لزوم مشارکت ارشاد در برگزاری هرچه باشکوهتر سوگواره نمایشی «خمسه»

ایکنا , 17 آبان 1393 ساعت 13:01

با وجود استقبال خوب هنرمندان از نخستنی سوگواره نمایشی «خمسه» از سراسر کشور، مشارکت نهادهای متولی نمایش‌های آئینی و دینی ارشاد برای برگزاری هرچه باشکوهتر آن الزامی است.


هادی پیرحمیدی، معاون مدیریت فرهنگی و هنری منطقه ۲ شهرداری تهران گفت: فاز اول نخستین سوگواره نمایشی «خمسه» از هفته آینده و همزمان با دهه دوم ماه محرم با اجرای مجالس تعزیه در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.

وی گفت: از میان ۳۰ اثر متقاضی شرکت در این بخش از سوگواره، هیئت انتخاب ۷ اثر را واجد شرایط حضور در مرحله نهایی سوگواره دانستند که شامل تعزیه «شهادت حر» به سرپرستی اسماعیلی مجللی از اراک، تعزیه «عباس بن علی (ع)» به سرپرستی حسین فرهمند از شهریار، تعزیه «مسلم بن عقیل (ع)» به سرپرستی احمد عزیزی از تهران، تعزیه «ابوالفضل‌العباس» به سرپرستی مسعود عزیزی از تهران، تعزیه «علی اکبر(ع)» به سرپرستی سیاوش توده‌فلاح از کرج، مراسم آیینی «ذوالجناح‌خوانی» به کارگردانی علی عظیمی از ساری، مراسم آیینی «علم رخت کری» به کارگردانی سعید سلیمی از ساری است.

پیرحمیدی ادامه داد: در بخش نمایش صحنه‌ای سوگواره نیز ۷۵ اثر به دبیرخانه سوگواره ارسال شدند که به تشخیص هیئت انتخاب ۲۶ نمایش برای تمرین و بازبینی نهایی انتخاب شدند تا پس از بررسی نهایی برای اجرا در دهه سوم صفر آماده شوند.

معاون فرهنگسرای ابن‌سینا تصریح کرد: این سوگواره بخش نمایش خیابانی نیز دارد که ۵۹ اثر در قالب طرح، فیلم و ایده متقاضی شرکت در این بخش هستند که به زودی انتخاب آنها نهایی می‌شود.

پیرحمیدی گفت: این سوگواره را سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به کمک فرهنگسرای ابن‌سینا به شکل سراسری برگزار می‌کند و با وجود استقبال خوبی که از آن به عمل آمده تاکنون هیچ نهاد و سازمانی مشارکت خود را برای برگزاری آن اعلام نکرده‌اند با این وجود در تلاش هستیم تا به کمک ارشاد و دفتر تعزیه تالار محراب را برای اجرای بخشی از آثار این سوگواره در اختیار بگیریم.


کد مطلب: 21629

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/21629/لزوم-مشارکت-ارشاد-برگزاری-هرچه-باشکوهتر-سوگواره-نمایشی-خمسه

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir