تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۲
۰
کد مطلب : ۲۱۶۳۶
انتقاد زائری از وضعیت ادبیات عاشورایی

عزت شیعیان لبنان وامدار فرهنگ حسینی است

عزت شیعیان لبنان وامدار فرهنگ حسینی است
مراسم رونمایی از کتاب «لبیک یا حسین(ع)» شامل گفتارهای عاشورایی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان صبح امروز با حضور سفیر سابق ایران در لبنان و نماینده جنبش حزب‌الله در تهران در مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام محمدرضا زائری مدیر مسئول نشر خیمه که ناشر این کتاب نیز به شمار می‌رود در سخنانی اظهار داشت: در روزهای منتهی به جنگ ۳۳ روزه یک خبرنگار آمریکایی در گزارشی که از لبنان مخابره می‌کرد آورد «وقتی در خیابان‌های ضاحیه بیروت قدم می‌زنی انگار که در حال راه رفتن در کوچه‌های شهر قم هستی.» این نکته ظریفی بود که در این گزارش ارتباط میان انقلاب اسلامی و حزب الله لبنان را نشان می‌داد.

زائری تأکید کرد: کمتر فرصتی برای ما پیش آمده تا بتوانیم پیام انقلاب را مانند آنچه که در لبنان دیده‌ایم و در حال اتفاق است منتقل کرده و تحقق ببخشیم در حالیکه امروزه بیش از هر زمان دیگری محتاج مرور ماجرای انقلاب هستیم و متاسفم که باید بگویم دیگران نیز هستند که در این کار از ما پیشی گرفته‌اند.

وی ادامه داد: امروز بیش از هر زمان دیگری به معرفی واقعیت انقلاب اسلامی، شناخت آن و بازتاب آنچه بر مبنای آن در لبنان اتفاق افتاده نیاز داریم. از این منظر سخنان عاشورایی سید حسن نصرالله که بیان حماسی و بین المللی از واقعه عاشورا به شمار می‌آید اهمیت بسزایی دارد.

ادبیات عاشورایی باید شورانگیز باشد نه چشم و ابرویی

زائری در بخش دیگری از سخنرانی خود به انتقاد از وضعیت فعلی ادبیات عاشورایی در کشور پرداخت و گفت: متاسفم که این روزها ادبیات عاشورایی ما بیشتر عاطفی و شاعرانه شده و حتی گاه چشم و ابرویی، این ادبیات قرار بود شورانگیز باشد و تفاوت اسلام ناب و آمریکایی را بیان کند.

وی افزود: قرار بود از عدالت و شاخص‌های آن در انقلاب سخن بگوید اما امروز تبدیل به یک ادبیات محفلی پررنگ شده است به جای آنکه بین المللی باشد. گاهی هم می توان دید که این ادبیات در یک دوره تاریخی خاص محدود شده است. به اعتقاد من این کتاب و سخنان سید حسن نصرالله است که می تواند بیانگر ادبیات عاشورایی واقعی باشد.

زائری ادامه داد: ممکن است کسانی که تجربه زیستن در لبنان را نداشته باشند نتوانند شور این سخنان را حس کنند اما امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که در آن ادیان مختلف از امام حسین(ع) سخن می‌گویند و دوست دارند درباره آن بشنوند. این کتاب می‌تواند نماینده‌ای باشد از ادبیات غیر محفلی عاشورایی در سال ۲۰۱۴، بسیار شورانگیز و پرتحرک است.

در ادامه این مراسم غضنفر رکن‌آبادی سفیر سابق ایران در لبنان نیز در سخنانی اظهار داشت: یادم هست زمانی که در لبنان بودم بخش زیادی از جوانان ایرانی را می دیدیم که تمرکز ویژه ای به روی لبنان و آنچه که سید حسن نصرالله در خط مقدم جبهه مقاومت انجام می‌داد، داشتند. موارد متعددی بود که جوانانی از ایران به بیروت می آمدند تا به عنوان رزمنده در کنار حزب الله و در جبهه مقاومت بجنگند و البته باید توجیهشان می کردیم که در آنجا نیروهای حزب الله به اندازه کافی نیروی رزمی دارند.

وی ادامه داد: سید حسن نصرالله از ۲۳ سال پیش تاکنون دبیرکل جنبش مقاومت است و دوران مسئولیت وی یکی از پرفراز و نشیب‌ترین دورانی است که منطقه و جهان بر خودش دیده است و از قضا نقاط عطف پیروزی‌های مقاومت در برابر صهیونیزم نیز در همین دوران بوده است. ما پس از تشکیل نهضت محرومان و هسته‌های مقاومت توسط امام موسی صدر و تولد حزب الله نخستین پیروزی‌های جنبش را پس از اشغال بیروت در سال ۱۹۸۲ توانستیم ببینیم اما پس از آغاز رهبری سید حسن نصرالله، پیروزی‌های جنبش یکی پس از دیگری تکرار شده اند.

رکن‌آبادی افزود: مثلا اسرائیلی‌ها در سال ۱۹۹۳ برای نخستین بار در جنگی عربی – اسرائیلی شکست خوردند، آنها که تا پیش از این تنها با بحران هویت، مشروعیت و امنیت روبرو بودند حالا دیگر به روشنی می دیدند که معادله قدرت در منطقه تغییر کرده و باید آن را پذیرفت با این حال ۳ سال پس از آن شکست سعی کردند در عملیاتی موسوم به خوشه‌های خشم مقاومت را شکست دهند که مجددا ناکام ماندند.

پس از آن در سال ۲۰۰۰ بود که مجبور شدند از بخش وسیعی از لبنان فرار کنند و همین مسئله روحیه‌ای به مردم داد تا احساس کنند که می‌شود اراضی اشغالی را پس گرفت. رشته این پیروزی‌ها در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ و پس از آن در نبرد غزه در سال ۲۰۰۹ و همچنین ۲۰۱۲ و جنگ اخیر ادامه یافت و در همه این پیروزی‌ها نقش سید حسن نصرالله و نوع رهبری او در لبنان کاملا واضح است.

سیدحسن نصرالله سال‌ها پیش درباره خطر تکفیری‌ها صحبت کرده بودند

سفیر سابق ایران در لبنان ادامه داد: آقای نصرالله سال‌ها پیش روشن بینانه درباره خطر جریان های تکفیری و تروریسم در منطقه صحبت کرده بودند و از همان زمان زمینه های ظهور آنها و شیوه رویارویی با آنها را بیان کرده بودند. در افکار او همیشه این مسئله به چشم خورده است که باید دشمنان واقعی مسلمانان را شناخت که این تفکر نشات گرفته از اندیشه شهید مطهری است.

وی افزود: آقای نصرالله بارها عنوان کرده است که شمر و یزید زمانه ما اسرائیل است و همین رژیم است که امروز نزاع میان مسلمانان را ترویج می کند، نزاعی که در یک سوی آن جریان های تکفیری که دست پرورده سازمان های اطلاعاتی منطقه و اسرائیل هستند و در سوی دیگر قربانیان مسلمان آنها. شما چند وقت پیش دیدید که در سوریه میان دو دسته از این گروه های تکفیری نزاعی رخ داد و پس از آن دوربین های تلویزیونی طرفداران آنها را بر جنازه های کشته شدگانشان نشان می داد که فریاد می زنند هل هذا اسلام؟ پس باید بدانیم دعوا سر چیست و این مسئله را آقای نصرالله با روشن بینی عنوان می کنند.

رکن آبادی افزود: ما از دو سال پیش تاکنون شاهد بودیم که حضور حزب‌الله در صحنه سوریه و لبنان باعث شد که جریان تکفیری در لبنان نتوانست دست به اقدام بزند و حرکت آن در نطفه خفه شود. از سوی دیگر ارتباطی مرید و مرادی میان آقای نصرالله و مقام معظم رهبری وجود دارد که باعث شده در کنار توکل به خدا تاثیر مقام معظم رهبری بر ایشان بتواند به مقاومت کمک بکند تا از تمامی این مراحل سخت با موفقیت کامل عبور کنیم.

این دیپلمات ایرانی در ادامه با اشاره به اینکه امروزه دست برتر در منطقه را نیروهای مقاومت به رهبری سید حسن نصرالله دارا هستند، اظهار داشت: وقتی در نهم شهریورماه سال گذشته آمریکا و هم پیمانانش تصمیم گرفتند که به سوریه حمله کنند چه چیزی آنها را پشیمان کرد؟ آن مسئله چیزی جز قدرت برتر جبهه مقاومت نبود. آنها فهمیدند که طرف هایی در منطقه هستند که دیگر نمی شود با زور با آنها صحبت کرد. ما همه این عزت را مرهون خون شهدا از صدر اسلام تا شهدای سالهای اخیر لبنان هستیم و در کنار آن رهبری سید حسن نصرالله و مقام معظم رهبری است.

نصرالله انسانی ذوب شده در اباعبدالله است

سخنران پایانی این مراسم نیز سید عبدالله صفی‌الدین نماینده جنبش مقاومت حزب الله لبنان در تهران بود.

وی در ابتدای سخنان خود اصل ماجرای مقاومت و پیروزی‌های آن را در سخنان امام خمینی(ره) درباره عاشورا دانست و گفت: امام (ره) می‌گفتند ما هر چه داریم از عاشوراست. در لبنان ما این مسئله را کاملا لمس کردیم و تشخیص ایشان برای ما در لبنان کاملا روشن و واضح نمایان شد. در روزهای اول مقاومت در لبنان بودند افرادی که می گفتند مقاومت چه معنایی دارد و حتی گروه‌هایی هم با آن مخالفت می کردند اما امروز به جایی رسیده ایم که تمامی آنها از مقاومت تمجید می کنند و حامی آن هستند.

وی ادامه داد: شهادت امری خوب و مهم است و استشهاد هم برای ما یک اصل اما نوع سخنان حضرت امام (ره) درباره عاشورا بود که لبنان را به این وضعیت ارزشمند رسانده است. از نظر ما امام حسین(ع) یعنی عشق و تنها انسان عاشق می‌تواند او را بشناسد. در این عشق خودی وجود ندارد و اگر می‌خواهیم عاشقش شویم باید خودمان را صفر کنیم یعنی در مقابل او تنها باید خود او معنادار باشد. این فرهنگی بود که امام(ره) به تک تک جوانان و بزرگان ما رساند و به ما نشان داد که چگونه می توان انسان عظیمی بود.

صفی الدین ادامه داد: سید حسن نصرالله انسانی ذوب شده در اباعبدالله است. اصل قضیه ما در لبنان هم این است که سید توانسته است امام حسین(ع) و اندیشه او را در بدنه شیعیان تزریق کند و معنای فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه جا بیندازد. اگر شما توانایی فهم زبان عربی را داشتید آن گاه می توانستید بفهمید که لحن و بیان سراسر عشق سید در توصیف اباعبدالله چگونه است؛ کلامی که سنگ ها هم می توانند آن را بفهمند.

نماینده جنبش حزب الله لبنان در تهران با اشاره به اینکه امروزه نیازمند این هستیم تا نقش و هدف قیام حسینی از طریق رسانه ها به تمامی جامعه اسلامی منتقل شود، اظهار داشت: در جاهایی که شیعیان توانسته اند با این نقش آشنا شوند آرامش واقعی میان آنها برقرار شده است. امروز در لبنان به همین دلیل ما خود را مدیون روح و عشق عزیزمان به امام حسین (ع) می دانیم که سید حسن نصرالله آن را به ما ارائه کرده است.

صفی الدین ادامه داد: عاشورا برای ما درسی واقعی است، همه ما دیدیم که عاشورا چه عزتی به ما داده است و بر این باوریم که مقاومت و عزت امروز ما بدون عشق به حسین (ع) معنایی ندارد. شما هم در ایران می توانید ببینید که با وجود برخی مشکلات اقتصادی تان چگونه به خاطر عشق به امام حسین (ع) است که مردم در صحنه مانده اند و کشورتان را سرزمین اهل بیت کرده‌اند.

وی در پایان گفت: ملتی که امام حسین (ع) را با خود دارد و آن را خوب درک کرده است شکست نمی‌خورد، پس مهم این است که او را و فرهنگ او را بشناسیم و به دنبال راهی باشیم که بتواند آن را به جامعه تزریق کند.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما