تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۰ تير ۱۳۸۷ ساعت ۲۲:۵۲
۱
۰
کد مطلب : ۲۱۶۷
معرفی کتاب؛

نهضت امام حسین(ع) و قیام کربلا

نهضت امام حسین(ع) و قیام کربلا
 به گزارش خیمه، كتاب نهضت امام حسين(ع) و قيام كربلا پژوهش و تحليلي در تاريخ نهضت كربلا است كه با تحقيقي تحليلي به بنيادها و ماهيت قيام كربلا مي پردازد.

مؤلف اثر سعي كرده با تكيه به اصول نقادي تاريخي و پيراسته از پيرايه‌هاي عاطفي بيان كند كه قيام كربلا پيامد تجديد حاكميت امويان در تاريخ اسلام است. 

به زعم زرگري نژاد، واقعه كربلا در فراسوي كشاكش حسين بن علي(ع) و يزيد، ستيز رويارويي دو مذهب بود، اما نه ستيزي با عرياني ستيز توحيد و شرك يا ستيز پيامبر اسلام و ابوسفيان بن حرب، بلكه در عصر تجديد اقتدار اشرافيت اموي و خلفاي ديروز، كشاكشي تلخ و دشوار بود ميان شرك نهان شده در كسوت توحيد و توحيد غريب مانده در جامه تنهايي و بي پناهي كامل سال 61 هجري. 

مؤلف در ابتداي كتاب به نقد و بررسي منابع و مأخذ تاريخ كربلا مي‌پردازد و به مهمترين گزارشگر روايات كربلا، ابومخنف و ارزش و اعتبار روايات او اشاره مي كند و سپس مباحث اصلي خود را در هفت بخش تدوين و تنظيم مي‌كند كه در اين هفت فصل پس از بيان چگونگي روند شكل‌گيري اشرافيت اموي، حوادث كربلا و محورهاي كلي نهضت را از آغاز سلطنت يزيد تا شهادت امام حسين(ع) شرح و تبيين مي نمايد و در ادامه با بررسي و تحليل اهداف و مباني تئوريك و اعتقادي نهضت حسيني به همراه بحثي در پيامدهاي قيام كربلا، بحث را به پايان مي‌برد.
 
بخش پاياني كتاب به گزارشي از نام و نشان شهداي كربلا بر اساس آثار تاريخي و مقاتل اختصاص دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

سلام علیکم آفرین اگرمطالب بیشتر بود پسندیده تربود