تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۰
۰
کد مطلب : ۲۲۰۵۰
انتقاد داور هشتمین سوگواره هنرهای عاشورایی؛

تصویرسازی دینی هنوز به شیوه نقاشی قهوه‌خانه‌ای دوره قاجار است

تصویرسازی دینی هنوز به شیوه نقاشی قهوه‌خانه‌ای دوره قاجار است
ابوالفضل همتی آهویی، داور بخش تصویرسازی هشتمین سوگواره هنرهای عاشورایی، گفت: استقبال از این سوگواره به ویژه در بخش تصویرسازی چشمگیر بود که این جای خوشحالی دارد اما در عین حال باید گفت که اغلب آثار از نظر فنی و تکنیکی که بتواند نظر هیئت داوران را برای ارزیابی جلب کند، حرفی برای گفتن نداشتند.

وی گفت: غالب شرکت‌کنندگان در این سوگواره را هنرمندان جوان و جویای نام تشکیل می‌دهند؛ هنرمندانی که تحت آموزش‌های هدفمند قرار نگرفته‌اند و بیشتر آنها از نظر تکنیک طراحی مشکل دارند؛ به نظر من طراحی حرف نخست را در هنرهای تجسمی و به‌ویژه تصویرسازی می‌زند که برپایه آن هنرمندان با استفاده از خلاقیت و ذوق شخصی به تکامل اثر خود می‌پردازند که متأسفانه در این زمینه مشکلات فراوانی داریم.

همتی آهویی تصریح کرد: تمرین و ممارست و آموزش بر پایه الگوهای مشخص و به ثبت رسیده در زمینه تصویرسازی مذهبی یک اصل است اما این به آن معنا نیست که در همان سبک و شیوه تصویرسازی قدمای خود باقی بمانیم و چیزی برای عرضه در روزگار کنونی و با سطح سلیقه مخاطب امروزی نداشته باشیم.

نقاشی قهوه‌خانه‌ای دوره قاجار الگوی ما در تصویرسازی دینی است
این هنرمند تصویرگر ادامه داد: الگوهای مرسوم در زمینه تصویرسازی مذهبی و دینی همان چیزهایی است که در دوره قاجار و از رهگذر نقاشی قهوه‌خانه‌ای و یا اصطلاحاً نقاشی سقاخانه‌ای باقی مانده است و هنرمندان ما در روزگار کنونی و حتی نسل جوان تصویرگر ما بیش از آن، تکنیک و فن و اسلوب جدیدی برای عرضه ندارند؛ در حالی که باید چنین فضایی ایجاد شود تا شاهد آثاری متفاوت در عرصه هنر تصویرگری و به ویژه تصویرگری دینی باشیم.

همتی آهویی گفت: ما در ارزیابی حجم قابل توجه آثار بخش تصویرسازی این سوگواره از آنجا که با آثاری تکراری و مشابه همانگونه که پیشتر به آن اشاره کردم به تقلید از نقاشی قهوه‌خانه‌ای مواجه بودیم لذا نتوانستیم اثری شاخص را برای احراز رتبه نخست این بخش معرفی کنیم که این ضعف تکنیکی به نبود چرخه علمی و آموزشی هدفمند در عرصه تصویرسازی مربوط می‌شود.

داور بخش تصویرسازی سوگواره هنرهای عاشورایی با اشاره به اینکه نهادهایی همچون حوزه هنری ذاتاً مسئول امر آموزش‌های گوناگون هنرهای تجسمی نیست تأکید کرد: حوزه هنری و یا سایر نهادهای فرهنگی و هنری با بودجه سازمانی تعریف‌شده‌ای که در اختیار دارند، تنها به برگزاری رویدادهایی همچون سوگواره هنرهای عاشورایی به عنوان ابزار تقویتی و تشویقی این هنر مبادرت می‌ورزند و بحث آموزش و تقویت بن‌مایه‌های آن در درجه نخست به محیط های آموزشی و دانشکده های هنری مربوط می‌شود که حداقل باید هنرجویان از بنیه قوی در زمینه طراحی برخوردار باشند.

مشکل فنی تصویرسازی با برپایی کارگاه چندروزه برطرف نمی‌شود
همتی آهویی گفت: از سوی ستاد برگزاری این سوگواره به کارشناسان و هیئت داور و ارزیاب این سوگواره پیشنهاد شد که کارگاه‌های آموزشی در خلال برگزاری این سوگواره برای علاقه‌مندان برگزار شود که باید بگویم مشکل در زمینه هنر طراحی و تصویرسازی ریشه‌ای‌تر از این مسئله است که بتوان آن را در قالب برپایی کارگاه‌های یک روزه و چند روزه مرتفع کرد.

وی در پایان افزود: با این وجود اگر برنامه‌ای منسجم آموزشی در فاصله میان برگزاری دو سوگواره وجود داشته باشد و به طور مثال از همین حالا برای سال آینده موضوعات سوگواره نهم مشخص شود، شاید بتوان بدون برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی و با زیرنظر قرار دادن هنرجویان علاقه‌مند به تصویرسازی دینی به تولید آثاری قابل اعتنا اقدام کرد و البته از حضور هنرمندان باسابقه تر در عرصه رقابتی این سوگواره برای ارتقای کیفی آن بهره برد.

یادآور می‌شود، هشتمین سوگواره هنرهای عاشورایی در سه بخش تصویرسازی، پوستر و پرچم‌های سوگواره دوشنبه ۱۰ آذر ساعت ۱۷ در تالار سوره حوزه هنری افتتاح خواهد شد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما