کد مطلب : ۲۲۱۶۱
کتاب «واقعه در قاب» رونمایی شد
رونمایی از کتاب «واقعه در قاب» به قلم احمد طالبینژاد، یکی از برنامههای ویژه هشتمین دوره جشنواره بینالمللی سینماحقیقت بود که عصر دیروز (۱۳ آذرماه) در سالن شماره ۳ سینما فلسطین برگزار شد؛ کتابی که به روایت مستندسازان از واقعه عاشورا و آئینهای مرتبط با آن پرداخته است.
نگارش «واقعه در قاب» توسط احمد طالبینژاد گام نخست در مسیر پرکردن یک خلأ اساسی است که آئین رونمایی از این کتاب در روز چهارم جشنواره سینماحقیقت اتفاق افتاد.
در ابتدای این مراسم، علیرضا قاسمخان معاون پژوهشی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اظهار کرد: این کتاب در حقیقت میخواهد قدمی برای شناخت موضوعی بردارد که به نظر در دسترس و ساده است، اما در عین حال موضوع بسیار مهمی است.
وی افزود: یکی از اهالی فلسفه ایران میگفت اگر کسی بخواهد ایران را بشناسد هم باید نوروز را بشناسد و هم محرم را، اینها وجه غالب تفکر ما ایرانیهاست. کتاب «واقعه در قاب» هم میخواهد فیلم مستند را در موضوعی خاص بررسی کند.
قاسمخان تاکید کرد: باید اعتراف کرد میتوان موارد دیگری را به این کتاب افزود. حداقل ۱۵ فیلم دیگر تا به امروز پیدا کردهام که میتوانستیم به آنها بپردازیم. اگر فیلم مستندساز بزرگی در این فهرست نیست، دلیل خاصی ندارد جز اینکه فیلم به دست ما نرسیده است. کتاب در یازده بخش پرداختن به عاشورا در سینمای مستند را بررسی میکند، البته فیلمها در این کتاب برمبنای شاخصهای دیگری هم امکان طبقهبندی داشتند. همانطور که در مقدمه کتاب اشاره شده است این کتاب گام اول است.
احمد طالبینژاد نیز در این مراسم بیان کرد: واقعیت این است که برخی از این آیینها جنبههای فرهنگسازی دارند. فرهنگ عاشورا نقشی تعیینکننده در فرهنگ ما داشته و هنوز هم دارد؛ حتی گستردهتر هم شده است. نه فقط تأثیر اجتماعی در همدلی و همراهی مردم که بعد فرهنگسازی آن قابل توجه است.
وی افزود: وجه دیگر، جنبه نمایشی این آئینهاست که ما از آن غافل بودهایم و تنها آقای بیضایی است که توانسته از این ظرفیت نمایشی استفاده کند و چقدر هم خوب و درست استفاده کرده است. این جنبهها در سینما میتواند آن هویت ملی که به دنبالش هستیم را تعریف کند. سینمای ملی محدود به سینمای علی حاتمی نیست، باید نگاه شرقی و ایرانی را مورد توجه قرار داد که این نگاه در فیلمهای بیضایی هم هست.
شاهین امین منتقد این نشست نیز در سخنانی گفت: عرصه نوشتن در مطبوعات عرصهای است که به راحتی امکان دارد شما را خسته کند. ممارست در این میدان با حفظ کیفیت کار واقعاً ویژه و دشواری است.
طالبینژاد از معدود منتقدانی هستند که از سال ۶۲ تا به امروز مداوم نوشتهاند و کار مطبوعاتی کردهاند و حفظ کیفیت هم داشتهاند که این بسیار مهم است. در یکی از نظرسنجیهای مجله فیلم، ایشان به عنوان یکی از منتقدان تإثیرگذار و مورد علاقه مخاطبان معرفی شدند. بنده از سال ۶۴ مخاطب نوشتههای سینمایی طالبینژاد در مجله فیلم بودهام و امروز خیلی خوشحالم که در مراسم رونمایی از کتاب تازه ایشان حضوردارم.
نگارش «واقعه در قاب» توسط احمد طالبینژاد گام نخست در مسیر پرکردن یک خلأ اساسی است که آئین رونمایی از این کتاب در روز چهارم جشنواره سینماحقیقت اتفاق افتاد.
در ابتدای این مراسم، علیرضا قاسمخان معاون پژوهشی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اظهار کرد: این کتاب در حقیقت میخواهد قدمی برای شناخت موضوعی بردارد که به نظر در دسترس و ساده است، اما در عین حال موضوع بسیار مهمی است.
وی افزود: یکی از اهالی فلسفه ایران میگفت اگر کسی بخواهد ایران را بشناسد هم باید نوروز را بشناسد و هم محرم را، اینها وجه غالب تفکر ما ایرانیهاست. کتاب «واقعه در قاب» هم میخواهد فیلم مستند را در موضوعی خاص بررسی کند.
قاسمخان تاکید کرد: باید اعتراف کرد میتوان موارد دیگری را به این کتاب افزود. حداقل ۱۵ فیلم دیگر تا به امروز پیدا کردهام که میتوانستیم به آنها بپردازیم. اگر فیلم مستندساز بزرگی در این فهرست نیست، دلیل خاصی ندارد جز اینکه فیلم به دست ما نرسیده است. کتاب در یازده بخش پرداختن به عاشورا در سینمای مستند را بررسی میکند، البته فیلمها در این کتاب برمبنای شاخصهای دیگری هم امکان طبقهبندی داشتند. همانطور که در مقدمه کتاب اشاره شده است این کتاب گام اول است.
احمد طالبینژاد نیز در این مراسم بیان کرد: واقعیت این است که برخی از این آیینها جنبههای فرهنگسازی دارند. فرهنگ عاشورا نقشی تعیینکننده در فرهنگ ما داشته و هنوز هم دارد؛ حتی گستردهتر هم شده است. نه فقط تأثیر اجتماعی در همدلی و همراهی مردم که بعد فرهنگسازی آن قابل توجه است.
وی افزود: وجه دیگر، جنبه نمایشی این آئینهاست که ما از آن غافل بودهایم و تنها آقای بیضایی است که توانسته از این ظرفیت نمایشی استفاده کند و چقدر هم خوب و درست استفاده کرده است. این جنبهها در سینما میتواند آن هویت ملی که به دنبالش هستیم را تعریف کند. سینمای ملی محدود به سینمای علی حاتمی نیست، باید نگاه شرقی و ایرانی را مورد توجه قرار داد که این نگاه در فیلمهای بیضایی هم هست.
شاهین امین منتقد این نشست نیز در سخنانی گفت: عرصه نوشتن در مطبوعات عرصهای است که به راحتی امکان دارد شما را خسته کند. ممارست در این میدان با حفظ کیفیت کار واقعاً ویژه و دشواری است.
طالبینژاد از معدود منتقدانی هستند که از سال ۶۲ تا به امروز مداوم نوشتهاند و کار مطبوعاتی کردهاند و حفظ کیفیت هم داشتهاند که این بسیار مهم است. در یکی از نظرسنجیهای مجله فیلم، ایشان به عنوان یکی از منتقدان تإثیرگذار و مورد علاقه مخاطبان معرفی شدند. بنده از سال ۶۴ مخاطب نوشتههای سینمایی طالبینژاد در مجله فیلم بودهام و امروز خیلی خوشحالم که در مراسم رونمایی از کتاب تازه ایشان حضوردارم.
مرجع : ایکنا