تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۹
۰
کد مطلب : ۲۱۸۲۵

حضور در مجالس عزاداری با علم به آداب فردی - اجتماعی توأم باشد

حضور در مجالس عزاداری با علم به آداب فردی - اجتماعی توأم باشد
علیرضا مرادی، مدرس دانشگاه‌های اراک گفت: در ماه محرم باید علاوه بر آداب فردی چند ادب اجتماعی را نیز رعایت کنیم که بخشی از این آداب جنبه جهانی داشته و برخی نیز کشوری، شهری، استانی و یا محلی است.

برخی عزاداری‌ها فقط برای یک شهر و یا یک استان قابلیت اجرایی شدن دارد
وی با بیان اینکه تا زمانی‌که معرفت نسبت به محرم و صاحب آن وجود نداشته باشد، انسان خود را آنگونه که در شأن محرم و صاحب آن است آماده نمی‌کند، افزود: گاهی یک عزاداری فقط برای یک شهر و برای الگوپذیری در یک استان قابل اجراست که باید برای آن برنامه‌ریزی منفک از سطح جهانی داشته باشیم و به نوعی برنامه عزاداری محلی باید منفک از عزاداری‌های جهانی باشد.

مداح برجسته استان در ادامه، سیاه‌پوش کردن فضای شهر و محل در ماه محرم، مهیا کردن هیئات مذهبی، آمادگی حسینیه‌ها، مساجد و تکیه‌ها به لحاظ زیبایی ظاهری، برپایی تکایا و چادرهای عزاداری در محلاتی که مسجد یا حسینیه ندارد به شرطی که حسینیه و مساجد خلوت نشوند و ... از دیگر آداب اجتماعی ماه محرم عنوان کرد.

مرادی افزود: در ماه محرم باید علم‌ها و کتل‌ها را برای علم‌داری آماده کنیم؛ چراکه علم نماد یک اندیشه و حرکت و اعلام حضور است؛ اما باید به طور جد از اسباب غیرضروری مانند ساز و طبل و ... دوری کنیم.

وی ادامه داد: در ماه محرم مداحان و وعاظ نیز باید به‌لحاظ علمی و درک وضعیت از آمادگی لازم برخوردار بوده و از جمله اینکه هر حرفی را بالای منابر نزنند و به عنصر زمان و مکان دقت ویژه‌ای داشته باشند تا عامل اختلاف بین مسلمانان و انحراف جوانان در مراسم عزاداری نشوند.

مداحان از اشعار کهنه و قدیمی پرهیز کنند
دبیر بنیاد دعبل خزایی استان مرکزی اظهار کرد: مداحان از بیان اشعار کهنه و غیرقابل قبول پرهیز کرده و اشعاری را انتخاب کنند که درس آزادگی و حریت را به مردم منتقل کند و سینه‌زن‌ها و هیئات هم باید آمادگی داشته باشند و دیگران را به بهانه‌های مختلف و یا ظاهر نامناسب از مجالس طرد نکنند.

مرادی افزود: سر در خانه‌ها در ایام محرم باید به یک پرچم رنگی به خون امام حسین(ع) و یک پرچم عزا تلفیقی از شجاعت و عزاداری امام حسین(ع) مزین شوند.

فضیلت حضور در مجالس عزاداری حسینی
مداح برجسته استان با اشاره به فضیلت‌های حضور در مراسم عزاداری امام حسین(ع)، گفت: حضور در مجالس امام حسین(ع) یک فریضه و دارای شأن بسیار زیادی است و کسی‌که در مجلس عزای سالار شهیدان شرکت می‌کند در واقع یادواره شهدایی برگزار کرده و در خون شهدا شریک و یاد آنها را زنده نگه می‌دارد؛ لذا این فضیلت رزمندگی اولین چیزی است که نصیب حاضر در مجالس اهل بیت(ع) می‌شود.

مرادی تصریح کرد: کسی‌که در این مجالس شرکت می‌کند همانند رزمنده‌ای است که در گردانی حضور یافته که وظیفه‌اش دفاع از آزادگی است و این فضیلت کمی نبوده و مقام رزمندگی مقامی است که خداوند نصیب هر کسی نمی‌کند.

مدرس دانشگاه‌های اراک در پایان، یادآور شد: حضور در مجالس اهل‌بیت(ع) اگر توأم با علم به آداب فردی و اجتماعی باشد انسان را از گناه و آلودگی پاک می‌کند و با حضور در مجلس امام حسین(ع) علاوه بر کسب معنویت برای آخرت، می‌آموزد که انسان مفیدی برای جامعه باشد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما