آیین مقتل‌خوانی سیدالشهدا(ع) در دانشگاه‌های تهران برگزار می‌شود

ایکنا , 18 آذر 1393 ساعت 11:41

برنامه مقتل‌خوانی سیدالشهدا(ع) از ۲۴ آذر به مدت ۲ روز در چهار دانشگاه شهر تهران توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی برگزار می‌شود.


برنامه مقتل‌خوانی با عنوان «از لابلای آتش و خون» از ۲۴ تا ۲۵ آذر توسط سه گروه دانشجویی از دانشگاه‌های علم و صنعت، هنر تهران و دانشگاه تهران زیر نظر اساتید متخصص اجرا می‌شود که دانشگاه‌های تهران، علم و صنعت، هنر و امیرکبیر میزبان این برنامه هستند.

همچنین برای تحلیل و بررسی این برنامه دو نشست با حضور اساتید حوزه و دانشگاه با موضوعات آسیب‌شناسی عزاداری و خطر خرافات و بهره‌گیری دانشجویان هنر از مضامین مذهبی و ارزشی برگزار خواهد شد.

مقتل‌خوانی یکی از کهن‌ترین آیین‌های نمایشی و سوگواری در فرهنگ ایرانی به‌شمار می‌رود که ریشه در «مقاتل» نوشته شده از واقعه عاشورا دارد.

مهدی خالدی کاظمی، رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی هدف از اجرای این برنامه را تبیین و ارائه تاریخ مستند عاشورا برای جلوگیری از انحراف در نقل وقایع تاریخی این حماسه عظیم در میان نسل جوان، معرفی مقتل‌خوانی به‌عنوان یکی از اصیل‌ترین شیوه‌های عزاداری حسینی، تولید محتوای مناسب و قابل استناد با رعایت اصول هنری و زیبایی شناختی برای مقتل‌خوانی و تشکیل گروه‌های مقتل‌خوانی در دانشگاه‌ها دانست.

سازمان‌های همکار در این برنامه، کمیسیون دانشجویی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه امیر کبیر، وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، دانشگاه هنر، دانشگاه تهران و دانشگاه علم و صنعت هستند.

این برنامه‌ها به شرح زیر در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود: دوشنبه، ۲۴ آذر از ساعت ۱۲:۱۵ در محوطه پردیس ولیعصر دانشگاه هنر. دوشنبه، ۲۴ آذر از ساعت ۲۰، کوی فاطمیه دانشگاه تهران. سه شنبه ۲۵ آذر، از ساعت ۱۲، تالار مولوی دانشگاه امیرکبیر و سه‌شنبه، ۲۵ آذر، از ساعت ۱۳ در تالار شهید بهرامی دانشگاه علم و صنعت.


کد مطلب: 22270

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/22270/آیین-مقتل-خوانی-سیدالشهدا-ع-دانشگاه-های-تهران-برگزار-می-شود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir