مداح و شاعر تعیین کننده ذائقه مردم در عزاداری اهل بیت(ع)

ایرنا , 3 آذر 1393 ساعت 11:20

برگزیده چهارمین دوره جایزه ادبی «پروین اعتصامی» گفت: مداحان و شاعران مهمترین عامل در تعیین ذائقه و سلیقه مردم برای عزاداری اهل بیت و حضرت سیدالشهدا (ع) هستند.


فریبا یوسفی برگزیده چهارمین دوره جایزه ادبی «پروین اعتصامی» گفت: سلیقه و ذائقه مردم معمولا با هنر مداح و شعر شاعر بالا یا پایین می آید و این موضوع در مواردی مانند سینما مشاهده می شود و این تولیدکنندگان فیلم هستند که ذائقه بینندگان را کاهش یا افزایش می دهند.

وی با بیان این که همیشه تولید کننده می تواند سلیقه و ذائقه مردم را بسازد، اضافه کرد: تکرار در این زمینه برای تاثیرگذاری روی سلیقه مردم بسیار موثر است و حتی گاهی می تواند ذائقه مردم را کاملا تغییر دهد و این در همه آثار هنری مشهود است.

یوسفی در ادامه به ویژگی های اشعار مذهبی به ویژه اشعار آیینی و حماسی اشاره کرد و گفت: شاعر باید در حوزه ادبیات عاشورا، اثر و شعری را تولید کند که در حدی قابل استفاده عموم مردم باشد.

برگزیده چهارمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی همچنین اظهار کرد: شاعر باید از قواعد و ابزارهای شعری به گونه ای استفاده کند که قابل فهم برای همه باشد و در شعرهای خود عموم مردم را در نظر بگیرد.

وی یکی دیگر از ویژگی های شعر آیینی را توجه به آموزه های دینی دانست و گفت: شاعر باید در شعرهای خود به معنی و مفهوم شعر توجه کند و همچنین ریشه های تاریخی آن قابل قبول و مورد تایید باشد.

یوسفی در ادامه به مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) سفارش کرد تا با استفاده از ذوق و هنر خود در مجالس امام حسین (ع) و هیات های عزاداری، از شعرهایی استفاده کنند که جنبه آموزشی و عرفانی داشته باشد.

وی تاکید کرد: شعری که قرار است در هیات و محفل حسینی خوانده شود نباید ضعیف و سبک باشد و به گونه ای نباشد که سلیقه عموم را تنزل دهد.

این شاعره همچنین گفت: شعر آیینی که قرار است در مجالس حسینی و برای عزاداران خوانده شود باید ساده و قابل قبول باشد، به گونه ای که منطق و پشتوانه صحیحی داشته باشد.


کد مطلب: 21947

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/21947/مداح-شاعر-تعیین-کننده-ذائقه-مردم-عزاداری-اهل-بیت-ع

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir