تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۴
۰
کد مطلب : ۲۲۰۹۶

فیلمنامه عاشورایی «کشتی پنجم» پروانه ساخت نگرفت

فیلمنامه عاشورایی «کشتی پنجم» پروانه ساخت نگرفت
مجتبی راعی، کارگردان سینما و تلویزیون، درباره بازخوردهایی که اخیراً پیرامون مقتل‌خوانی برخی بازیگران پیش‌آمده اظهار کرد: از نظر من نمی‌توان با استناد به ظواهر قضاوت کرد؛ به ویژه در حوزه موضوعات مذهبی که به باور قلبی افراد مربوط است. با این توضیح به‌شخصه به خودم اجازه نمی‌دهم درباره دیگران قضاوت کنم.

وی افزود: البته این‌که برخی مواقع افرادی تنها برای رسیدن به منافع شخصی در کارهای مذهبی حضور پیدا می‌کنند، امری غیرقابل‌ کتمان است، اما این مسئله را نمی‌توان برای همه مفروض دانست. نکته دیگر اینکه افرادی که برای خوشایند دیگران مقتل‌خوانی می‌کنند، مسلماً کارشان تأثیرگذاری نخواهد داشت، اما همین که این مقتل‌خوانی تا این حد دیده شده نشان می‌دهد کار با اعتقاد انجام شده است.

این فیلمساز افزود: نکته‌ای که باید به آن توجه داشت هجمه‌ای است که از طرف برخی افراد روشنفکرنما به هنرمندانی که مقتل‌خوانی اجرا کردند، انجام می‌شود. این رفتارها را باید دو گونه توضیح داد. ابتدا این‌که این دست افراد چون خود اعتقادات قوی دینی ندارند، تصور می‌کنند اگر کسی در این حوزه کاری انجام دهد، برای خوشایند فرد یا گروهی انجام داده است. در صورتی که واقعیت چیز دیگری است و آن کسانی که رفتار مذهبی از خود نشان می‌دهند، شاید قلباً دوستدار اهل بیت(ع) باشند.

راعی افزود: عده‌ای دیگری از این گروه، این قبیل هجمه‌ها را هدایت‌شده انجام می‌دهند تا به نوعی با رفتارهای ارزشی و دینی در هنر مبارزه کنند. این هدایت نیز معمولا از طریق جریان‌هایی هدایت می‌شود که نظریه‌پردازانش هیچ دلبستگی به اسلام ندارند. برای مقابله با این گروه هم باید زمینه‌ای فراهم آورد که کارهای مذهبی با کیفیت بالا عرضه شود، چون اگر این‌ اتفاق روی دهد، مردم خود به پوچ بودن ادعاهایی آنها پی خواهند برد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از تقبیح مقتل‌خوانی هنرمندان از سوی برخی افراد گفت: باید از کسانی که ادعای دفاع از ارزش‌ها را دارند، سوال کرد که آیا برخورد جذبی خوب است یا اینکه بخواهیم هر کسی را تنها برای اینکه ظاهرش مطابق خواست ما نیست، برانیم؟ آیا با این نوع دیدگاه می‌شود تبلیغ مثبتی برای موضوعات دینی و اسلامی داشت؟

این فیلمساز در پایان با بیان اینکه برخوردی که با فیلم «عصر روز دهم» شد، وی را از کار کردن در این حوزه عاشورا دلسرد کرده است، گفت: به هر حال برخوردی که با آن فیلم شد هنوز در یاد من باقی مانده، اما دلیل نیست که من بخواهم از عاشقی خود دست کشم، اما چه فایده که مسئولان سینمایی با من مشکل دارند و اجازه ساخت چنین کاری را به من نمی‌دهند، والا من فیلمنامه‌ای با عنوان «کشتی پنجم» دارم که آن هم با محوریت عاشوراست، اما متاسفانه به آن پروانه ساخت داده نمی‌شود.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما