در زمینه آثار عاشورایی از حیثیت گرافیکی خوبی برخوردار شده‌ایم

شبستان , 2 آذر 1393 ساعت 12:10

در زمینه های مختلف شاهد آن هستیم که تا حدی از حیثیت گرافیکی خوبی برخوردار شده‌ایم به این معنا که بخشی از آنها مجموعه آثاری هستند که برگرفته از آثار گرافیکی کشور هستند.


مرتضی گودرزی (دیباج) در خصوص میزان هنری بودن آثاری که در طی ماه‌های محرم و صفر در سطح جامعه و توسط گروه‌های مردمی خلق می‌شوند گفت: در این زمینه در ابتدا باید توجه داشت که شاخصه‌های ارزش گذاری و امتیازی وجود دارند که یک اثر را در زمره آثار هنری قرار می دهد و یا فقدان آنها آن اثر را از گردونه هنر و جامعه هنری خارج می کند بنابراین اگر اثری که ارائه می شود واجد مولفه‌های هنری و این شاخصه‌ها باشد می توان گفت که این یک اثر هنری است.

وی افزود: اگر به فرض چنین اتفاقی بیفتد مهم نیست که در کجا ارائه می شود خواه در یک خانه یا حسینیه یا جلوی یک مسجد یا هیات باشد و خواه چاپ شود یا نشود آن وقت می توان گفت که با یک اثر هنری خوب روبرو هستیم و می توان در مورد آن بحث کرد.

این هنرمند نقاش افزود: نکته بعد این است که در صورتی که این آثار چنین ویژگی‌هایی نداشته باشند، همه اینها فعالیت‌های ذوقی تلقی می شوند که گرچه در تحولات کلان فرهنگی کشور و در حوزه مباحث اعتقادی ما تاثیر گذارند اما هنر نیستند.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر هنر در خصوص کارکرد این گونه فعالیت‌های ذوقی اظهار داشت: این آثار آرایه‌هایی هستند که در اماکن مذهبی و یا در فضاهایی که در آنها مناسک و مراسمی برگزار می شوند تاثیرات مثبتی دارند و ضمن تلطیف فضا، باعث تحریک احساسات مخاطبین خود می شوند که همه این‌ها خوبند اما الزاما فعالیت‌های هنری نیستند.

گودرزی در خصوص دسته بندی این فعالیت ها در ذیل یک گونه خاص هنری تصریح کرد: برای اینکه این آثار را در ژانر خاصی از هنر دسته بندی کنیم منوط به این است که آیا اصولا یک اثر هنری تلقی بشوند یا نه. اما آنچه که ما فعلا در یک بررسی میدانی در فضای عمومی کشور مشاهده می کنیم این است که اتفاقی صورت نگرفته است که بتوانیم برایش یک دسته بندی جدیدی قائل شویم.

مدیرکل هنرهای تجسمی حوزه هنری در مورد کیفیت هنری این آثار تشریح کرد: هر آنچه که در حال انجام است به بهانه و انگاره‌های مذهبی در حال انجام است اما در شاخه های مختلف ما شاهد هستیم که در تا حدی از حیثیت گرافیکی خوبی برخوردار شده‌ایم به این معنا که بخشی از آنها مجموعه آثاری هستند که برگرفته از آثار گرافیکی کشور هستند یعنی گرافیستان جوان پا به عرصه گذاشته اند و بعضا آثار نسبتا خوبی را بویژه در طراحی کتیبه‌ها آویزها و پرچم‌ها با کمک آموزه‌های دانشگاهی خلق کرده‌اند.

وی افزود: در عرصه نقاشی اثر خوبی که دارای شاخصه‌های جدی هنری باشد تا کنون دیده نشده است که قابل توجه باشد این درحالی است که این آثار ممکن است با احساسات و عواطف مردم ارتباط برقرار کنند.

این مدرس دانشگاه در خصوص آثار خوشنویسی و یا گلپاشی بر روی خودروها و مانند این‌ها ابراز داشت: در این موارد نویسندگان، مولفین یا مصنفین این آثار در پی ارایه یک نوآوری برای تعمیق یا تحریک بیشتر احساسات مردم هستند، هر کاری را ممکن است انجام دهند که برخی از اینها اتفاقا قشنگ و ذوقی هم هستند و برخی دیگر هم نه تنها خوب نیستند بلکه ممکن است باعث وهن هم بشوند. بنابراین تا به طور مصداقی دیده نشوند نمی توان قضاوت کرد.

گودرزی تاکید کرد: آنچه مسلم است تلاشی برای نوآوری در فعالیت‌های ذوقی در حال انجام است که برخی از آنها در مسیر اشتباهی قرار می گیرد و برخی دیگر کارهای خوبی از آب در می آیند.

وی در پایان این گفتگو از افتتاح سوگواره عاشورایی در عرصه پوستر و تصویر سازی در حوزه هنری پس از یکسال وقفه خبر داد و گفت: این سوگواره کنترل شده است و در تلاشیم تا کیفیت آثار بالا برود که موفق باشد.


کد مطلب: 21925

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/21925/زمینه-آثار-عاشورایی-حیثیت-گرافیکی-خوبی-برخوردار-شده-ایم

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir