تحول ساختاری و محتوایی در حوزه نمایش عاشورایی مدنظر باشد
ایکنا , 17 آبان 1393 ساعت 11:45
پرداختن به روایات تکراری عاشورا در قالبهای آشنای نمایش همچون تعزیه مدتهاست متداول بوده است اما در حوزه تئاتر حرفهای باید از تجهیزات و امکانات بهروز دنیا استفاده شود و در پرداختن به مضمون و موضوع نیز باید به دنبال مصادیق روز بود.
مجید امرایی، کارشناس تئاتر، گفت: واقعه عاشورا آمیزهای از عقل و احساس است و روایت مکرر آن به وسیله ابزار هنری مختلف هر بار تازگی و طراوت خود را خواهد داشت و در منظر مخاطب درک و معرفتی نو پدید خواهد آورد اما این مسئله نباید منجر به این نکته شود که در زمینه هنر عاشورایی به فکر پویایی، نوآوری و زایش هنری نباشیم.
وی ادامه داد: در حوزه هنرهای نمایشی به عنوان وجه غالب و مؤثر هنر عاشورایی این مسئله یعنی زایش هنری و پویایی و خلاقیت نمود بارزتری دارد؛ هر چند که طی این سالها بازتولید آثار موفق نمایشی سالهای قبل در دستور کار قرار میگیرد و چون در کنار آن سراغی از پویایی و نشاط حاصل از حرفی نو و تازه در بازنمایی واقعه عاشورا وجود ندارد لذا به نوعی نمایشگران در حال تکرار هستند که این اثرات وضعی همچون عدم رغبت مخاطبان نسبت به تماشای اینگونه آثار را نیز به دنبال دارد.
نمایشهای عاشورایی باید با استفاده از فناوری روز متحول شوند
امرایی تصریح کرد: در همه جای دنیا شاهد اجرای مکرر آثار نمایشی طی سالیان متمادی هستیم، این به سبب اقبالی است که این نمایشها در مواجهه با مخاطبان خود داشته است اما چنین رویکردی منجر به آن نشده است که نمایشگران از نوآوری و پویایی و انجام تجربههای تازه غافل بمانند؛ در مورد نمایشهای عاشورایی هم هر ساله قالبهای تکراری همچون تعزیه را با روایتی مشخص تجربه میکنیم که مخاطب خاص خود را دارد اما در عرصه هنرهای نمایشی با ساختار و فرم مدرن آن نیازمند جهشی تکنیکی و فنی با استفاده از ادوات و تجهیزات به روز دنیا در تولید نمایشهای عاشورایی هستیم.
مدیر سرای روزنامهنگاران ایران گفت: مضامین عاشورایی را میتوان با استفاده از ابزار مدرن و بهروز نمایشی برای ارائه تصویری متفاوت و خلاقه از وقایع مربوط به حماسه حسینی به روی صحنه آورد و نباید فراموش کنیم که مخاطب با هر بار حضور در تالارهای نمایشی به دنبال تصویر و اتفاق متفاوت از آن چیزی است که پیشتر از آن رویداد و واقعه تاریخی شنیده و یا دیده است؛ پس همواره تئاتر در پرداختن به موضوعاتی همچون عاشورا و یا هر واقعه تاریخی دیگر با دو مسئله فرم و محتوا مواجه است و در نتیجه محتوای بدون تحریف و نزدیک به واقعیت را میتوان هر آن با فرمی جدید و نوآورانه روی صحنه آورد.
پرداختن به محتوا و مضمون عاشورایی در تئاتر نیز نیاز به نوآوری دارد
مدیر سابق کانون تئاتر خیابانی ادامه داد: البته در زمینه محتوا و مضمون عاشورایی در پرداخت نمایشی نیز به نظر میرسد زمان آن رسیده که شاهد نوآوری باشیم؛ در طی این سالها مکرر از طرق مختلف در جریان مو به موی وقایع منتهی به حماسه عاشورا قرار گرفته ایم و به نظر میرسد که زمان آن رسیده باشد حداقل در حوزه نمایشی به دنبال روایتهای مصداقی از آن باشیم.
وی تأکید کرد: پیام عاشورا ایستادن و پایمردی حق در برابر ظلم و بیداد و تن ندادن به ذلت است؛ این مضمون مصادیق فراوانی در طی اعصار گوناگون پس از آن واقعه دارد و حتی میتوان در دنیای معاصر نیز به نمونههای آن اشاره کرد. به هر حال با کمی تحقیق و مطالعه تاریخی میتوان بستر مناسبی را برای اقتباسهای نمایشی وقایع تاریخی مشابه واقعه کربلا فراهم کرد و حتی گریزی نیز به اصل واقعه زد.
کد مطلب: 21620
آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/21620/تحول-ساختاری-محتوایی-حوزه-نمایش-عاشورایی-مد-نظر-باشد
آرمان هیأت
https://www.armaneheyat.ir