تاریخ انتشار
دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۴
۰
کد مطلب : ۲۱۹۵۳

سوگواره هنرهای عاشورایی، عصاره فرهنگ عاشورا در حوزه تجسمی است

سوگواره هنرهای عاشورایی، عصاره فرهنگ عاشورا در حوزه تجسمی است
نشست رسانه‌ای هشتمین سوگواره هنرهای عاشورایی، پیش از ظهر امروز دوشنبه ۳ آذر با حضور مرتضی گودرزی‌دیباج؛ مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و علی قربانی؛ دبیر اجرایی این سوگواره در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

مرتضی گودرزی‌دیباج در ابتدای این نشست گفت: در حالی هشتمین دوره این سوگواره را برگزار می‌کنیم که سال گذشته بنا به دلایلی متوقف ماند و از امسال قصد داریم تا این سوگواره را به شکل سلانه پیگیری نماییم.

وی ادامه داد: سوگواره هنرهای عاشورایی در دوره‌های آغاز به کار خود با نام سوگواره پوسترهای عاشورایی فعالیت کرد و حال که قصد داریم برگزاری آن را از سربگیریم، نگاه عیمق علمی و فنی به نحوه برگزار آن و خلق آثار تجسمی با موضوعات مرتبط با عاشورا و قیام حضرت سیدالشهداء(ع) خواهیم داشت.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تصریح کرد: سوگواره هنرهای عاشورایی برگزار نمی شود که ما شاهد تنها یک همایش رقابتی باشیم که در آخر منتج به برپایی نمایشگاهی از آثار منتخبان شود و جوایزی هم به برگزیدگان اهدا شود، بلکه از برگزاری این رویداد به دنبال آن هستیم که آثار هنری که توسط هنرمندان عرصه تجسمی به ویژه جوانان سختکوش و خلاق تولید می‌شود عناصر و مواد را تشکیل دهند که زین پس شاهد نمایش آنها در فضاهای عمومی، اماکن، تکیه‌ها و حسینیه‌ها باشیم.

تمرکز ما بیشتر بر جنبه‌های کاربردی آثار تجسمی عاشورایی است

جنبه کاربردی آثار دیباج در ادامه گفت: در حقیقت تمرکز مسئولان در برگزاری این رویداد بر جنبه هر چه بیشتر کاربردی آثار خلق شده در آن است و از رهگذر هنر سعی خواهیم کرد عصاره اعتقادی فرهنگ عاشورا را در قالب هنرهای تجسمی متجلی کنیم که خوشبختانه اگر در اماکن عمومی دیده باشید برخی از آثار دوره قبل این سوگواره به شکل بنر و یا تابلوهای بزرگ به ویژه در دسته‌جات عزاداری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر خوشبختانه شاهد رویکرد خوبی از سوی هنرمندان جوان نسبت به پرداختن به هنر عاشورایی و آثار متنوع تجسمی با این موضوع هستیم گفت: با وجود این رشد در عرصه هنر گرافیک مذهبی اما همچنان شاهد معضلی بزرگ در عرصه پوسترسازی و تصویرسازی عاشورایی هستیم که باید نسبت به رفع آن دقت و اهتمام ویژه‌ای داشت.

هنرمندان تجسمی از پرداخت سطحی و تکراری به هنر عاشورا حذر کنند

گودرزی دیباج تأکید کرد: به عنوان یک معلم به دانشجویان رشته گرافیک و هنرمندان جوان که مایل به خلق آثاری در حوزه هنر عاشورایی هستند توصیه می‌کنم که از پرداختن به این موضوع در قالب‌های تکراری برحذر باشند؛ به طور معمول شاهد این ماجرا هستیم که در اغلب آثار تجسمی مرتبط با هنر عاشورا، هنرمندان طراح از یک سلسله موتیف‌ها و نمادهای تصویری تکراری استفاده می‌کنند.
مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری گفت: این در حالیست که عاشورا تنها یک واقعه تاریخی نیست بلکه یک فرهنگ است که طی اعصار متمادی بعد از آن الهام‌بخش بسیاری از هنرمندان، اندیشمندان، ادیبان، مفسران بوده است و هنرمند تجسمی نیز باید مطالعه عمیقی در مورد فلسفه شکل‌گیری واقعه عاشورا، حوادث قبل و بعد آن داشته باشد و دامنه فکریش به یک صبح تا ظهر روز عاشورا سال ۶۱ هجری ختم نشود.
وی در پایان سخنان خود گفت: کارشناسان و اساتید هنرهای تجسمی و ارزیابان این سوگواره، در طول فرایند خلق آثار این بخش ارتباط خوبی با هنرمندان و علاقه‌مندان شرکت‌کننده در این سوگواره برقرار کرده تا به اصلاح ضعف‌های موجود پرداخته و در نهایت منجر به تولید اثری قابل قبول و اعتنا شود.

برگزاری سوگواره در سه رشته پوستر، پرچم سوگواره و تصویرسازی

این گزارش حاکی است علی قربانی، دبیر اجرایی هشتمین سوگواره هنرهای عاشورایی در ادامه این نشست برگزاری این سوگواره را عرض ارادت هنرمندان به ساحت مقدس امام حسین(ع) عنوان کرد و گفت: فراخوان این سوگواره اردیبهشت سال جاری اعلام شد و از هنرمندان متقاضی شرکت در این سوگواره درخواست شد تا آثارشان را در سه رشته پوستر، تصویرسازی و پرچم‌های سوگواره به دبیرخانه ارسال کنند.
مدیر مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری ادامه داد: در هر دوره از برگزاری این سوگواره موضوعی خاص مطرح می‌شود که موضوع این دوره حماسه عاشورا و مادر شهید در نظر گرفته شده است؛ ضمن آنکه باید اعلام کنم براساس مصوبه قبلی که به تأکمید ریاست حوزه هنری رسیده بود قرار بود این سوگواره به شکل دوسالانه برگزار شود که اخیراً تصمیم به برگزاری سالانه آن گرفته شد.
قربانی گفت: مجموعاً آثار ۵۳۸ هنرمند که چیزی در حدود ۱۴۰۴ اثر در هر سه رشته است در سامانه دبیرخانه اعلام وصول شده است که بلافاصله به قضاوت گذاشته شد و از این میان ۳۰ پوستر، ۱۳ پرچم سوگواره و ۴۹ اثر تصویرسازی به عنوان آثار برگزیده و منتخب این سوگواره از سوی هیئت داوران معرفی شدند.

۱۰ آذر، افتتاح سوگواره و تقدیر از برگزیدگان

دبیر اجرایی هشتمین سوگواره هنرهای عاشورایی تصریح کرد: ۱۰ آذر افتتاحیه این سوگواره و معرفی و تقدیر از برگزیدگان آن ساعت ۱۷ در تالار سوره حوزه هنری برگزار می‌شود و آثار منتخب در دو نگارخانه ابوالفضل عالی و گالری شماره یک خانه عکاسان ایران واقع در طبقه همکف حوزه هنری در معرض دید عموم علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت که تا پایان آذر برپا خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه کتاب سوگواره نیز آماده شده است گفت: مجموعاً ۵۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان جایزه به برگزیدگان این سوگواره اهدا خواهد شد که ۳۶ میلیون تومان آن از آن برگزیدگان الو تا سوم هر سه رشته است و ۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان مابقی را نیز به هر یک از آثار شرکت‌کننده در این سوگواره پرداخت خواهیم کرد.
مدیر مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری تأکید کرد: از سال آینده سوگواره را با اعلام فراخوان بین المللی برگزار خواهیم کرد و از ظرفیت هنری موجود در میان کشورهای اسلامی در حوزه هنرهای عاشورایی برای ارتقای کیفی و فنی این سوگواره استفاده می‌کنیم که کم و کیف آن در موعد مقرر اطلاع‌رسانی خواهد شد.
وی در پایان در توضیح این مسئله که چرا در حاشیه برگزاری نمایشگاه سوگواره، کارگاه و نشست های تخصصی در نظر گرفته نشده است گفت: این مورد به صلاحدید اساتید و کارشناسان داوری این سوگواره تصمیم‌گیری شد البته با اشتیاقی که وجود دارد مجدد برپایی کارگاه را به شور خواهیم گذاشت و ما آمادگی کامل برای برگزاری کارگاه تخصصی یک‌روزه و جلسات نقد و بررسی آثار شرکت کننده در این سوگواره را خواهیم داشت.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما