مراسم رونمایی از کتاب «از سنگ ناله خیزد» برگزار شد

حماسه جزء لاینفک خون‌نامه کربلاست

تعهد و التزام صفت شاعر است نه شعر

ایکنا , 11 آذر 1393 ساعت 10:41

سیدعلی‌موسوی‌گرمارودی در مراسم رونمایی از کتاب «از سنگ ناله خیزد» گفت: حماسه جزء لاینفک خون‌نامه کربلاست؛ این حماسه باید در خون شاعر باشد تا به زبان او نشر یابد و تعهد و التزام صفت شاعر است نه صفت شعر؛ به همین انگاره حماسه نیز صفت شاعر است نه شعر.


مراسم رونمایی از کتاب «از سنگ ناله خیزد» شب گذشته ۱۰ آذرماه با حضور حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، صمیمی، مدیر آفرینش‌های هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سیدعلی موسوی‌گرمارودی، محمدعلی مجاهدی، حسین آهی، حاج علی انسانی و جمعی از شاعران و مداحان اهل بیت‌(ع) برگزار شد.

خاموشی در این مراسم با اشاره به مطالعه کتاب «از سنگ ناله خیزد» گفت: دراین کتاب هر چه یافتم، زیبایی شعری و هنری را دیدم و امیدوارم انتشار این گونه آثار گسترش یابد؛ از این رو با توجه به اهمیت این آثار، از چاپ و نشر آنها حمایت می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به مراسم رونمایی کتاب دیگری با عنوان «زینب فریاد فرمند» افزود: نویسنده مسیحی این کتاب که در گذشته نیز کتابی درباره امام حسین(ع) نوشته است، نقل می‌کرد که ۱۳ سال برای نگارش کتابی درباره حضرت زینب و ۲۳ سال نیز برای امام حسین(ع) مطالعه و تحقیق کرده‌ام و هر بار که آن را برای چاپ آماده می‌کردم، مطالب جدیدی می‌یافتم و آن را تکمیل می‌کردم و امروز که این کتاب به چاپ رسیده است، باز هم احساس می‌کنم ناقص است و باید تکمیل‌ شود.

خاموشی در ادامه گفت: کسانی که امروز در راه امام حسین(ع) حاضر به تحمل همه گونه سختی هستند، بدون شک در روز واقعه نیز اگر بودند در راه دین قیام و امام حسین(ع) را یاری می‌کردند. امروز با وجود تمام جریانات نظام سلطه و گروه‌های تکفیری و وهابیت، بسیاری از مردم جهان در اربعین امسال حضوری پرشور خواهند داشت.

جواد هاشمی، شاعر و محقق، در ادامه این مراسم درباره کتاب «از سنگ ناله خیزد» گفت: در این کتاب نگاه مؤلف به دو «فقط» معطوف بوده است؛ فقط شعر عاشورایی و فقط قالب غزل. همچنین موضوعاتی که در اغلب کتاب‌ها مورد غفلت واقع شده نویسنده در این کتاب آنها را مورد توجه قرار داده است، از جمله شعرهایی که درباره ام‌کلثوم وجود دارد.

وی با اشاره به ویژگی‌های کتاب اظهار کرد: نویسنده در این کتاب در گزینش مطالب، از مطالب سست و غلوآمیز پرهیز کرده و اشعاری که با مقاتل معتبر همخوانی دارند، برگزیده است. همچنین در انتخاب شاعر احساس و عاطفه را از یاد نبرده و از سه فهرست، عناوین، نمایه شاعران و نمایه گفتارها بهره برده است.

هاشمی ادامه داد: در این کتاب از ۳۲۲ شاعر از متقدمین و متأخرین شعرهایی گنجانده شده و ۱۳۰۰ غزل در آن آمده و نویسنده در نگارش این کتاب از ۳۰۹ منبع و مأخذ استفاده کرده است و نویسنده مدعی است با عدم احتساب کتب تکراری، با نگرش ۱۰ هزار جلد کتاب از جمله دیوان شعر و تذکره‌های ادبی به گردآوری آنها دست زده است.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از مواردی که نویسنده می‌توانست آن را مورد توجه قرار دهد و از آن غفلت کرده این است که زبان گذشته به زبان روز غلبه دارد و این می‌توانست تغییر یابد و از اشعار به روزتری استفاده شود.

محمدعلی مجاهدی، شاعر آئینی در ادامه این مراسم گفت: امام حسین(ع) هر چه دارد، عبودیت است و ما نیز با تبعیت از وی سرمشق بگیریم. در سه دهه گذشته پس از پیروزی انقلاب اسلامی آثار فاخر بسیاری منتشر شده که در میان آنها آثار عاشورایی مهمی وجود دارد و تاحدی جبران مافات را کرده است، یعنی نگاه شاعران و مداحان به زوایای ناگفته معطوف شده است.

وی افزود: عنصر برجسته فرهنگ عاشورا حماسه است، تمام رجزهایی که امام حسین(ع)، حضرت زینب(س) و حضرت علی(ع) قرائت کردند همه‌اش کبریایی بوده و از آنها عظمت و جلال و شکوه می‌بارد؛ چرا که تن به ذلت ندادند و شهادت را انتخاب کردند که از ذلت به دور باشد.

مجاهدی ادامه داد: آقای هاشمی گفتند؛ دو «فقط» در این کتاب وجود دارد و من نیز سومین را اضافه می‌کنم و شعری با مصرع فقط را می‌خوانم. «آن شب که بود فرصت سبز دعا فقط/گل کرد در قنوت شما، ربّنا فقط»، «باریده بود عشق به صحرا و می‌وزید/عطر زلال نافله از خیمه‌ها، فقط ....»

سیدعلی‌موسوی‌گرمارودی، شاعر آئینی در ادامه این مراسم گفت: حماسه جزء لاینفک خون‌نامه کربلاست. این حماسه باید در خون شاعر باشد تا به زبان او نشر یابد و تعهد و التزام صفت شاعر است نه صفت شعر. به همین انگاره حماسه نیز صفت شاعر است نه شعر.

وی افزود: اگر چند قله در ادبیات فارسی ایران وجود داشته باشد، سعدی جزء اولین‌هاست و چون حماسه جزء صفت وی نبوده است، در سرودن بوستان در برابر فردوسی موفق نبوده است. حماسه در خون سعدی نیست و یقیناً در این زمینه شکست خورده است، اما الحق بوستان یک کتاب جهانی است.

موسوی‌گرمارودی در ادامه بیان کرد: فردوسی وقتی از پیری می‌نالد، می‌گوید «تهیدستی و سال نیرو گرفت/ دو دست و دو پای من آهو گرفت»؛ چرا که حماسه در خونش است.

این شاعر در ادامه به مناسبت میلاد حضرت امام موسی کاظم(ع) و روز بزرگداشت شیخ مفید اشعاری را خواند.

در ادامه این مراسم شاعران و مداحان به قرائت شعر و مداحی پرداختند و در پایان نیز از مصطفی فاطمیان نویسنده کتاب تجلیل شد.





کد مطلب: 22100

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/22100/حماسه-جزء-لاینفک-خون-نامه-کربلاست

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir