نشست علمی «شناخت ماهیت فکری و مذهبی معارضان قیام کربلا» برگزار می‌شود

ایکنا , 10 آذر 1393 ساعت 9:47

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، نشست علمی عاشوراپژوهی با عنوان شناخت ماهیت فکری و مذهبی معارضان قیام کربلا را برگزار می‌کند.


این نشست با همکاری دانشگاه باقر العلوم علیه السلام در روز دوشنبه ۱۰ آذر ماه برگزار خواهد شد.

هدف از برگزاری این نشست، تبیین ماهیت مذهبی و فکری سپاهیان ابن زیاد و دشمنان قیام امام حسین علیه السلام اعلام شده است که توسط حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا هدایت‌پناه، استادیار گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ارائه می‌شود.

کوفه‌شناسی و شناخت تاریخ تشیع در کوفه و چگونگی رشد و توسعه تفکر عثمانی تا پیش از کربلا، بررسی عملکرد شیعیان در مواجهه با قیام مسلم و حلقه‌های مفقوده این واقعه و دلایل و شواهد حاکمیت تفکر عثمانی بر نیروهای معارض قیام کربلا از جمله محورهای این نشست علمی است.

پاسخ به ابهام، چگونگی حاکمیت تفکر عثمانی در میان نیروهای معارض امام حسین علیه السلام که از میان مردم کوفه بودند با توجه به این که کوفه پایگاه تشیع بوده است از مهمترین بخش‌های این نشست علمی است.

همچنین سوالاتی نظیر، آیا فرضیه‌های تطمیع و اجبار شیعیان برای جنگ با امام حسین علیه السلام قابل توجیه و دفاع است؟ و رابطه قیام توابین و موضوع عملکرد شیعیان در مواجهه با قیام امام حسین علیه‌السلام چگونه تبیین می‌شود؟ از جمله سئوالاتی است که دراین نشست بدان‌ها پاسخ داده می‌شود.

نشست علمی یاد شده روز دوشنبه ۱۰ آذرماه از ساعت ۱۶ تا ۱۷ در سالن آمفی تئاتر دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام به نشانی قم، پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه برگزار می‌شود وشرکت در آن برای تمامی علاقه‌مندان آزاد است.


کد مطلب: 22076

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/22076/نشست-علمی-شناخت-ماهیت-فکری-مذهبی-معارضان-قیام-کربلا-برگزار-می-شود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir