تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۲
۰
کد مطلب : ۲۲۲۵۳

کتاب «امام حسین(ع) در قرآن» منتشر شد

کتاب «امام حسین(ع) در قرآن» منتشر شد
کتاب «امام حسین(ع) در قرآن» مجموعه سخنرانی‌های شهید سیدمهران حریرچیان پیرامون ویژگی‌های خاص حضرت اباعبدالله و آیاتی از قرآن کریم که در توصیف آن حضرت نازل شده، است. آیه‌ای که به صورت خاص در این کتاب مورد بحث قرار می‌گیرد، آیات آخر سوره فجر «یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعی‏ إِلى‏ رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً فَادْخُلی‏ فی‏ عِبادی وَ ادْخُلی‏ جَنَّتی‏» است. براساس این آیه واژه نفس و انواع آن تبیین شده، همچنین «نفس ارزشمند‌ترین گوهر انسانی» و «ویژگی‌های نفس مطمئنه» از مهمترین فصول این کتاب است.

«نفس در قرآن کریم» تعاریف گوناگونی دارد و ما برای اینکه بتوانیم نفس مطمئنه را بفهمیم و خصوصیاتش را درک کنیم و نسبت به ویژگی‌های حضرت اباعبدالله(ع) معرفت پیدا کنیم، ابتدا باید به این تعاریف قرآنی راه پیدا کنیم و ببینم نفسی که قرآن می‌گوید، مطمئنه شده، حقیقتش چیست، این نفسی که این قدر بطون و تقسیم‌بندی‌های متعدد دارد و می‌تواند تأثیرگذاری داشته باشد حقیقتش چیست.

در این کتاب نفس مطمئنه و ویژگی‌های آن که در روایات به وجود مقدس اباعبدالله(ع) تفسیر شده و اینکه چرا قرآن کریم این عنایت ویژه را داشته مورد بحث قرار گرفته است. چرا که بعضی از آیات خاص سیدالشهداست؛ از این رو شایسته است که ما روی این موضوع دقت کنیم و ویژگی‌های نفس مطمئنه را شناسایی کنیم.

شهید سیدمهران حریرچیان از جانبازان هشت سال دفاع مقدس بود که سال‌های بعد از جنگ نیز، لحظه‌‌ای از تلاش در تربیت شاگردان صالح آرام ننشست و همیشه در تب و تاب خدمت به هم‌نوعان بود. جلسات هفتگی و ماهانه وی از جمله خاطراتی است که برای همه کسانی که از وجود نورانی‌اش بهره‌مند شدند، برای همیشه ثبت شده است. یکی از این خاطرات،‌ مجموعه سخنرانی‌های این استاد شهید در مورد امام حسین(ع) در آیات نورانی قرآن است که به تازگی جمع‌آوری شده و به عنوان دفتر چهارم از سخنرانی‌های وی به چاپ رسیده است.

در بخشی از این کتاب امر به اوامر الهی،‌ عدم شک و تردید، صاحب مقام یقین شدن از راه شهود، صاحب مقام ذکر، راضی به تدبیرات الهی، بهجت و شوق به لقای الهی، تشخیص درست خیر و شر، در اوج اقتدار، صاحب مقام حمد، قطع امید از غیر خدا از ویژگی‌های نفس مطمئنه است.

کتاب «امام حسین(ع) در قرآن» که با قطع جیبی به بازار آمده، توسط انتشارات «حدیث راه عشق» به چاپ رسیده است.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما