تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۰
۰
کد مطلب : ۲۱۶۲۴

خلاقیت تصویرگر در چهره‌نگاری معصوم(ع) حساسیت‎ها را کاهش می‏‎دهد

خلاقیت تصویرگر در چهره‌نگاری معصوم(ع) حساسیت‎ها را کاهش می‏‎دهد
مهکامه شعبانی، هنرمند تصویرگر  گفت: ‌در تصویرگری افراد و اشخاص، چهره نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و به نوعی نقطه عطف تصویرگری اشخاص، وضعیت و یا میمیک چهره آنهاست که بخش غالب اثرپذیری تصویرگری در مخاطب را فراهم می‌کند.

وی گفت: با این وجود در تصویرگری مذهبی و چهره‌نگاری معصوم(ع) همواره محدودیت و یا ممنوعیت وجود داشته و دارد که به نظر می‌رسد اتخاذ چنین حساسیتی نیز به حق باشد چرا که به هر حال برای مقام و جایگاه بزرگان دین و معصومین(ع) حداقل در مذهب تشیع، شأن و حرمتی قائل هستیم و با تجسم چهره از سوی هنرمند تصویرگر و القای آن به مخاطب شاید تا اندازه زیادی این حریم مخدوش شود.

شعبانی تصریح کرد: تصویرگران برای رفع چنین حساسیتی در مخاطب و البته فراهم آمدن زمینه فعالیت خود در حوزه تصویرگری مذهبی و چهره‌نگاری معصوم(ع)، تاکنون به راهکارهای خلاقه زیادی رسیده‌اند که شکل سنتی آن قرار دادن رنگ و نور در قرص چهره معصوم(ع) است و البته این مسئله در مورد تصویرگری کتاب‌های دینی کودکان و نوجوانان که بیشترین زمینه فعالیت حرفه‌ای من نیز محسوب شده، توصیه نمی‌شود.

وی افزود: علت هم آن است که نگرش و تلقی کودکان و نوجوانان به پدیده‌های پیرامونشان هنوز مادی است و ذهنیت ماورایی پیدا نکرده‌اند و با قرار دادن نور و رنگ به جای چهره شخصی که به ظاهر همچون ماست، در مقطعی از تاریخ زندگی کرده، همچون ما صحبت کرده و روابط بشری با اطراف خود داشته، احساس بیگانگی با آنها می‌کنند.

این هنرمند تصویرگر ادامه داد: من در روند کاری و خلق یک اثر تصویرگری با موضوع و مضامینی دینی و ارزشی که نیاز به چهره‌نگاری معصوم(ع) داشته باشد ابتدا چهره ایشان را با تکیه بر همه فرضیات شخصی با قدرت و با در نظر گرفتن همه جزئیات و خطوط می‌کشم تا بتوانم ارتباط معنایی با آن برای خلق سایر ویژگی‌های اندامی و فیگور آن پیدا کنم و در مرحله نهایی با رنگ گذاشتن روی چهره و کمرنگ جلوه دادن اجزای آن به نسبت سایر اجزای بدن، کار را ارائه می‌کنم.

شعبانی در پایان گفت: در نمایشگاه تصویرگری«دشت گریان» که به مناسبت ایام محرم و صفر در نگارخانه لاله برپاست با تصویرگری کتاب کودک و نوجوان که به وقایع پس از عاشورا و سخنرانی‌های حضرت زینب(س) در افشاگری بنی امیه می‌پردازد اشاره کرده‌ام.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما