی «رستاخیز» که به عنوان تهیه کننده حضور داشتم.

وی بیان کرد: امیدوارم راه ساخت فیلم های مذهبی با موضوع عاشورا به حدی شلوغ شود که مانند راه رفتن به کربلا در اربعین باشد.

فرهاد توحیدی رئیس هیئت مدیره خانه سینما آخرین سخنران این مراسم بود، گفت: متاسفانه در هر حوزه ای در تولید فکر دچار فقر هستیم، این مسئله در سینمای ایران نیز وجود دارد و به جای تکیه بر میراث فرهنگی مان، ره گم کرده و دور خویش می چرخیم. امیدوارم از برکت این گردهمایی این حلقه مفقوده، که ارتباط بین بخشی میان سینما و آنچه انسان به موضوع درام نگاهد می کند، فراهم آید و از غنای حوزه های دیگر مانند حوزه های فکری و فلسفی پیوند بزنیم.

در طول برگزاری این مراسم حسام الدین سراج مرثیه سرایی کرد و اسماعیل امینی و عبدالجبار کاکایی اشعاری را در مدح اهل بیت قرائت کردند.

از جمله حاضران در این مراسم می توان به فرهاد توحیدی، احمد مسجدجامعی، سیاوش حقیقی، امیرحسین علم‌الهدی، غلامرضا موسوی، کامران ملکی، محمدمهدی عسگرپور، کاظم راست گفتار، کوروش سلیمانی، فرشته طائرپور، سیروس الوند، علیرضا شجاع نوری، داریوش اسدزاده، مرتضی شایسته، محسن علی‌اکبری، علی دهکردی، همایون ارشادی، ابراهیم مختاری، محمدرضا مویینی، حسین دهقان‌پور، رضا درمیشیان، مازیار شیخ محبوبی، فرامز روشنایی، تقی علیقلی‌زاده، عبدالجبار کاکایی، علی رویین تن و عبدالحسن مختاباد اشاره کرد.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما