تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۴
۰
کد مطلب : ۲۲۲۶۴

روایت ورود مسلم به کوفه تا وقایع ظهر عاشورا در «انتخاب بی‌پایان»

روایت ورود مسلم به کوفه تا وقایع ظهر عاشورا در «انتخاب بی‌پایان»
سعید خجسته‌فر، تهیه‌کننده نمایش «انتخاب بی‌پایان»، گفت: این نمایش محصولی از مؤسسه سینما و اندیشه البرز است؛ مؤسسه‌ای که بیشترین تمرکز خود را در زمینه تولید آثار مذهبی به ویژه فعالیت در حوزه تئاتر کودک و نوجوان قرار داده است.

وی گفت: ما در این مؤسسه به عنوان یک بخش خصوصی براساس احساس نیازی که کرده‌ایم و کمبودی را در زمینه فراهم آمدن خوراک فرهنگی به ویژه برای نسل نوجوان و جوان در استان البرز و شهرستان کرج لمس می‌کنیم، در شرایطی که بنا به دلایلی از جمله مسائل مالی و اقتصادی دستگاه‌های متولی در این زمینه فعالیت چشمگیری ندارند، در حال کار هستیم و هدفمان تولید محتوای فرهنگی با رویکرد ایرانی و اسلامی است و نمایش «انتخاب بی‌پایان» در حقیقت نخستین کاری است که قصد داریم در سلسله اقدامات مورد نظرمان آنها را به انجام برسانیم.

نمایش ترکیبی با استفاده از بازی زنده، سایه‌بازی و موشن‌گرافیک
وی تصریح کرد: نمایش «انتخاب بی‌پایان» در واقع یک نمایش ترکیبی از مجموع تکنیک‌های نمایشی است و در آن علاوه بر استفاده از بازی زنده بازیگران، از نمایش سایه‌ای و تکنیک‌های موشن‌گرافیک و پخش تصاویر به وسیله ویدئو‌پروجکشن استفاده کرده‌ایم.
خجسته‌فر ادامه داد: تصاویر پخش شده روی پرده با استفاده از ویدئوپروجکشن برای این نمایش، طراحی و تصویرسازی شده‌اند و در راستای محتوای نمایشی، بازیگران دیگری در نمایش در حکم سایه ظاهر می‌شوند و در بخش بازی زنده نمایش نیز دو بازیگر داریم که با استفاده از گونه‌های نمایشی ایرانی یعنی نقالی و شبیه‌خوانی به ایفای نقش خود در نمایش خواهند پرداخت.
این تهیه‌کننده تئاتر تأکید کرد: روح‌الله سروش، کارگردان این نمایش است و محمد لقمانیان و محسن رحمانی بازیگران آن هستند و این نمایش اجرای خود را از ساعت ۱۷:۳۰ سه‌شنبه ۱۸ آذر به مدت ۴۰ دقیقه در سالن استاد سیروس صابر واقع در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز به نشانی کرج، خیابان شهیدمطهری آغاز خواهد کرد.

روایت ماجراهایی حول واقعه عاشور
خجسته‌فر در مورد داستان این نمایش به ایکنا گفت: این نمایش روایتگر ماجراهایی حول واقعه عاشوراست و داستان از زمان ورود مسلم بن عقیل به کوفه آغاز می‌شود و تا ظهر عاشورا ادامه پیدا می‌کند؛ منتها فرازهایی از این محدوده زمانی برای کار گزینش شده است که محوریت آنها انتخاب است، به طور مثال انتخاب حر بن یزید ریاحی که میان سپاه یزید و امام حسین(ع) در تردید است و یا عباس(ع) که باید میان امان‌نامه شمر و بردارش یکی را انتخاب کند و حتی عمر بن سعد که به ظاهر آدم زاهدی است اما طمع امارت ری او را با سپاه یزید همراه می‌کند.
وی با اشاره به اینکه این نمایش سعی دارد به دور از پیچیدگی‌های مرسوم نمایش‌های مذهبی در مواجهه با مخاطب نوجوان و جوان، مفاهیم عمیق انسانی و دینی را با زبانی ساده و روان به آنها منتقل کند، گفت: می‌خواهیم به مخاطب جوان خود این موضوع را گوشزد کنیم که در لحظات حساس زندگی اگر از توکل غافل شود، چه بسا حتی با عقل و منطق هم نتواند راه درست را برای سعادت در زندگی دنیوی خود انتخاب کند.
خجسته‌فر در پایان گفت: از جمله ویژگی‌های دیگر این نمایش به غیر از ترکیبی بودن آن که جذابیت‌های خاص خود را داراست، می‌توان به موسیقی زنده و آوازی آن اشاره کرد که گروهی از بهترین نوازندگان و خوانندگان روایت نمایشی ما را همراهی خواهند کرد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما