تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۶
۰
کد مطلب : ۲۲۱۰۸

مستند «نشان» با موضوع نشانه شناسی مراسم علامت کشی در آیین عاشورایی روی پرده رفت

مستند «نشان» با موضوع نشانه شناسی مراسم علامت کشی در آیین عاشورایی روی پرده رفت
فرزاد جعفری کارگردان مستند «نشان» درباره کم و کیف فیلم «نشان» گفت: برای نخستین بار است که در جشنواره «سینماحقیقت» با فیلم عاشورایی «نشان» حضور دارم. این مستند درباره نماد علامت و یا همان علم‌کشی است که به تاریخچه علامت در آیین عاشورا می پردازد.

وی افزود: طی تحقیق های انجام شده در این فیلم مستند وجوه مختلف ساخت علامت مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه تحقیقات حکایت از آن دارد که نماد علامت کاملا ایرانی است و در دوران زرتشت حتی قبل از میلاد مسیح نزد ایرانیان رواج داشته و طی بررسی هایی که انجام شده نشان صلیب رایج در مسیحیت نیز بر اساس چلیپای فارسی نمادسازی شده است.

کارگردان مستند «نشان» در ادامه صحبت های خود با اشاره به این مطلب که نشان علامت با ورود اسلام با المان های مذهبی گره خورده است، گفت: بعد از ورود اسلام به ایران علامت مرسوم در آیین های عاشورایی با المان های مذهبی گره خورد و رفته رفته به شکل علامت های فعلی درآمده است.

این مستندساز جوان در ادامه با اشاره به موسیقی به کار گرفته شده در مستند «نشان» گفت: علاوه بر بررسی کلی علامت کشی در ایران از موسیقی بوشهری به عنوان موسیقی بومی استفاده کرده ام و بخش عمده ای از فیلم در جنوب ایران در شهر شوشتر و در استان خوزستان ساخته شده است.

وی در پایان افزود: بخشی از صحنه های مربوط به نحوه ساخت علامت در اصفهان و در بازار مسگری فیلمبرداری شده است.

نخستین نمایش فیلم مستند «نشان» به کارگردانی فرزاد جعفری ساعت ۲۰ روز دوشنبه ۱۰ آذرماه در سینما سپیده نمایش داده شد و پس از آن چهارشنبه ساعت ۱۵ در سالن شماره ۲ سینما فلسطین روی پرده می رود.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما