تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۳
۰
کد مطلب : ۲۱۸۱۰

حفظ سنت ها در عزاداری حسینی بهترین جلوه تشیع است

حفظ سنت ها در عزاداری حسینی بهترین جلوه تشیع است
آیت الله سیدکاظم نورمفیدی، نماینده ولی فقیه در گلستان در برنامه شکوه نی شبکه سوم سیما گفت: بهترین جلوه تشیع زمانی است که هدف عاشورا در عزاداری ها به همان شکلی که حضرت زینب و ائمه معصومین(س) مدنظر داشتند، زنده نگه داشته شود.

وی با بیان این که به دستور ائمه (ع) که کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا، شیعه در مبارزه با ظلم و دفاع از حق و عدالت، زمان نمی شناسد، خاظرنشان کرد: مهم این است که در عزاداری ها خود روح عاشورا را طبق خواست و اراده سیدالشهداء زنده نگه داریم و از تحریف و انحراف آن جلوگیری کنیم.

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که عاشورا، محتوای واحد و مشخصی دارد، ادامه داد: می توان این محتوا در هر دوره ای به شکل خاصی بیان کرد.

آیت الله نورمفیدی با تاکید بر حفظ محتوای عاشورا، درباره سابقه تاریخی عزاداری سیدالشهداء اظهار کرد: عزاداری از روز یازدهم محرم، یعنی زمانیکه کاروان پیروزمندان عاشورا را حرکت دادند، آغاز شد.

وی با اشاره به این که در کتب تاریخی اینگونه آمده، زمانی که کاروان به قتلگاه رسید حضرت زینب (س) اقامه عزا کرد به گونه ای که همه، اعم از دوست و دشمن، به گریه افتادند، گفت: در کوفه نیز حضرت زینب(س)، امام سجاد(ع) و ام کلثوم(س) نیز سخنرانی کرده و مردم نیز به صورت دسته جمعی، گریه می کردند.

آیت الله نورمفیدی تصریح کرد: در مجلس ابن زیاد در شام نیز صحنه ای پیش آمد که یزید اجازه داد اهل بیت (ع) سه روز عزاداری کنند و در مدینه نیز حادثه عاشورا و فلسفه آن حرکت، در مجالس گوناگون بیان می شد.

وی با اشاره به نقش تاثیرگذار حضرت زینب(س) در ابلاغ پیام عاشورا خاطرنشان کرد: والی مدینه در نامه ای به حکومت شام عنوان کرد که این زن، یک سخنران ماهر، دانا و هوشمند است، با آگاهی حرف می زند و عزاداری می کند، در نهایت، آن حضرت را به شام و مصر تبعید کردند.

نماینده ولی فقیه در گلستان با بیان اینکه پایه گذاران عزاداری سیدالشهداء، اهل بیت(ع) هستند، تصریح کرد: امام محمدباقر(ع)، امام صادق(ع) و امام رضا(ع) مردم را به عزاداری درباره حادثه عاشورا ترغیب می کردند.

آیت الله نورمفیدی افزود: به دلیل سازگار نبودن این عزاداری ها با سیاست های بنی امیه و بنی عباس، آنها به دنبال محو آثار ائمه (ع) بودند، اما شیعه به دستور ائمه (ع) این عزاداری ها را ادامه دادند.

وی با بیان این که اشعار شعرا در آن زمان رنگ و بوی سیاسی داشت و سیاست های حکام زمان را را محکوم می کرد، خاطرنشان کرد: با روی کار آمدن مغولان، عزاداری ها از جنبه سیاسی خارج شد و جریان مرثیه سرایی آغاز شد که تا به امروز نیز ادامه دارد.

نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود با بیان این که امام حسین(ع) برای مبارزه با ظلم و حکومت جبار به پا خواست، تاکید کرد: ما باید به وجود چنین امامی که برای حفظ ارزش ها و کرامت انسان ها، خود و سرمایه اش را فدا کرد، افتخار کنیم.

به گفته وی، اکنون که دنیا مانند یک دهکده درآمده، وظیفه داریم با آگاهی از توطئه های دشمنان و استفاده مناسب از وسایل ارتباط جمعی، نسبت به معرفی دقیق حادثه عاشورا و ابلاغ پیام آن تلاش کنیم.

امام جمعه گرگان تصریح کرد: می توان به دنیا ثابت کرد که با گذشت بیش از هزار و ۴۰۰ سال، هنوز ضدیت با ظلم، احترام به کرامت انسان ها و طرفداری از عدالت و انصاف، برای ما مهم است.

آیت الله نورمفیدی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به مخالفت آمریکا و متحدان منطقه ای و اروپایی آن با توسعه فناوری صلح آمیز هسته ای ایران تاکید کرد: ملتی که کرامت انسان ها برایش مهم است نمی تواند به دنبال بمب اتم باشد.
مرجع : رسا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما