روایت صریح واقعه عاشورا برای مخاطب کودک مناسب نیست

ایکنا , 18 آذر 1393 ساعت 11:50

واقعه عاشورا در عین تقدس و بار فرهنگی که دارد، شامل اتفاقات تکان‌دهنده‌ای است که در زمره جنایات بشری قرار می‌گیرد و صحنه‌سازی صریح این اتفاقات در قالب‌های نمایشی، مجموعه‌های تلویزیونی و سایر قالب‌های تصویری برای مخاطب کودک به صلاح نیست.


حسن دادشکر، نویسنده و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان، گفت: من و بسیاری از کارشناسان هنرهای نمایشی کودک و نوجوان که سالیان سال در این عرصه مشغول فعالیت هستیم، به هیچ‌ عنوان با این مسئله که مخاطب کودک را باید با صحنه‌های خشونت‌بار مواجه کرد، موافق نیستیم.

وی ادامه داد: واقعه عاشورا در عین تقدس و بار فرهنگی که دارد، شامل اتفاقات تکان‌دهنده‌ای است که در زمره جنایات بشری قرار می‌گیرد و صحنه‌سازی صریح این اتفاقات در قالب‌های نمایشی، مجموعه‌های تلویزیونی و سایر قالب‌های تصویری برای مخاطب کودک به صلاح نیست و تصور می‌کنم که بی‌شمار آئین و مناسک عزاداری و توسل به ائمه اطهار(ع) داشته باشیم که کودکان براساس سنت و باور اعتقادی خانوادگی خود می‌توانند از آن طریق با واقعه عاشورا و فلسفه قیام حضرت امام‌حسین(ع) آشنا شوند.

منابر مذهبی و ذکر مصیبت مداحان اثر بیشتری از روایت نمایشی در کودکان دارد
دادشکر تصریح کرد: در این مورد خاص من نقش روحانیت، منابر مذهبی و اقامه عزا و نوحه‌خوانی مداحان اهل بیت(ع) را در آشنایی و فرهنگسازی عاشورایی برای کودکان و نوجوانان مفیدتر از تولید آثار هنری و نمایشی در راستای این معرفت می‌دانم و به نظر من بودجه و توان کارشناسی موجود را باید در زمینه تولید تئاتر دینی ویژه کودک و نوجوان مصروف در فضا و محتوای دیگری کرد.
این کارگردان تئاتر کودک و نوجوان گفت: نظر شخصی من این است که برای آشنایی مخاطب کودک و نوجوان با شخصیت بزرگان دینی به جای پرداخت مستقیم به مقطعی از زندگی آنها که آن را می‌توانند در بسیاری از کتاب‌ها و پای درس و بحث‌های مذهبی بارها و بارها بشنوند، هنرمندان نمایش به احادیث و روایات و نقل قول‌هایی از آنها رجوع و بر‌مبنای آن، آثاری را حتی در محیط‌ها و فضاهای امروزی تولید کنند.

مظاهر و مصادیق رفتار معصومین(ع) باید در آثاری با موضوعات اجتماعی متجلی شود
داور هشتمین جشنواره تئاتر رضوی کودک و نوجوان «ضامن آهو» در ادامه گفت: در این جشنواره از نزدیک شاهد آثاری بودم که خلاقیت کارگردان در آنها به اوج رسیده بود و مثلاً کرامات رضوی را در آثاری با موضوعات اجتماعی و حتی اتفاقاتی که در جامعه امروزی می‌توان مشاهده کرد که این رویکرد موضعی کاملاً کارشناسی و به نفع کودک و منطبق با سلامت روحی و روانی اوست.
دادشکر در پایان تأکید کرد: گاهی اصرار بر این است که در مورد واقعه عاشورا ویژه مخاطب کودک اثری نمایشی تولید شود، اگر چنین تصمیم گرفته شود که البته در نخستین مواجهه به نظر می‌رسد نادرست باشد، باید از فانتزی استفاده کرد، روایت را از منظری متفاوت و غیر واقع برای کودک و نوجوان روایت کرد، مثلاً از زبان یکی از اسب‌ها، از زبان تیر و یا مشک که البته آثاری تاکنون با این قالب تولید شده است.


کد مطلب: 22271

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/22271/روایت-صریح-واقعه-عاشورا-مخاطب-کودک-مناسب-نیست

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir