تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۳
۰
کد مطلب : ۲۲۱۹۵

تشریح وضعیت مرزهای ایران و زائران اربعین توسط رئیس سازمان حج و زیارت

تشریح وضعیت مرزهای ایران و زائران اربعین توسط رئیس سازمان حج و زیارت
سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت  به تشریح شرایط حضور زائران ایرانی در سه مرز مهران، شلمچه و چزابه پرداخت و گفت: مرز شلمچه از روز گذشته بسته شده و به صورت طبیعی تعدادی از زائران پشت این مرز حضور دارند.

وی ادامه داد: با توجه به ساماندهی‌های انجام شده زائرانی که پشت مرز هستند مشکلی از نظر تدارکات و امکانات آب، غذا و اسکان ندارند و امروز وضعیت مرز آرام‌تر از روز گذشته بود اما همچنان از مردم تقاضا داریم که به سمت این مرز حرکت نکنند چرا که مرز شلمچه همچنان بسته است.

بسته بودن مرز شلمچه به دلیل مشکلات طرف عراقی است
اوحدی با تأکید بر اینکه مشکل بسته بودن مرز از طرف عراقی است و در مرز ایران هیچ مشکلی وجود ندارد، گفت: ما کار ساماندهی زائران اربعین را از مدت‌ها قبل آغاز کردیم و بر اساس همین ساماندهی روزانه ۵۰ هزار ویزا از دولت عراق گرفته می‌شد یعنی اگر صدور ویزا را از ۲۰ آبان ماه حساب کنیم، امکان دریافت یک میلیون ویزا تا به امروز وجود داشت و به زائران نیز برنامه خروج اعلام می‌شد و هیچ‌گونه ازدحامی نیز ایجاد نمی‌شد اما دولت عراق به یکباره ویزا را آزاد و مرزها را باز کرد.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: همین مسئله موجب بی‌توجهی زائران ایرانی به مسئله ساماندهی شد؛ در حقیقت فراخوانی به سمت مرزها داده شد بدون اینکه تمهیدات لازم برای ساماندهی این فراخوان صورت گیرد.

شرایط سال جاری وخیم‌تر از سال گذشته است
وی با اشاره به اینکه شرایط سال جاری وخیم‌تر از سال گذشته است، چرا که سال گذشته دولت عراق اعلام کرده بود در مرزها ویزا صادر می‌کند، اما در سال جاری ویزا را رایگان اعلام‌کرده است، گفت: با هدف ساماندهی به معنای تسهیل سفر زائران اربعین در مرزهای شلمچه و خرمشهر برای حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر امکانات اسکان فراهم شده است.

اوحدی به تلاش‌های شبانه‌روزی استانداری ایلام و خوزستان، قرارگاه مرکزی راهیان نور، هلال احمر، مجموعه سپاه و نیروی انتظامی برای ساماندهی زائران اربعین اشاره و اعلام کرد: در اردوگاه شهید باکری، چادرهای نصب شده در مرزها و یادمان شهدای شلمچه تعداد قابل توجهی از زائران اسکان داده شده و منتظر خروج ار مرزها هستند.

۴۷ تریلی آب به زائران اربعین اهدا شد
وی به اجرای «نهضت اهدای آب» برای زائران اربعین نیز اشاره و عنوان کرد: ۴۷ تریلی آب برای زائران اربعین اهدا و به مرزها ارسال شده است که اگر این ساماندهی‌ها وجود نداشت با بحران مواجه می‌شدیم.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه به افزایش گیت‌های مرزی ایران از پنج گیت به ۲۰ گیت در خرمشهر اشاره کرد و گفت: به همین دلیل زائران از مرز ما سریع عبور می‌کنند اما چون طرف عراقی امکانات کمی دارد، صدور ویزای یک دلاری برای هر زائری ۱۰ دقیقه زمان می‌‌برد که با توجه به حضور هزاران نفری زائران یک گلوگاه و ایستایی جدی در مرزها ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: تراکم جمعیت و مسائل پیش‌آمده موجب شد طرف عراقی نتواند به زائران خدمات و ویزا بدهند و به صورت یک‌طرفه مرز را بست؛ البته با تمهیداتی اندیشیده شده، تعدادی از زائران که آن سوی مرز بودند ترخیص شدند و امیدواریم با فراهم شدن تجهیزات لازم طی روزهای آینده مرز باز شود.

اوحدی در پایان گفت: به صورت طبیعی پنج تا شش ساعت معطلی در مرزها برای خروج از کشور وجود دارد و پیش‌بینی ما حضور ۸۰۰ هزار زائر ایرانی در پیاده‌روی اربعین است.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما