تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۵
۰
کد مطلب : ۲۱۸۲۴

برداشت‌های سطحی از مجالس عزاداری از عوام‌زدگی مبلغان کم‌سواد نشئت می‌گیرد

برداشت‌های سطحی از مجالس عزاداری از عوام‌زدگی مبلغان کم‌سواد نشئت می‌گیرد
حسین محمودی‌فر، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساوه با بیان اینکه معمولاً مراسم مذهبی بیشتر در معرض انحراف و خرافه قرار دارند، گفت: شیعیان اگر به پیام‌های عاشورا، قدرت و سازندگی و آثار یک عزاداری صحیح و منطبق با هدف اصلی قیام سیدالشهدا(ع) توجه کنند و از آن به‌خوبی الگو بگیرند؛ قطعاً جامعه از لحاظ مادی و معنوی پیشرفت بسیاری می‌کند.

وی بیان کرد: عزاداری بر مصائب اهل‌بیت(ع) مهم‌ترین و قوی‌ترین وسیله برای زنده نگه داشتن دین حق و برقراری پیوند مردم با رهبران الهی است و می‌تواند دست دشمنان را از گزند به اسلام و قرآن کوتاه کند؛ بنابراین همگان باید در راستای احیای این فرهنگ عظیم تلاش کنند.

محمودی‌فر با اشاره به برخی از راهکارهای زدودن انحرافات و خرافات از مجلس عزاداری، اظهار کرد: اولین و مؤثرترین گام در راستای زدودن این قبیل خرافات توجه به مجالس عزاداری معصومین(ع) برای شهادت و مظلومیت پدران طاهرین ایشان(ع)، آموزش و اقدامی عملی برای زنده نگه داشتن عزاداری و در نتیجه آثار مهم آن است.

مداحان در مجالس عزاداری اشعار خود را به شیوه نوحه‌خوانی سنتی قرائت کنند
وی، برگزاری مراسم عزاداری و بیان مصائب اهل‌بیت(ع) بدور از اغراق را دومین گام مهم برشمرد و ادامه داد: مداحان باید نسبت به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند و در این مجالس اشعار خود را به همان شیوه نوحـه‌خوانی سنتی بخوانند؛ زیرا با این کار صوت حزین نوا و آهنگ اثرات بسیاری دارد و می‌تواند بار احساسی عاطفی ایجاد کرده و در قلب انسان تأثیر بگذارد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساوه، اظهار کرد: برداشت‌های غلط و افراطی از عزاداری و ثواب آن و نیز ثواب یک سلسله اعمال و اذکار، ناشی از مطالعات سطحی و آموزش‌های غلط برخی از مبلغان کم سواد و سطحی‌‌نگرست که دچار عوام‌زدگی بوده و برای بازارگرمی مطالبی را در اذهان مخاطبان خود القاء می‌کنند.

لزوم تربیت نیروهای مبلغ جهت آسیب‌زدایی
وی با تأکید بر لزوم تربیت نیروهای مبلغ جهت آسیب‌زدایی از مراسم مذهبی و برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه مبلغان، ادامه داد: مبلغان و گروه‌های مؤثر در مجالس عزاداری باید از زیاده‌روی درگفتن ثواب اعمال، کیفیت غلط، شفاعت اهل‌ بیت(ع)، مغرورکردن مردم به اهل‌ بیت(ع) و نیز شجاعت دادن به آنها در گناهان با تکیه بر شفاعت و محبت اهل‌ بیت(ع) پرهیز کنند.

محمودی‌فر اظهار کرد: عزاداری به‌عنوان یکی از قوی‌ترین و بهترین عوامل حیات دین و مکتب اهل‌ بیت(ع) کاری دقیق، ظریف و تخصصی است که فقط زمانی آثار مورد انتظار اهل‌ بیت(ع) را بروز خواهد داد که با آگاهی همه‌جانبه به ابعاد گوناگون آن و مقررات و شرایط خاص خودش انجام گیرد.

وی افزود: اگر گردانندگان و عوامل اجرایی عزاداری جاهل به این ابعاد و شرایط خاص باشند؛ نمی‌توانند آن نتیجه مطلوب را از عزاداری بگیرند و آثار مهم و سازنده یک عمل خوب را از بین برده و آن را به یک عادت تبدیل می‌کند.

رئیس اداره ارشاد ساوه در پایان، اظهار کرد: بدیهــی است که با وجود انحرافات و خرافات در مراسم مذهبی فلسفه اصلی قیام امام حسیـن(ع) و عزاداری حقیقی پوشیده و مورد غفلت قرار می‌گیرد و قطعاً تأثیر بسیار زیادی بر جذب جوانان به سمت ارزش‌های دینی دارد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما