سوگواره «خمسه» در شرایط بیمارگونه تئاتر دینی حکم مسکّن دارد

ایکنا , 25 آبان 1393 ساعت 9:24

در شرایطی که شاهد کم‌کاری در تولید آثار شاخص تئاتر دینی هستیم و به شکل زیربنایی نیز برنامه‌ای برای توسعه و ارتقای این نوع تئاتر وجود ندارد، برگزاری سوگواره «خمسه» تنها می‌تواند حکم مسکّن را برای کاهش عوارض این شرایط بیمارگونه داشته باشد.


مهرداد کوروش‌نیا، عضو هیئت انتخاب نخستین سوگواره نمایشی «خمسه»، گفت: آثار متقاضی شرکت در این سوگواره از نظر کمی و کیفی نسبتاً قابل قبول بودند و دلیل این نسبیت هم کم‌کاری است که معمولاً در حوزه تولیدات نمایشی با موضوع دینی شاهد آن هستیم و آثاری موفق برای محک و قیاس قطعی آنها وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگر انتظار رویدادی موفق در حوزه تئاتر دینی و مذهبی داریم، باید برنامه‌ریزی مدون و منسجمی را نیز برای این‌گونه تولیدات داشته باشیم و تنها نمی‌شود به شکل مقطعی و در برهه زمانی برگزاری برنامه‌هایی همچون سوگواره نمایشی «خمسه» به آثار ارائه شده خرده گرفت که چرا آنگونه که انتظار داریم نیستند.

کوروش‌نیا تصریح کرد: حقیقت این است که ما در حوزه تئاتر دینی کاری نکرده‌ایم، از نظر زیربنایی و آموزشی برنامه‌ای برای ترغیب نسل جوان و گروه‌های مستعد برای فعالیت در عرصه تئاتر دینی و مذهبی نداریم و لذا آنچه که مثلاً در سوگواره نمایشی «خمسه» شاهد آن هستیم حاصل دغدغه فردی و گروهی نمایشگران دینی است و نه برایند برنامه‌ای هدفمند در حوزه تولیدات دینی.
این کارگردان تئاتر گفت: اغلب رویدادهای نمایشی چه دینی و چه غیر آن به شکل رقابتی و با فرض کمک‌هزینه ناچیز و یا اختصاص جوایز نقدی، در گروه‌های نمایشی به شکل مقطعی انگیزه برای تولید و حضور در رویدادهای تئاتر دینی ایجاد می‌کند در حالیکه برای ارتقای کمی و کیفی این آثار نیاز به استمرار و مداومت داریم.

وی در ادامه گفت: قطعاً با بودجه‌های ناچیزی که برای تولیدات در نظر گرفته می‌شود و میزان آن تکافوی هزینه‌های سرسام‌آور تولید را نمی دهد نمی‌توان انتظار شاهکار و خلاقیت در آثار نمایشی به ویژه تئاتر دینی را داشت و برگزاری سوگواره‌هایی همچون «خمسه» در شرایطی که چرخه تولیدات فرهنگی و هنری به کندی در گردش است و در مقاطعی نیز متوقف می‌ماند، تنها مسکنی بر آلام و دردهای موجود در این عرصه است.

کوروش‌نیا در پایان گفت: باز جای شکرش باقی است که با وجود اثرگذاری مقطعی و گذرا، برخی از نهادهای فرهنگی و هنری حتی با هدف ارائه بیلان کاری و آمار کمی، در اجرای نمونه‌هایی از رویدادهای فرهنگی و هنری کوشا هستند و اجازه نمی‌دهند چرخه فرهنگ و هنر به ویژه فرهنگ و هنری دینی و اسلامی به شکل دائم از حرکت باز ایستد.

یادآور می‌شود، مرحله نخست اولین سوگواره نمایشی «خمسه» به دبیری مجید رفیعی با اجرای مجالس تعزیه در خانه هنرمندان ایران تا ۳۰ آبان ادامه خواهد داشت.


کد مطلب: 21776

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/21776/سوگواره-خمسه-شرایط-بیمارگونه-تئاتر-دینی-حکم-مسک-ن

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir