سومین همایش و شب شعر اصحاب‌الحسین(ع) در مشهد برگزار شد

ایکنا , 21 آبان 1393 ساعت 13:06

سومین همایش و شب شعر اصحاب‌الحسین(ع) با حضور امام جمعه مشهد و اساتید شعر و ادب در مشهد برگزار شد.


سومین همایش و شب شعر اصحاب‌الحسین(ع) ۱۸ آبان‌ماه با حضور آیت‌الله سید‌احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و اساتید شعر و ادب در سالن همایش‌ها و نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی برگزار شد.

امیر خوراکیان، قائم مقام مؤسسه پژوهشی ـ فرهنگی انقلاب اسلامی در این مراسم اظهار کرد: هیئت‌های مذهبی نقش بسزایی در ترویج فرهنگ امام حسین(ع) دارند لذا از همه کسانی که در در این راه قدم برمی‌دارند، تشکر می‌کنم.

سپس آیت‌الله سید‌احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد اظهار کرد: همایش اصحاب الحسین(ع) در بهترین موقعیت زمانی و در شب هفتم شهادت امام حسین(ع) در سایه عتبه امام هشتم برگزار شده است که ان شاالله از برکات این مراسم بتوانیم بهره کافی را ببریم.

وی با بیان اینکه هنگام حرکت امام حسین(ع) به کربلا روایت شده که ۱۲۰۰ نفر همراه ایشان بوده‌اند، ادامه داد: در شب عاشورا وقتی چراغ‌های خیمه خاموش شد و رفتنی‌ها رفتند، امام حسین(ع) با مشاهده اصحاب خویش فرمود: «خدایا تو میدانی من پاک‌تر و با وفاتر از اصحاب خودم نمی‌شناسم».

امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه امام حسین(ع) به باوفا بودن یاران خود تأکید داشته است، عنوان کرد: تعابیری که شامل پاک و باوفایی برای اصحاب امام حسین(ع) می شود دو نکته را به همراه دارد زیرا کسی که نوکری خانه اهل بیت(ع) را کند به مقام والایی رسیده و دوم اینکه امام حسین(ع) یاران خود را در وابستگی به اهل بیت(ع) تابلو قرار داده است و آنان را به عنوان الگو معرفی می کند.

وی با بیان اینکه عبدالله بن جعفر کسی بود که در حد جانش امام حسین(ع) را دوست داشت اما از نظر بینش سیاسی با امام اختلاف نظر داشت و با امام حسین(ع) به کربلا نرفت، ادامه داد: هرچند این فرد با امام حسین(ع) به میدان نبرد نرفت اما از رفتار خود پشیمان شد، همانگونه که امروز برخی افراد، دوستدار ولی امر زمان خویش هستند اما در هنگام مبارزه مخالفت کرده و حاضر نیستند از امام زمان خویش اطاعت کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه مطابقت بینش و دید سیاسی با اهل بیت(ع) می‌تواند انسان را در مسیر تسلیم قضا و قدر الهی قرار دهد، عنوان کرد: بینش و دید سیاسی اصحاب امام حسین(ع) با ایشان مطابقت داشت به گونه‌ای که حاضر بودند، جان خود را در راه اطاعت امر از امام زمان خویش فدا کنند، لذا زمانی که حبیب بن مظاهر در کربلا به مزاح می پرداخت، فردی از او پرسید چرا در این موقعیت به مزاح می پردازی، وی پاسخ داد به این دلیل است که من تا به حال اینقدر خوشحال نبوده‌ام زیرا امام حسین(ع) دیشب از میان دو انگشت خویش آینده‌ای را به ما نشان دادند که من برای جان دادن در دشت کربلا با خرسندی می‌روم.

در ادامه مراسم، از کتاب طرحی نو بر دانشنامه شعر عاشورایی اثر مرضیه محمدزاده، نویسنده بیش از ۱۵ اثر در مورد اهل بیت(ع) رونمایی شد، این کتاب دارای دو جلد است که به خصوص شعرای قبل از انقلاب و بعد از انقلاب می‌پردازد، همچنین در این مراسم از نرم‌افزار اندروید اصحاب‌الحسین(ع) رونمایی شد و از داوود منافی، مدیر مجمع جهانی شیرخوارگان حضرت علی اصغر(ع) و مرضیه محمدزاده تقدیر به عمل آمد.

یادآور می‌شود، در سومین همایش و شب شعر اصحاب‌الحسین(ع) رضا مؤید، از اساتید شعر آیینی تجلیل به عمل آمد، همچنین تعدادی از شاعران به قرائت اشعار خویش در وصف امام حسین(ع) و قیام عاشورا پرداختند که اشعار حمیدرضا برقعه‌ای، شاعر برجسته کشور به همراه مداحی حاج احمد واعظی، حسن ختام مجلس بود.


کد مطلب: 21746

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/21746/سومین-همایش-شب-شعر-اصحاب-الحسین-ع-مشهد-برگزار

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir