رسانه‌ها توجه به شعر آئینی را تنها در ماه محرم و صفر معطوف نکنند

ایکنا , 10 آذر 1393 ساعت 9:35

شاعر و نویسنده برجسته استان فارس با طرح این سئوال که چرا شعر آئینی تنها در ایام ماه محرم و صفر بیشتر پرداخته می‌شود؟ یکی از دلایل آن را رسانه‌ها دانست و گفت: رسانه‌ها در طول سال شعر آیینی را مطرح کنند.


کاظم دهقانیان‌فرد، شاعر و نویسنده آئینی استان فارس با طرح این سئوال که چرا شعر آئینی تنها در ایام ماه محرم و صفر بیشتر پرداخته می‌شود؟ گفت: امام حسین(ع)، عاشورا و دین در تمام طول سال وجود دارد پس چرا این‌گونه است که در ایام محرم و صفر بیشتر به هنر عاشورایی و شعر آئینی پرداخته می‌شود؟

وی ابراز کرد: شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل این امر، رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما به عنوان رسانه ملی باشد که به تفکرات و اندیشه‌های مردم خط می‌دهد و بیشترین توجه آنان به شعر آئینی در ایام محرم و صفر معطوف می‌شود.

لزوم برپایی شب‌های شعر عاشورایی در طول سال
دهقانیان‌فرد اظهار کرد: اگر همین رسانه‌ها در طول سال شعر آیینی را مطرح کنند و برای آن جشنواره بگیرند، مسلماً می‌توانیم شاعران آئینی بیشتری نیز تربیت کنیم و خوب است که لااقل شب‌های شعر عاشورایی و جشنواره‌های شعر آئینی را به‌صورت فصلی برگزار کنیم.

ادبیات آئینی، در اشعار کهن پارسی وجود دارد
نفر نخست جشنواره ملی ادبیات دینی دانشگاه‌های آزاد کشور با بیان اینکه نباید اینگونه باشد که گمان کنیم، شعر آئینی یک پدیده نوظهوری است، زیرا ما در اشعار، شعرای کهن و قدیمی خود این نوع شعر را مشاهده می‌کنیم، گفت: زمانی تمام اشعار شاعران ما دارای صبغه دینی بوده‌اند به عنوان مثال تمام اشعار انوری، تمام غزلیات شمس تبریزی و مولانا و حافظ و بیشتر اشعار سعدی و فردوسی صبغه مذهبی دارند.

شعر آئینی از سایر اشعار جدا نباشد
این مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه باید گونه‌ای عمل کنیم که شعر آئینی از اشعار دیگر جدا نباشد، گفت: بر روی این نوع شعر باید تلاش و فعالیت زیادی انجام داد و صبغه اشعار ما از شعار بیرون آید و این‌گونه بسیار بهتر است زیرا اگر هر شعری از صبغه شعاری بیرون آید بیشتر در دل مردم می‌مانند.
دهقانیان‌فرد ادامه داد: اشعار حافظ ۶۰۰ سال است که همچنان در دل و ذهن مردم جاری است زیرا از قرآن سرچشمه گرفته است و قرآن کریم نیز همیشه ماندگار است زیرا رازها کشف ناشدنی فراوانی دارد لذا همین چند لایه بودن نیز می‌تواند موجب مانایی اشعار شاعران ما شود.


کد مطلب: 22075

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/22075/رسانه-ها-توجه-شعر-آئینی-تنها-ماه-محرم-صفر-معطوف-نکنند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir