اجرای مقتل‌خوانی و نقل عاشورایی در ویژه‌برنامه «خیمه‌ها و نجواها»

ایکنا , 25 آبان 1393 ساعت 9:05

مراسم مقتل‌خوانی و نقل حماسی عاشورا در ویژه‌برنامه «خیمه‌ها و نجواها» هر شب به میزبانی برج میلاد برگزار می‌شود.


ابوالفضل ورمرزیار، پیشکسوت نقالی و پرده‌خوانی، با اعلام این خبر گفت: ویژه‌برنامه «خیمه‌ها و نجواها» را برج میلاد به سرپرستی حسین پارسایی از شب گذشته در ۱۰ خیمه‌ای که به این منظور در فضای باز برپا شده است، برگزار می‌کند که تا اول آذر ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در یک از این خیمه‌ها موسوم به خیمه ملل، من به اتفاق رسول نجفیان هر شب در سه نوبت مقتل‌خوانی و نقل حماسی عاشورا داریم که برای نخستین‌بار به دو زبان فارسی و انگلیسی اجرا می‌شود؛ به این شکل که اگر میهمان خارجی داشته باشیم و اگر بازدیدکنندگان خارجی از برج میلاد در مکان حضور داشته باشند، مراسم را برای آنها به زبان انگلیسی نیز برگزار می‌کنیم.

ورمرزیار تصریح کرد: ۱۸:۱۵، ۱۹:۱۵ و ۲۰:۱۵ ساعات اجرای برنامه ماست که هر شب به موضوعی خاص اختصاص دارد و مقاتل خوانده شده در این برنامه که با صدا و نوای رسول نجفیان همراه می‌شود، همگی منظوم و از دو اثر ارزشمند «شاهدنامه» الهامی کرمانشاهی و «حمله حیدری» باذل خراسانی استخراج شده‌اند.

این هنرمند نقال و پرده‌خوان گفت: نکته جالب توجه این برنامه حضور شاعران عاشورایی است که هر شب در خدمت یکی از آنها هستیم که پس از اجرای برنامه ما قطعاتی از اشعار عاشورایی سروده خود را برای حضار قرائت می‌کنند.

وی در پایان با اشاره به اینکه حضور در این برنامه برای تمامی علاقه‌مندان آزاد است گفت: در ۹ خیمه دیگر برپا شده در این ویژه‌برنامه موضوعات دیگری در حال پیگیری است و مثلاً غرفه‌داران، بازدیدکنندگان را با نحوه ساخت ابزار و ادوات تعزیه آشنا می‌کنند و یا بازدیدکنندگان در سایر خیمه‌ها در جریان نواها و نغمه‌های محلی عاشورایی اقوام ایرانی قرار می‌گیرند.


کد مطلب: 21774

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/21774/اجرای-مقتل-خوانی-نقل-عاشورایی-ویژه-برنامه-خیمه-ها-نجواها

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir