قدمت آیین‌های عاشورایی هزارساله است

ایکنا , 27 آبان 1393 ساعت 9:28

احمد کاظم با بیان اینکه در شرایطی که مغرضان می‌خواهند قدمت آیین‌های عاشورایی را ۱۵۰ سال تصویر کنند، تأکید کرد: برنامه‌هایی همچون سوگواره‌های عاشورایی نشان می‌دهد که قدمت این آیین‌ها ۱۰۰۰ ساله است.


احمد کاظم، مدیر فرهنگی ـ هنری منطقه پنج شهرداری تهران و رئیس فرهنگ‌سرای فردوس با بیان این مطلب بیان کرد: در دوره جدید سازمان فرهنگی و هنری شهرداری، سیاست‌ها براساس عمق بخشیدن به کارهای فرهنگی پیش رفته است. در این راستا آیین سوگواره عاشورایی اقوام ایرانی با یک پیش زمینه تحقیق و بررسی که توسط خود فرهنگ‌سرا برگزار شد، رخ داد.

وی افزود: فرهنگ عاشورایی در اقوام ایرانی، ریشه تاریخی دارد، چون برخی از این آیین‌ها قدمت هزار ساله دارند. در حوزه فرهنگ هم، آنهایی که کار کرده‌اند به خوبی آگاهند که چنین آیین‌هایی دارای چه ارزش و جایگاهی هستند. با این توضیح ما سعی کردیم که این آیین را برگزار کنیم تا شهروندان با سوگواره‌های اقوام مختلف آشنا شوند. گروه‌هایی که در این آیین حضور دارند از ۱۵ استان حضور دارند که هر کدام در آیین استان مورد نظر خود تجربه سال‌ها کار کردن را دارند. این آیین طی سه روز در فرهنگسرای فردوس در حال اجرا است که دو روز نخست آن با استقبال شدید مخاطبان مواجه شد.

قدمت ۱۰۰۰ ساله آیین‌های عاشورایی

این مدیر فرهنگی – هنری ادامه داد: پرداختن به آیین‌های عاشورایی به نوعی پاسخ‌دهی به هجمه‌هایی است که از سوی برخی مغرضان نسبت به چنین مراسمی انجام می‌شود. چون آنها می‌خواهند این نکته را به دیگران القاء کنند که آیین‌های عزاداری ریشه نهایت ۱۵۰ ساله دارد و به نوعی پیشینه این قبیل مراسم از مردم وام گرفته نشده، بلکه رفتاری حکومتی است که در بین مردم رواج داده شده، پس این قبیل برنامه‌ها کمک می‌کند تا مردم بدانند که ریشه سوگواره‌های عاشورایی ورای ادعای این مغرضان است و مردم ایران در جای جای این سرزمین با عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) بزرگ شده‌اند و به آن عشق می‌ورزند.

وی با بیان این‌که در این آیین سعی شده که از کارهای تکراری پرهیز شود، گفت: معمولا در برنامه‌های مذهبی رسم است که سخنرانی‌ها فراوان انجام شود، اما ما در این آیین سعی کردیم که چنین کاری را انجام ندهیم، چون می‌خواستیم که کارمان از نوآوری لازم بهره برده باشد، البته این به معنای نفی سخنرانی نیست، اما معتقدم در برنامه‌هایی این‌ چنینی‌، اجرای سوگواره‌ها تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. این نوع نگاه نیز با استقبال خوب مردم مواجه شد و ما شاهد ابراز احساسات مردم در بخش‌های مختلف بودیم.

هجمه شبکه‌های ماهواره‌ای با آیین‌های عزدارای

کاظم متذکر شد: قبول دارم که برخی مواقع سخنرانی‌ها قادر است مردم را از آسیب‌های احتمالی در امان نگاه دارد به ویژه این‌که این روزها از شبکه‌های مختلف ماهواره سعی می‌شود به بحث عاشورا خد‌شه وارد شود، ولی جنس این برنامه‌ ایجاد می‌کرد که ما سخنرانی علمی نداشته باشیم تا تمامی اقشار بتوانند مخاطبان این مراسم باشند، البته در آینده ما برنامه‌ای خواهیم داشت تا به واسطه آن به نوعی برخی آیین‌ها عاشورا، مورد ارزیابی و آسیب‌شناسی جدی قرار دهیم.

وی در پایان گفت: استقبالی که از طرف مردم صورت گرفت ما را مصمم کرد تا در سال آینده هم این آیین را به شکلی بزرگ‌تر برگزار کنیم و از گروه‌های مختلفی هم دعوت به عمل آوریم. مطلب انتهایی این‌که توجه به نواهای محلی، زیبایی نابی را با خود به همراه دارد که با معنویت خاصی هم پیوند خورده است، این امتیاز حتی می‌تواند برای دیگر بخش‌ها هنر هم تاثیرات بسیار مثبتی به همراه داشته باشد.


کد مطلب: 21819

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/21819/قدمت-آیین-های-عاشورایی-هزارساله

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir