تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۰
۰
کد مطلب : ۲۱۶۴۸

«شوق حضور» تعزیه‌ای مدرن از روایت مقاتل کربلاست

«شوق حضور» تعزیه‌ای مدرن از روایت مقاتل کربلاست
شیوا کاتوزیان، کارگردان نمایش «شوق حضور»، گفت: زنده‌یاد منصوره فیلی که مادر من بود، عضو انجمن شعرای ایران بود و «شوق حضور» در اصل قطعه شعر ترجیع‌بندی است که از ایشان در کتاب «نفس صبح» به چاپ رسیده است.

وی ادامه داد: حدود ۱۲ سال پیش به پیشنهاد مادرم، این شعر را که به سبک شعر معروف محتشم کاشانی سروده شده بود، با موسیقی و طراحی حرکات فرم، تمرین کردیم و نتیجه آنکه ۱۰ تابلو از آن استخراج شد که به نوعی تعزیه مدرن از روایت مقاتل کربلاست.

کاتوزیان تصریح کرد: این نمایش در سال جاری توسط گروه نمایشی حنانه متشکل از ۴۰ بازیگر که همگی آنها زن هستند، آماده اجرا شده است که از فردا در تماشاخانه مهر حوزه هنری و به مدت ۸ شب به روی صحنه خواهد رفت.

این کارگردان تئاتر گفت: همانطور که گفتم این نمایش با استفاده از حرکات نمایشی در واقع نوعی تعزیه مدرن است که در آن بازیگران زن، شبیه‌پوش شده و در تابلوهای نمایشی نقش شهدای کربلا را ایفا خواهند کرد که بازی آنها با موسیقی، روایت راوی و عملیات گروه فرم‌کار همراه خواهد شد.

وی در ادامه گفت: از آنجا که آوازخوانی زنان مشکل فقهی دارد لذا اشعاری که باید از زبان بازیگران این نمایش بازگو شود حالت آوازی ندارد و بازیگران تنها آنها را دکلمه می‌کنند و مثلاً در تابلوی شهادت حضرت علی‌اصغر(ع) خیلی عادی و بدون آوازخوانی این بیت که «آخرین سرباز میدام می‌رود ـ بهر حفظ دین و قرآن می‌رود» خوانده شده و در مقاطعی از آن نیز من به عنوان راوی، صدای ذهنی و درونی اشخاص بازی را از پشت صحنه، ادا خواهم کرد.

کاتوزیان تصریح کرد: ماجرای خرابه شام و شهادت حضرت‌رقیه(س) یکی از تابلوهای تأثیرگذار این روایت نمایشی است و افشاگری حضرت زینب(س) در دربار یزید و رسوایی بنی‌امیه توسط ایشان نیز از جمله نقاط عطف نمایش «شوق حضور» است.

وی در پایان گفت: ساعت اجرای این نمایش که از یکشنبه ۱۸ آبان در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه می‌رود ۱۸ است و این نمایش را به مدت ۷۰ دقیقه تقدیم به همه عاشقان فرهنگ سرخ عاشورا می‌کنیم.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما