مداحان از بیان مطالب غیر مستند اجتناب کنند

بانوان ذاکره، باید سبک‌آفرینی کنند

شاخه طوبی , 18 آبان 1393 ساعت 12:22

متاسفانه مداحان امروزی کشور بدون استاد و بدون آموزش، مداحی می کنند در حالی که مداح باید معرفت، اخلاق، امام شناسی و دین شناسی داشته باشد.


با فرا رسیدن محرم کار مداحان، شاعران و تمامی نوکران امام حسین (ع) مضاعف می‌شود و این قشر با شور و حرارتی خاص این روزها را سپری می‌کنند.

در این خصوص مریم دهرویه، بانوی ذاکره سمنانی با اشاره به وضعیت مداحی در کشور، گفت: متاسفانه مداحان امروزی کشور بدون استاد و بدون آموزش، مداحی می کنند در حالی که مداح باید معرفت، اخلاق، امام شناسی و دین شناسی داشته باشد.

دهرویه با تأکید بر این که باید در کار مداحی بانوان، قبل از هر چیز آسیب ها شناسایی شود، افزود: بخشی از مداحان متأسفانه چندان خود را مقید به مطالعه ی کتب و مقاتل مستند و معتبر نمی دانند که این برخلاف عقل است.

وی در ادامه با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اینکه مداحان چیزی بگویند که خلاف عقل نباشد، بیان کرد: مرور مقاتل و مطالعه تاریخ کربلا از اسناد معتبر را باید یک مداح در آستانه محرم، جدی‌تر از قبل دنبال کند تا به بیان اشتباه تاریخ و تحریف مقتل متهم نشود.

یک بانوی مداح، باید محفوظات خود را بالا ببرد

دهرویه؛ با بیان اینکه مداحی، قبل از هر چیزی به شعر وابسته است، گفت: ذاکر یا ستایشگر، حق ندارد منبرش را با سخنرانی و وعظ و خطابه پیش ببرد. این کار را روحانیان و واعظان به خوبی انجام می‌دهند و بنابراین، پیش از هر چیز، او به دنبال کلمات منظومی می‌گردد که در قالب قصیده توحیدیه، پندیات، قصاید مدح اهل بیت(ع)، مرثیه، نوحه و ... بگنجد.

وی در ادامه افزود: مداحان باید با مراجعه به منابع عظیم و بزرگ شعر مذهبی، اندوخته خود را بالا ببرند و جنس دکانشان را جور کنند. به بیان دیگر، یک مداح باید از همه ائمه اطهار (س) شعر حفظ باشد.

این بانوی مداح به همه ذاکران اهل بیت تاکید کرد: هرمداحی باید بیشتر از شعر و مرثیه، به قرآن و روایات توجه داشته باشد و یادگیری آنها را در اولویت قرار دهد.
مداحان خودسازی را در خود تقویت کنند

دهرویه بابیان اینکه مداحان خودسازی را در خود تقویت کنند، گفت: یک مداح باید همیشه در جستجوی حقیقت باشد و از منابع علمی و مداحی معتبر اسلامی استفاده کند.

بانوان ذاکره، باید سبک‌آفرینی کنند

این بانوی مداح با اشاره به اینکه امروزه مداحان گذشته را با سبک‌های خاصشان می‌شناسند، بیان کرد: تفاوت مداحان مطرح کشوری در سبک‌هایشان است و جامعه مخاطبان، آنها را با سبک‌های اختصاصی‌شان می‌شناسد.

وی همچنین اظهار کرد: گوش دادن به روضه ها و مداحی آنها و به کار بردن آن سبک‌ها، نه شاید که حتماً روشی تقلیدی است و این کار هرچند متناسب هم باشد، اما شنوندگان را به یاد خواننده اصلی می‌اندازد. بانوان مداح برای ایجاد سبک، حتماً باید با دستگاه‌ها و ردیف‌های آوازی ـ ولو مختصر ـ آشنا باشند.

بلند کردن صدای زنان مداح، غیرشرعی است

وی، در ادامه تصریح کرد: بلند کردن صدای بانوان مداح کاملاً با شرع در تضاد است و نباید صدای بلندگو آن قدر بلند باشد که صدای زن را افراد نامحرم در کوچه و خیابان بشنوند.

این بانوی ذاکره در پایان گفت: زنان مداح باید نسبت به بقیه زنان بیشتر حجاب و پوشش خود را حفظ کنند تا دیگران از آنها الگو بگیرند.


کد مطلب: 21662

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/21662/مداحان-بیان-مطالب-غیر-مستند-اجتناب-کنند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir