«نامه تعزیه» در بخش کتاب خوانی تبیان

سازمان تبلیغات اسلامی , 18 آذر 1393 ساعت 12:25

« نامه تعزیه» شامل سی و دو تعزیه جدید است که نه تنها شامل تعزیه امام حسین(ع) می‌شود بلکه تعزیه‌های حضرت خضر، حضرت معصومه(ع)، تعزیه هابیل و قابیل و حضرت نوح را نیز در بر می‌گیرد.


به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، در این کتاب سعی شده تعزیه‌های جدیدی بر تعزیه امام حسین(ع) افزوده شود.

نامه تعزیه حاوی سی و دو مجلس تعزیه است که توسط نویسنده گردآوری شده است.

از این تعزیه‌ها می‌توان به آتش نمرود، تعزیه غزوه احد، تعزیه طوفان نوح، تعزیه شهادت حضرت علی، تعزیه تولد حضرت موسی، تعزیه خضر، تعزیه حضرت عبدالعطیم حسنی، تعزیه باب الحوائج، تعزیه حسنین، تعزیه شاه عباس و نابینا وغیره اشاره کرد.

غلامعلی نادعلی‌زاده دامغانی، در خلق مجالس جدید تعزیه از منابع و ماخذ معتبری چون قرآن کریم، تاریخ انبیا، متون داستانی، کتب مقتل، منتهی الامال، نفس المهموم اثر محدث قمی، ناسخ التواریخ سپر، لهوف سید بن طاووس و غیره استفاده کرده است.

بعضی از این مجالس تعزیه که هیچ تاریخ و داستان مدون یا حتی نقل شفاهی در مورد آن وجود ندارد با استفاده از تخیل و فنون نمایشنامه نویسی نوشته شده است.

حسین معلم دامغانی نیز بر این کتاب مقدمه‌ای نوشته است. وی در این مقدمه ذکر کرده است وقتی دانش آموزان از من می‌پرسند چیست این حکایت زلف گیسو و چشم وابرو که دیوان خواجه را پر ساخته؟ می‌گویم آن خود تو هستی چرا که هیچ موجودی زیبا تر از تو نیست تا او را تماشا کنی و ان حکایت چیزی است زیبا دردرون ذات انسانی. غلامعلی نادعلی‌زاده دامغانی، در خلق مجالس جدید تعزیه از منابع و ماخذ معتبری چون قرآن کریم، تاریخ انبیا، متون داستانی، کتب مقتل، منتهی الامال، نفس المهموم اثر محدث قمی، ناسخ التواریخ سپر، لهوف سید بن طاووس و غیره استفاده کرده است.
بعضی از این مجالس تعزیه که هیچ تاریخ و داستان مدون یا حتی نقل شفاهی در مورد آن وجود ندارد با استفاده از تخیل و فنون نمایشنامه نویسی نوشته شده است. این کتاب جلد اول نامه تعزیه است و قرار است جلد دیگری بر آن افزوده شود. وی اشاره کرده است در خلق مجالس جدید تا انجا که می‌شده است از منابع معتبر بهره برده ولی در تنظیم برخی از مجالس به منابعی نه چندان معتبر استناد کرده و یا از تخیل خود بهره برده است.

گفتنی است، این کتاب نوشته غلامعلی نادعلی‌زاده توسط موسسه تالیف ترجمه و نشر آثار هنری " متن" وابسته به فرهنگستان هنر به صورت مصور رنگی در ۵۲۰ صفحه منتشرشده است. از دیگر تعزیه‌هایی که در این کتاب آورده شده است می‌توان به: هابیل و قابیل، شهر لوط، حضرت فاطمه و حضرت معصومه(ع) اشاره کرد.


کد مطلب: 22275

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/22275/نامه-تعزیه-بخش-کتاب-خوانی-تبیان

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir