طراحی پوستر سوگواره «خمسه» تنها با استفاده از نمادهای اسلامی بوده است

ایکنا , 24 آبان 1393 ساعت 9:36

توجه به المان‌های نمایشی به عنوان موضوع اصلی سوگواره و صرف استفاده از نمادهای اسلامی از جمله ویژگی‌های طراحی پوستر سوگواره نمایشی «خمسه» است.


علی اردستانی رستمی، طراح پوستر سوگواره نمایشی «خمسه»  گفت: در وهله نخست برای طراحی این پوستر به این نکته فکر کردم که برای چه منظوری مأمور به طراحی پوستر شدم و از آنجا که این رویداد یک سوگواره نمایشی است لذا عنصری را به عنوان بخش اصلی پوستر انتخاب کردم که ارتباطی مفهومی با ماهیت این سوگواره داشته باشد.

وی ادامه داد: پنجه و یا دست در نمادهای عاشورایی، مفهومی شناخته شده است که وارد عرصه فرهنگ و هنر نیز شده و در هنر مفهومی دو برداشت از این المان صورت می‌گیرد؛ یکی تداعی‌کننده پنج تن آل‌عبا و دیگر دست ابوالفضل عباس(ع) و به همین دلیل آن را به عنوان نماد اصلی پوستر برگزیدم.

اردستانی تصریح کرد: رنگ غالب زمینه پوستر سیاه انتخاب شده است که در حقیقت در آئین مذهبی و حتی از نقطه‌نظر روانشناسی رنگ، رنگ عزا و ماتم و سوگ و اندوه است و از آنجا که تصمیم داشتم مخاطب در نخستین مواجهه خود با اثر، در مسیر یک جریان خاص مذهبی که مشخصاً واقعه عاشوراست قرار بگیرد لذا به فرازهایی از زیارت عاشورا در کف دست و در سرانگشتان آن اشاره شده است.

این طراح پوستر ادامه داد: به شکل دیگری نیز می‌توان به پوستر نگاه کرد و آن اینکه گویا تمام زمینه پوستر با عباراتی از زیارت عاشورا پوشیده شده است اما رنگ سیاهی آن را پوشانده و تنها منطقه‌ای که پنجه روی آن قرار گرفته است و در رد دست، ما شاهد نمایان شدن بخشی از زیارت معروف عاشورا هستیم که این تلقی هم درست است.

وی به فونت نستعلیق در نگارش عنوان اصلی سوگواره یعنی «خمسه» نیز اشاره کرد و گفت: نستعلیق به عنوان عروس خطوط اسلامی قرابتی دیرین با باورهای اعتقادی و ملی مردم ایران دارد و با انتخاب این فونت برای نگارش عنوان اصلی سوگواره، در نظر داشتم تا توجه مخاطب را بیش از پیش به موضوع اصلی آن جلب کنم.

اردستانی در پایان گفت: خط نسخ خط متداول در کتابت قرآن، ادعیه اسلامی و مفاتیح‌الجنان است، این خط در نگارش فرازهایی از زیارت عاشورا در پوستر استفاده شده تا ذهن مخاطب را فوراً درگیر این موضوع کند که منظور از سوگواره نمایشی که پوستر آن در مقابل دیدگان آنها قرار دارد، سوگواره‌ای است که صرفاً به موضوع عاشورا و قیام امام‌حسین(ع) اشاره دارد.

یادآور می‌شود، نخستین سوگواره نمایشی «خمسه» به دبیری مجید رفیعی در حال برگزاری است.


کد مطلب: 21755

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/21755/طراحی-پوستر-سوگواره-خمسه-تنها-استفاده-نمادهای-اسلامی-بوده

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir