تعزیه اصیل‌ترین هنر اسلامی ایرانی است

ایکنا , 27 آبان 1393 ساعت 9:39

رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان گفت: مجسّم‌کردن و به صورت مشهود و محسوس درآوردن پیام‌ها و آموزه‌های دینی، یکی از بهترین روشهای تبلیغی است. تعزیه اصیل‌ترین هنر ایرانی اسلامی است که این شاخصه‌های مهم تبلیغی را در خود دارد.


حجت‌الاسلام سید عبدالصاحب حسینی در حاشیه پنجمین نشست انجمن تعزیه کاشان گفت: مجسّم‌کردن و به صورت مشهود و محسوس درآوردن پیام‌ها و آموزه‌های دینی، یکی از بهترین روشهای تبلیغی است. تعزیه اصیل‌ترین هنر ایرانی اسلامی است که این شاخصه‌های مهم تبلیغی را در خود دارد.

وی افزود: تعزیه هنری است که در تعامل با سه هنر نمایش، ادبیات و موسیقی بوده و با بیان داستان‌هایی از جمله تاریخ صدر اسلام، شهادت و شجاعت به صورت شیبه‌خوانی اثری گیرا و قدرتمند را بر روی مخاطب خود به نمایش می‌گذارد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان با اشاره به اینکه اجرای تعزیه در مناسبت‌های مذهبی به خصوص ایام شهادت فرصتی برای توجه بیشتر به این آیین مذهبی ایرانی است اظهار کرد: وقایع تعزیه گرچه در ماه محرم و ماجراهای پیرامون آن می‌گذرد و گاهی آن را در ماه محرم اجرا می‌کنند، اما نمایشی است که در هر فصل سال هم می‌تواند اجرا شود و اتفاقاً اثرهای یکسان و همانندی دارد، این ویژگی سبب شده که تعزیه بیشتر ماندگار شود، زیرا تعزیه هنری زیبا و غم انگیز است.

حجت‌الاسلام حسینی تصریح کرد: شبیه‌خوانان و عوامل اجرایی تعزیه باید با مطالعه کتب تاریخی آشنایی اجمالی با تاریخ اسلام داشته باشند، چرا که مخاطبین تعزیه نوعا کسانی هستند که علاقه‌مند به آشنایی با تاریخ اسلام و اهل بیت(ع) هستند.

وی تحریف وقایع تاریخی، القای مطالب غلو و وهن به اهل بیت(ع) را از آسیب‌های تعزیه دانست وتصریح کرد: آسیب‌شناسی تعزیه از الزاماتی است که نباید فراموش شود. انجمن تعزیه در کاشان می‌تواند با آسیب‌شناسی، هنر تعزیه را از پیرایه های منفی پاک و این هنر اصیل ایرانی اسلامی را به بهترین شکل به مخاطبان ارائه کند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان، رعایت مسائل شرعی را از دیگر مواردی دانست که گردانندگان تعزیه باید به آن توجه داشته باشند و افزود: تعزیه باید به گونه‌ای برگزار شود که معرّف شأن و جایگاه اهل بیت(ع) باشد.

وی به انجمن تعزیه کاشان پیشنهاد کرد: برای ساماندهی تعزیه در کاشان به عنوان مهد تعزیه کشور، منشور تعزیه تدوین و تعزیه داران متعهد به رعایت این منشور شوند.


کد مطلب: 21821

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/21821/تعزیه-اصیل-ترین-هنر-اسلامی-ایرانی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir