تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۱
۰
کد مطلب : ۲۲۲۲۵

پیاده روی اربعین و گام هایی که خداوند یک به یک آنها را می‌شمارد

پیاده روی اربعین و گام هایی که خداوند یک به یک آنها را می‌شمارد
حجت‌الاسلام والمسلمین رضا اسکندری مسئول سابق بعثه مقام معظم رهبری در کشور عراق که سال‌ها تجربه حضور در این کشور و راهپیمایی اربعین حسینی را دارد، به تشریح مهم‌ترین نکات پیاده روی اربعین پرداخت و عنوان کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که بانوان زائر اربعین باید مورد توجه قرار دهند این است که حتماً همراه خانم و آقا داشته باشند.

وی ادامه داد: از آنجایی که محل استراحت خانم‌ها و آقایان در طول مسیر جدا است، همراه بودن یک خانم آشنا می‌‌تواند در طول سفر به آنها کمک کند.

مفاتیح همراه داشته باشید/ اجازه بردن تلفن همراه به داخل حرم ها را ندارید
حجت‌الاسلام اسکندری در ادامه با تأکید بر اینکه قبل از سفر بهتر است زائران کتاب‌هایی در خصوص عتبات عالیات تهیه و اطلاعات خود را در خصوص فضای شهرهای مقدس عراق افزایش دهند، افزود: زائران حتماً مفاتیح کوچک و کاملی همراه داشته باشند؛ برخی تصور می‌کنند می‌توانند از نرم‌افزارهای تلفن همراه برای قرائت دعاها استفاده کنند، اما بردن تلفن همراه به داخل حرم‌ها ممنوع است و با توجه به ازدحام جمعیت، مفاتیح کمیاب می‌شود.

در اسرار اربعین تامل کنیم؛ چه شده است؟
این روحانی کاروان‌های عتبات عالیات نکته بسیار مهم دیگر را توجه به اسرار اربعین عنوان و اظهار کرد: این مسئله که بعد از گذشت هزار و ۴۰۰ سال از شهادت سید‌الشهدا(ع) چرا این جمعیت میلیونی و این شور و محبت و احساسات عمیق در مردم عراق و سایر کشورهای اسلامی وجود دارد، نیاز به تامل عمیق دارد و باید در راز و رمز این مسئله تفکر و تعمل کرد و دید که چه شده است که چنین اتفاقی بعد از سال‌ها در جامعه اسلامی و فضای دینی کشورهای اسلامی چنین حرکتی ایجاد می کند.

وی با تأکید بر اینکه باید در بعد معنوی این سفر و آثار و برکات آن بسیار تعمق کرد، گفت: در روایت‌ها آمده است کسی که توفیق زیارت ابا‌عبدالله‌الحسین(ع) را دارد هر قدمی که برمی دارد خداوند متعال یک گناه را از او می‌بخشد و هر قدمی که بر می‌دارد خداوند متعال یک حسنه به نام او ثبت‌ می‌کند و هر قدمی که بر می‌دارد خداوند متعال یک درجه به او عنایت می‌کند.

حجت الاسلام اسکندری تصریح کرد: زائری که پیاده روی اربعین را می پیماید باید با تعمق این گام‌ها را بردارد و بداند که دارد به سوی معشوق، انسان کامل و حضرت حسین(ع) گام بر می‌دارد، انوقت است که با هر گام شادابی و ارتقای روحی و معنوی در وجود او ایجاد می‌شود.

لطافت روح با تفکر بر آثار معنوی گام‌هایی که به سوی ابا‌عبدالله برداشته می شود
وی ادامه داد: البته ذکرهای زبانی مثل «لا‌الله الا الله»، «الله اکبر»، «سبحان‌الله» و ... روح را جلا می‌دهد، اما تفکر بر روی آثار معنوی گام‌هایی که به سوی ابا‌عبدالله برداشته می شود روح را لطیف و نورانی می‌کند و زائر در این مسیر باید گام‌ها را با توجه و تذکر درونی بردارد.

مسئول سابق بعثه مقام معظم رهبری در کشور عراق به ابعاد اجتماعی پیاده روی اربعین نیز اشاره و اظهار کرد: از اقصی‌نقاط جهان حدود ۲۰ میلیون مسلمانان شیعه و سنی و حتی مسیحیان به سمت کربلای معلی حرکت می‌کنند و گروه های گسترده ای از مردم عراق از این زائران با شور و ارادت پذیرایی می کنند؛ یک تشکل بسیار انبوه از مردم که انسان را مبهوت می‌کند.

خاطرات خود را یادداشت و بعد از سفر مرور کنید
وی به زائران پیاده روی اربعین توصیه کرد که خاطرات این سفر را یاداشت کرده و بعد از سفر خاطرات و نوشته‌های سفر خود را مرور کنند چرا که این کار روح را شاداب می‌کند و افزود: این خاطرات را برای دیگران نقل کنید و به ویژه کسانی که قدرت نگارش دارند در قالب مقاله و کتاب دارند این تجربه‌ها را به دیگران منتقل کنند.

مردم عراق هر روز با امام حسین(ع) زندگی می‌کنند
حجت الاسلام اسکندری که سال ها در کنار مردم عراق زندگی کرده است در ادامه به بیان ویژگی های روحی مردم عراق و نحوه خدمت رسانی آنها به زائران حسینی پرداخت و عنوان کرد: مردم عراق با امام حسین(ع) زندگی می‌کنند و این امر منحصر به محرم و اربعین و یا یک ایام خاص نیست بلکه در طول زندگی هر روزه با امام حسین(ع) زندگی می‌کنند.

مردم عراق هر روز بخشی از درآمد خود را برای مراسم اربعین ذخیره می‌کنند
وی ادامه داد: اینکه در جای جای جاده نجف اشرف به کربلای معلی هر متر به متر اقوام و عشایر مختلف موکب‌‌های بیشمار برپا می کنند، ریشه در انس مردم عراق با امام حسین(ع) دارد به خصوص اینکه مردم عراق هر روز (و نه حتی ماهیانه) بخشی از درآمد خود را برای مراسم اربعین ذخیره می‌کنند.

اسکندری افزود: مردم عراق بسیار روحیه قناعت دارند و با توجه به همین روحیه در زندگی خود صرفه‌جویی می‌کنند تا این هزینه را بتوانند برای ایام اربعین داشته باشند، حتی کسانی که کم‌ترین درآمد را دارند و با حداقل‌ها زندگی خود را اداره می‌کنند.

نقش مادران و زنان عراقی در حرکت اربعین
وی یک نکته بسیار مهم در خصوص پیاده روی اربعین را نقش مادران و زنان عراقی در این خصوص عنوان و اظهار کرد: ریشه این حرکت در عراق به مادران و زنان عراقی باز می‌گردد و قریب به ۶۰ درصد جمعیت پیاده روی اربعین زنان و مادران عراقی هستند که بسیار به امام حسین(ع) ارادتمند بوده و مشوق اصلی این همه حرکت‌ها می شوند و همه اعضای خانواده را نیز با خود همراه می کنند.

این روحانی کاروان های عتبات به مصائبی که در زمان صدام بر مردم عراق گذشت نیز اشاره و عنوان کرد: صدام جلوی برگزاری روضه آقایان را گرفته بود و نمی‌گذاشت منبرها تشکیل شود اما جلسات زنانه و بین خانم‌ها در منازل برقرار بود و همین جلسات بود که موجب شد بعد از سرنگونی صدام شاهد تداوم چنین صحنه‌هایی باشیم.

پیاده روی کربلا جرمی با حداقل یک سال زندان و مادرانی که تربیت کردند
وی در پایان گفت: در زمان صدام پیاده روی به سمت کربلا جرمی بود که حداقل یک سال زندان در پی داشت و یا پای افراد را قطع می‌کردند؛ تعداد کثیری از زائران نیز در این مسیر به رگبار بسته شده و به شهادت رسیدند اما در نتیجه تربیتی که مادران و زنان عراقی برای فرزندانشان داشته‌اند، اکنون می‌بینیم میلیون‌ها نفر با عشق و ارادت مشغول پیاده روی و یا پذیرایی و خدمت به زائران اباعبدالله هستند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما