تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۴
۰
کد مطلب : ۲۱۵۹۹

علم‌بندان روستای کلین؛ یکی از ۸ آئین عاشورائی استان تهران

علم‌بندان روستای کلین؛ یکی از ۸ آئین عاشورائی استان تهران
آئین علم‌بندان روستای کلین یکی از هشت آئین عاشورایی استان تهران است که به ثبت ملی رسیده است.

روستای کلین در جنوب شهر ری از توابع استان تهران همه ساله با برپایی آئینی عاشورایی با عنوان علم‌بندان به استقبال ماه محرم می‌رود. این آئین یک روز قبل از آغاز ماه محرم برپا و طی آن پسر ارشد خانواده‌ای سید پارچه‌های نذری مردم را به علمی چهار متری می‌بندد.

بستن این پارچه‌ها به علم روش خاصی دارد به نحوی که سنگینی پارچه‌ها به صورت متعادل ایجاد شده و مانع خم شدن علم شود. این خانواده نسل به نسل این کار را انجام داده‌اند و اکنون نیز پسر ارشد خانواده همه ساله علم‌بندان را انجام می‌دهد.

پس از بستن پارچه‎های نذری به علم، تا روز تاسوعای حسینی علم در مسجد روستای کلین نگه‌داری و صبح روز تاسوعا یک نفر علم را به وسیله کمربندی ویژه به دور سینه خود می‌بندد و دو نفر دیگر به وسیله دو طناب حرکت علم را به اطراف کنترل می‌شود تا باد علم را منحرف نکند.

سپس علم در مقابل هیئت‌های عزاداری از یک روستا به روستای دیگر برده می‌شود و هیئت‌های عزاداری پشت سر آن حرکت کرده به عزاداری می‌پردازند. این برنامه تا صبح روز عاشورا ادامه می‌یابد. روز عاشورا دوباره علم به روستای کلین بازگردانده شده مراسم عزاداری در مسجد این روستا برگزار می‌شود.

پس از پایان مراسم عزداری عاشورا، پارچه‌ها توسط سید روستای کلین از علم باز و به صاحبان آنها بازگردانده می‌شود. صاحبان پارچه‌ها این پاچه‌های نذری را درون بقچه‌ای تا سال بعد نگه‌داری می‌کنند و دوباره سال بعد برای بستن به علم باز می‌گردانند.

لازم به ذکر است: آئین علم‌بندان روستای کلین به عنوان آئینی معنوی به ثبت ملی رسیده و فیلم مستند نیز از این آئین تهیه شده است.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما